آتش سوزی در جنگلها و مراتع “پیچاب” باشت
آتش سوزی در جنگلها و مراتع “پیچاب” باشت
ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد از آتش سوزی گسترده در ارتفاعات پیچاب شهرستان باشت خبر داد.

به گزارش واحد اجتماعی خبرگزاری صبح اقتصاد وحید محمدی تبار  افزود: این آتش سوزی از ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه امروز سه شنبه ۲۰ خرداد ماه در محدوده “دره لک” روستای پیچاب شهرستان باشت آغاز شده است.

وی اظهارکرد: با فرمانداری و شرکت نفت گچساران هماهنگی های لازم جهت کمک و اعزام نیروها به منطقه توسط بالگرد شرکت نفت گچساران انجام شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست سریعا جهت انتقال به محل آتش سوزی در فرمانداری باشت استقرار یابند.

محمدی تبار بیان کرد: از اهالی روستای پیچاب تقاضای کمک جهت اطفاء حریق داریم تا اتش سوزی با کمترین خسارات و در حداقل زمان مهار و خاموش شود.

وی تاکید کرد: منطقه دچار آتش سوزی سخت گذر است و امکان فرود بالگرد در این منطقه وجود ندارد که از مردم تقاضای کمک جهت خاموش کردن آتش سوزی داریم و در صورتی که تا پایان امروز مهار نشود با توجه به صعب العبور بودن منطقه مهار آتش سخت خواهد شد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کهگیلویه نیز گفت: به دلیل سهل‌انگاری یک کشاورز در آتش زدن کاه و کلش مزارع، ۲۰ هکتار از مزارع گندم در بخش مرکزی این شهرستان در آتش سوخت و سه طرح مرکبات در روستاهای کوشک، ضرغام‌آباد و سرگچ نیز طعمه حریق شد.

هدایت‌الله آویزش با بیان اینکه این آتش‌سوزی از ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه عصر روز پنجشنبه یازدهم خردادماه آغاز و ساعت ۲۰ مهار شد، افزود: نیاز است با توجه به هشدارهای داده شده در مورد عدم به آتش کشیدن کاه و‌کلش مزارع، مسئولان قضایی با افراد متخلف برخورد کنند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه با اشاره به اینکه در این آتش‌سوزی خسارات جبران‌ناپذیری به کشاورزان وارد شد، ابراز کرد: میزان خسارت وارده به حوزه کشاورزی و باغات با همکاری جهاد کشاورزی برآورد می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه سال گذشته در ۷۵ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های استان، یک هزار و ۲۹۶ هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان در آتش سوخت، گفت: دلایل عمده این آتش‌سوزی‌ها شکارچیان، طبیعت‌گردان و کشاورزان هستند.عزت‌الله بهشتی‌فرد با طرح این مسأله تکراری که این نهاد با کمبود نیروی انسانی در راستای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع روبرو است، افزود: به دلیل سخت‌گذر بودن، شیب‌های تند کوه‌ها و مسافت طولانی تا محل وقوع آتش‌سوزی، کار اطفای حریق به سختی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه استان کهگیلویه وبویراحمد ۲۰ درصد جنگل‌های حوزه زاگرس را دارد، گفت: جنگل‌های این استان به آتش‌بر به عنوان راه دسترسی برای اطفاء حریق نیاز دارند و در این زمینه پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است.

  • منبع خبر : ایسنا