آرزوها، خواسته‌ها و گلایه‌های علی مشهدی در ۵۰ سالگی| چرا سریالِ “نوروز رنگی” ادامه پیدا نکرد؟
آرزوها، خواسته‌ها و گلایه‌های علی مشهدی در ۵۰ سالگی| چرا سریالِ “نوروز رنگی” ادامه پیدا نکرد؟
علی مسعودی یا به قولی علی مشهدی در زادروزش، دغدغه‌اش نوشتن کارهای دیگری مثل «سه در چهار» و ساختنِ آثاری همچون «نوروز رنگی» است؛ روندی که می‌تواند ادامه پیدا کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نویسنده “سه دونگ سه دونگ”، “آقا و خانم سنگی”، “قرارگاه مسکونی”، “سه در چهار”، “ارث بابام”، “کوچه اقاقیا”، “آشتی‌کنان”، “ساعت خوش” و … است و در سریال‌های “آرماندو”، “لیسانسه‌ها”، “سفر در خانه”، “تنهایی لیلا”، “سه در چهار”، “بزنگاه”، “سفر در خانه” و… نقش‌آفرینی کرده و با استندآپ‌های “خندوانه” سر زبان‌ها افتاد.  با “قرنطینه” و “خونه‌مونی” به عنوان مجری تجربه کرد و “آخر خط” و “نوروز رنگی” را در مقام کارگردان به آنتن شبکه سه و پنج سیما رساند.

علی مسعودی که بسیاری از مخاطبین با نام “علی مشهدی” می‌شناسند. او در چنین روزی به دنیا آمد؛ نحوه ورودش به تلویزیون را اینگونه روایت می‌کند: «ورود من به تلویزیون واقعاً مانند «کلاه قرمزی» بود. من مصاحبه‌ای از ارژنگ امیرفضلی، نصرالله رادش و خدا بیامرز داوود اسدی خواندم که از آنها پرسیده بودند، اگر کسی بتواند بنویسد، آیا به او میدان می‌دهید که آنها هم پاسخ مثبت داده بودند.

من هم فردای خواندن این مصاحبه با اتوبوس آمدم تهران و واقعاً فکر می‌کردم باید بیایم میدان آرژانتین و انتهای خیابان الوند. آن زمان ۱۰۰۰ آیتم نوشته بودم. به ساختمان تلویزیون که رسیدم، گفتم از من دعوت به کار شده است. پرسیدند چه کسی؟! روزنامه را نشان دادم و گفتم این هم شاهدش.

گفتند لوکشین آن‌ها اصلاً اینجا نیست. و من تازه آنجا بود که کلمه «لوکیشن» را شنیدم و پرسیدم چی هست این لوکیشن؟!

چون من واقعاً فکر می‌کردم همه‌چیز در همین ساختمان ضبط می‌شود و بعد اتفاقات دیگری که در نهایت منجر به همکاری من با «ساعت خوش» شد.»

سریال , تلویزیون , صدا و سیما , شبکه پنج ,

با او لحظاتی به گفت‌وگو نشستیم؛ آرزوها، خواسته‌ها و گلایه‌هایش را این‌گونه با خبرنگار تسنیم در میان می‌گذارد:

علی مسعودی در ۵۰ سالگی چنین آرزو کرد: من خودم را سال‌ها به آقا امام رضا(ع) سپرده‌ام؛ همیشه از آقای مهربانی‌ها خواسته‌ام در قبالِ هرچیزی که به دست‌ می‌آورم و یا به من می‌دهند، اول از همه ظرفیت و جنبه‌اش را بدهند. این نکته خیلی مهمی است. بسیاری به خاطر نداشتنِ این ظرفیت‌ها، جایگاه‌شان را از دست داده‌اند.

نمی‌دانم چرا «نوروز رنگی» ادامه پیدا نکرد؟

او با اشاره به اینکه هم گلایه دارم و هم انتظار، تأکید کرد: من خودم خیلی دوست دارم مردم را بخندانم؛ باید شرایطش پیش بیاید. هیچ‌وقت اهلِ گلایه نیستم اما وقتی «نوروز رنگی» روی آنتن رفت یادم می‌آید در دلِ آن رقابت‌های نابرابر چه به لحاظ زمانِ پخش و شبکه و چه کنداکتور درنظر گرفته، بهترین جایگاه را بدست آوردیم. حتی جوانانِ جویای نامی را معرفی کردیم که یکی از آنها (حافظ شجری) به عنوان پدیده انتخاب شد. اما نمی‌دانم چرا این سریال ادامه پیدا نکرد؟ منتظر بودیم اما نیامدند و زمانی به سراغ‌مان آمدند که نه جواد خواجوی، نه رابعه اسکویی و نه شهرام قائدی، می‌توانستند در خدمتِ سریال باشند. چون قراردادها و کارهای دیگری داشتند؛ و حتماً حضورِ این بازیگران در ادامه داستان ضروری بود.

سریال , تلویزیون , صدا و سیما , شبکه پنج ,

چرا ما را مثلِ «پایتخت» و «نون‌خ» ندیدند

کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه طرحی را به تلویزیون پیشنهاد دادم که مورد دغدغه بسیاری از مردم است، خاطرنشان کرد: من در ماجرای فصل دوم «نوروز رنگی» این گلایه را داشتم چرا ما را مثلِ «پایتخت» و «نون‌خ» ندیدند که ما هم فضایِ سریال‌های قومیتی را دنبال می‌کردیم. خوشبختانه مردم هم استقبال خوبی داشتند. حتی طرحِ دیگری را پیشنهاد دادم و درباره‌اش صحبت کردیم که با یک برخوردِ غیرحرفه‌ای مواجه شد. با مدیر گروه فیلم و سریال وقتِ شبکه پنج، جلساتی داشتیم و درباره طرح صحبت کردیم اما رفتاری دیدم که در این ۲۷ سال فعالیت، شاهدش نبودم.

وی افزود: طرحی که ارائه دادم همان دغدغه‌ای بود که بسیاری از مردم نسبت به گرانی لوازم خانگی داشتند و دارند و قصه سریال به همین مشکلات برمی‌گشت؛ خیلی راحت در شورای طرح و برنامه شبکه پنج رد شد. در حالی که یک صفحه طرح برای «سه دونگ سه دونگ» ارائه دادم و ناظر کیفی گذاشتند این سریال ساخته شد. دوست دارم حال دل مردم خوب شود؛ سریالی بسازم مثل «سه در چهار»، «سه دونگ سه دونگ» و «نوروز رنگی» که بخندند. آن‌قدر قصه خوب دارم فقط باید شرایط ساخت فراهم شود.

دغدغه این روزها؛ بنویسم، بسازم و جوانِ با استعداد معرفی کنم

مسعودی به این نکته اشاره کرد که تلویزیون به استعدادهای تازه و خوش‌آتیه و در عین حال حفظِ برندها و قدیمی‌های کاربلدش نیازمند است؛ وی در ادامه خاطرنشان کرد: بیشترین چیزی که این روزها دغدغه‌ام است؛ بنویسم، بسازم و چند جوان با استعداد معرفی کنم. الان تلویزیون خیلی به استعدادهای خوش‌آتیه‌ای نیاز دارد که پشت خط مانده‌اند و شاید امثالِ من که توانایی نوشتن و ساختن دارند و به این جوانان میدان می‌دهند، باید شرایط برایشان فراهم شود تا این استعدادها خودشان را نشان دهند. در کنارِ این جوانان، ما نباید از قدیمی‌ها و چهره‌های تلویزیون غافل شویم که بسیاری از آنها امروز در سینما و شبکه نمایش‌خانگی می‌درخشند.

او در پاسخ به این سؤال که دل‌تان برای چه زمانی در تلویزیون تنگ شده، بیان کرد: واقعاً دلم برای آن روزهایی تنگ شده که «کوچه اقاقیا» ساخته می‌شد. یادم نمی‌رود که چقدر در جریان ساختِ «سه در چهار» خوش گذشت. خیلی خندیدیم؛ این اتفاق در جریانِ ساخت سریال «آزادی مشروط» مسعود ده نمکی هم افتاد. واقعاً تجربه خوبی بود. من نقش بهروز یکی از کاراکترهای اصلی قصه را بازی کردم.

سریال , تلویزیون , صدا و سیما , شبکه پنج ,

مدیران تلویزیون کودکان را جدّی بگیرند

کارگردان سریال «نوروز رنگی» و نویسنده بسیاری از نوستالژی‌های تلویزیون انتظارش از مدیرانِ صداوسیما را این‌گونه مطرح کرد: توقعم از مدیرانِ جدید این است در وهله اول به جوان‌ها بها بدهند و اجازه بدهند آدمی مثلِ علی مشهدی ۴ چهره را معرفی کند. خیلی‌ها هستند که می‌توانند سرمایه‌های آتی تلویزیون باشند. یک بخشِ دیگر گروه کودک است که خیلی باید آن را جدّی بگیرند. اکبر عبدی، ایرج طهماسب، حمید جبلی، رضا عطاران، مجید صالحی، مرضیه برومند و خیلی از همکارانِ خوب سینما و تلویزیون از گروه کودک آمدند. در این سال‌ها متأسفانه با ضعف زیادی مواجه شدیم و بخشِ نمایشی‌اش را جدّی نگرفتیم. باید سرمایه‌گذاری ویژه‌ای در بخش نمایشی کودکان انجام دهیم.

علی مسعودی همچنین به این نکته اشاره کرد که قرار بود «برنامه خونه‌مونی» در فصل دیگری ادامه پیدا کند اما اسپانسرِ آن همراهی نکرد.