آخرین وضعیت ترخیص سِرُم/هیچ سرمی به عراق صادر نشده است
آخرین وضعیت ترخیص سِرُم/هیچ سرمی به عراق صادر نشده است
سخنگوی گمرک آخرین وضعیت ترخیص سرم را تشریح کرد.

به گزارش صبح اقتصاد سخنگوی گمرک آخرین وضعیت ترخیص سرم را تشریح کرد.

روح‌الله لطیفی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه هفته قبل ۱۴۱.۵ تن سرم به تعداد ۲۴۰ هزار و ۸۴۰ عدد ترخیص شده است، اظهار کرد: علاوه بر آن کارهای مربوط به ترخیص حدود ۴۷ تن و ۲۰۰ کیلوگرم  سرم به تعداد ۸۰ هزار و ۳۸۰ عدد نیز در حال حاضر در گمرک تهران درحال انجام  است.

وی به این سوال که آیا دلیل کمبود سرم در کشور صادرات به کشور عراق بوده است، پاسخ داد: هیچ قلم دارویی به سمت عراق برای اربعین صادر نشده است. بر اساس اعلام مسئولان مرتبط، کشورعراق ملزومات مراسم پرشور  اربعین را از کشورهای دیگر تامین کرده است.

سخنگوی گمرک با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو اقلام بهداشتی مورد نیاز کشور را رصد می‌کنند، گفت: بر اساس نتیجه این رصد خرید خارجی یا تولید داخلی انجام می‌شود. ثبت سفارش و تایید اقلام پزشکی نیز بر عهده سازمان غذاو دارو است. اینکه موج بیماری وارد کشور شده است یا واردکننده‌ای دیرتر به تعهد واردات خود عمل کرده و آیا کمبود یا انبار مناسبی از دارو وجود دارد، یا هر اتفاق دیگر،   خارج از حیطه گمرک محسوب می‌شود و حتما مسئولین مرتبط در خصوص آن پاسخگو هستند.

به گفته لطیفی سرم‌های دارویی معمولا از کشورهای ترکیه و آلمان وارد می شوند.

بر اساس این گزارش، چندی پیش نایب رئیس انجمن داروسازان اعلام کرده بود که در حال حاضر کمبود سرم در کشور وجود دارد و بر همین اساس هم سرم فقط به داروخانه‌های منتخب و تعدادی از داروخانه‌های دولتی داده می‌شود.

  • منبع خبر : ایسنا