آخرین وضعیت ساماندهی سپرده‌گذاران موسسات اعتباری
آخرین وضعیت ساماندهی سپرده‌گذاران موسسات اعتباری

رئیس مجلس شورای اسلامی توضیحاتی پیرامون وضعیت ساماندهی موسسات اعتباری ارائه کرد.  حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۳ آبان پارلمان) در تذکری خطاب به لاریجانی که ریاست جلسه را برعهده داشت درباره وضعیت ساماندهی سپرده گذاران موسسات اعتباری در یک جلسه غیرعلنی که با […]

کاسپین

رئیس مجلس شورای اسلامی توضیحاتی پیرامون وضعیت ساماندهی موسسات اعتباری ارائه کرد.

 حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۳ آبان پارلمان) در تذکری خطاب به لاریجانی که ریاست جلسه را برعهده داشت درباره وضعیت ساماندهی سپرده گذاران موسسات اعتباری در یک جلسه غیرعلنی که با حضور رئیس کل بانک مرکزی چندی پیش برگزار شد، شما از وی خواستید که ظرف هفت روز آینده گزارشی از اقدامات انجام شده برای ساماندهی سپرده گذاران موسسات اعتباری اقدام کنند اما تاکنون پاسخ دریافت نکرده ایم و سپرده گذاران نیز برای دریافت حق و حقوق خود بلاتکلیف مانده اند که لازم است به آن رسیدگی کنند.

براساس این گزارش علی لاریجانی که ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به تذکر نماینده شاهین شهر گفت: در موضوع کاسپین مواردی مطرح است و رئیس بانک مرکزی به مجلس آمد و به ایشان تأکید شد که موضوع را باید سریعا پیگیری کند.

وی افزود: برای حل مسائل سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری مشکلاتی وجود داشت که برخی از اموال و دارایی‌های این شرکت‌ها و موسسات اعتباری براساس نظر دستگاه قضایی توقیف شده بود، بنابراین امکان استفاده از دارایی‌ها و ارائه آن به سپرده گذاران امکان پذیر نبود.

رئیس مجلس با بیان اینکه جلسات مختلف بین سه قوه و با حضور مدیران موسسات اعتباری برگزار شد تا موضوع روشن شود، اظهار داشت: این جلسات برای این بود که مشخص شود که چگونه طبق قوانین می‌توان پولهای سپرده گذاران را برگرداند.

لاریجانی تصریح کرد: شرایط به گونه‌ای بود که اگر قوه قضاییه می‌خواست پولها را بدهد باید به نسبت کسانی که سپرده کرده اند به همه پولها را می‌داد و آنها را مسترد می‌کردند و شرایط به گونه‌ای بود که باید منتظر می‌ماندند تا حکم صادر شده و سپس پول‌ها پرداخت شود اما این درحالی است که براساس بررسی‌‌ها ۹۵ درصد سپرده‌گذاران کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان سپرده دارند و با مشکلاتی مواجه‌اند.

وی به یکی از راهکارها برای حل مشکل سپرده گذاران در موسسات اعتباری اشاره کرد و افزود: پیشتر گفته شد راهی باید پیدا شود که افرادی که سپرده شان کمتر از ۲۰۰ میلیون تمان است به حق و حقوقشان برسند تا شرایط برای تسویه حساب مابقی سپرده گذاران هم فراهم شود. البته در این راستا نیازمند یک سازوکار شرعی بودیم که براین اساس طی مدت زمانی، موضوع حل شد و با عنایتی که نسبت به حل مسئله انجام شد، مقرر گردید برای این موارد امکانات، اموال و دارایی‌هایی لحاظ کنند تا پول سپرده گذاران پرداخت شود.

رئیس مجلس ادامه داد: در فاصله زمان که تصمیم مذکور اتخاذ ابلاغ شد، مجموعه‌ای از افراد شکایت کردند و گفتند که اموال ما در شرایطی قرار گرفته و دادگاه حکم صادر کرده تا حساب‌ها مسدود شود، البته اینها از جریان کار اطلاع نداشتند. در صورتی که قرار بود از حساب‌ها برداشت صورت گیرد و براین اساس حساب سپرده گذاران مسدود و سپس قرار شد که حسابها باز شود.

لاریجانی تأکید کرد: ما در سه قوه به طور مستمر مشکل سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری را پیگیری می‌کنیم تا مشکلات عزیزان حل شود.

وی ادامه داد: بنده مطمئنم با پیشرفتی که در پرداخت سپرده گذاران موسسات اعتباری کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان به سرعت تسویه می‌شود، باید راه حلی پیدا کرد که به مشکل سپرده گذاران در موسسات اعتباری رسیدگی شود.

رئیس مجلس همچنین از پیگیری قوای سه گانه در حل مشکلات سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری خبر داد و خاطرنشان کرد: ما مخالف این نیستیم که یک جلسه غیرعلنی دیگری با حضور رئیس کل بانک مرکزی برای بررسی مشکلات سپرده گذاران و نیز دیگر مسائل بانکی به منظور ارائه توضیحاتی برگزار شود. از سپرده گذاران نیز می‌خواهیم که در حل مشکلاتشان اضطراب نداشته باشند.