آخوندی مقصر اصلی کاهش بودجه‌های عمرانی است
آخوندی مقصر اصلی کاهش بودجه‌های عمرانی است

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌که وزیر راه درباره بودجه‌های عمرانی باید با دولت رایزنی کند، گفت: آخوندی ۵ ماه قبل دوباره مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را برعهده گرفته و نگاه دولت را می‌دانست، فکر می‌کنم پاک کردن صورت مسئله دردی را درمان نمی‌کند. محمد دامادی  با تاکید بر این‌که شخص وزیر راه و شهرسازی […]

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌که وزیر راه درباره بودجه‌های عمرانی باید با دولت رایزنی کند، گفت: آخوندی ۵ ماه قبل دوباره مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را برعهده گرفته و نگاه دولت را می‌دانست، فکر می‌کنم پاک کردن صورت مسئله دردی را درمان نمی‌کند.

محمد دامادی  با تاکید بر این‌که شخص وزیر راه و شهرسازی مسئول کاهش بودجه‌های عمرانی وزارت راه است، گفت: در بحث بودجه‌های عمرانی بیشتر از خود عدد بودجه، میزان تخصیص‌ها به پروژه‌های عمرانی مهم است. متاسفانه با وجود آن‌که بودجه عمرانی در لایحه دیده می‌شود اما تخصیص آن پایین است.

وی ادامه داد:‌این مسئله باعث ایجاد مشکل و رکود شدید پروژه‌های عمرانی در کشور شده است.

وی با بیان این‌که این وضعیت خسارت‌های سنگینی را به اقتصاد کشور وارد می‌‌کند، تصریح کرد: در حال حاضر اکثر پیمانکاران مطالبات بسیار زیادی دارند و پیمانکاران بزرگ ورشکست شده‌اند.

وی بیان کرد:‌ نیاز کشور به اجرای پروژه‌های عمرانی است و وقتی می‌خواهیم با عددهای پایین پروژه‌ها را اجرا کنیم نتیجه آن کاهش کیفیت وافت آن است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان ” فکر می‌کنم آقایان به جای این‌که از بودجه‌ عمرانی بزنند باید هزینه‌های جاری کشور را به درستی مدیریت کنند” اظهار کرد: هزینه‌های جاری کشور به طور مداوم در حال افزایش و دولت نیز بزرگتر شده و مظلوم‌ترین بخش بودجه‌های عمرانی است.

دامادی با تاکید بر این‌که کمیسیون عمران مجلس نسبت به کاهش بودجه‌های عمرانی واکنش مناسبی نشان می‌دهد،‌افزود:‌ دولت باید سعی کند هزینه‌های اضافه خودش را حذف کند.

وی یادآور شد:‌ دولت بایستی نه تنها بودجه‌های عمرانی کشور را کاهش ندهد بلکه میزان تخصیص‌ها را افزایش دهد.

وی با بیان این‌که برخی پروژه‌های کشور عمر ۲۰ تا ۳۰ ساله دارد، تصریح کرد: بودجه‌ای که تصویب می‌شود نمی‌تواند پویایی لازم را داشته باشد، اگر پروژه‌های عمرانی کم یا تعطیل شود اشتغال و اقتصاد کشور دچار مشکلات اساسی می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به این‌که بخش عمده‌ای از دلایل کاهش بودجه‌های عمرانی به رایزنی‌های وزیر راه و شهرسازی برمی‌گردد، اظهار کرد:‌ وی باید در دولت از بودجه‌های عمرانی دفاع کند،‌ نباید همیشه بحث را به اینجا برسانیم که بگوییم وضع منابع مالی خوب و پول نداریم.

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد:‌ باید بتوانیم دولت را متقاعد کنیم، بنده که در هیئت دولت نیستم یا در جلسات کمیسیون زیربنایی دولت حضور ندارم. وزیر راه و شهرسازی باید دولت را متقاعد کند تا بودجه‌های جاری را نسبت به بودجه‌های عمرانی متناسب کند.

دامادی گفت:‌ پویایی بودجه به این است “جاری” نسبت به “عمرانی” تعادل متوازنی را داشته باشد و باید آقای آخوندی این کار را انجام دهد وی مسئول این کار است.

وی در واکنش به این موضوع که وزیر راه و شهرسازی همواره در ۵ سال اخیر از کمبود اعتبار گلایه داشته است، افزود: آقای دکتر آخوندی ۵ ماه قبل دوباره مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را برعهده گرفته و نگاه دولت و رییس جمهوری را می‌دانستند، فکر می‌کنم پاک کردن صورت مسئله دردی را درمان نمی‌کند.

وی اظهار کرد:‌ وزیر راه و شهرسازی باید دولت را با خودش همراه کند تا به مسئله بودجه عمرانی نگاه ویژه‌ای داشته باشند.