آزادسازی اراضی سوریه به منزله نقض توافق‌های آستانه و سوچی نیست
آزادسازی اراضی سوریه به منزله نقض توافق‌های آستانه و سوچی نیست
وزیر خارجه روسیه تاکید کرد، آزادسازی مناطق سوریه توسط ارتش این کشور به منزله نقض توافقنامه‌های آستانه و سوچی نیست.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد  به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه امروز (دوشنبه) در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با وزیر خارجه جمهوری آنگولا اظهار کرد: اقدام ارتش سوریه در آزادسازی اراضی این کشور با حمایت روسیه به منزله نقض هیچگونه توافقی از جمله توافق‌های آستانه و سوچی نیست، زیرا در این توافق‌ها گروه‌های تروریستی مستثنی شده‌اند.

لاوروف گفت: توافقنامه‌ها شامل حال گروه‌هایی که شورای امنیت آنها را تروریستی دانسته است، نمی‌شوند.

وزیر خارجه روسیه در ادامه تاکید کرد: عملیات‌های نظامی در ادلب هیچ توافقی با ترکیه را نقض نمی‌کند.

وی افزود: روسیه با شرکای ترکیه‌ای خود درباره لزوم ایجاد محدوده‌ای عاری از سلاح در منطقه ادلب جهت تضمین سلامت جان غیرنظامیان و جلوگیری از حملات علیه پایگاه‌های ارتش سوریه و نیروهای روس مستقر در حمیمیم بحث و گفتگو کرده است.

لاوروف در پایان با اشاره به اینکه حملات گروه‌های تروریستی از فراز ایست‌های بازرسی نیروهای ترکیه عبور کرده است، از رسانه‌ها و جامعه جهانی خواست به واقعیت‌های موجود اعتماد کنند و نه آنچه کلاه‌سفیدها منتشر می‌کنند.

وزیر خارجه روسیه همچنین درباره حضور پوتین در نشست بعدی گروه ۷ و بازگشت روسیه به این گروه گفت: مسکو هرگز از هیچ کسی برای بازگشت به این گروه درخواست نکرده است.

او تصریح کرد: طی این سال‌ها ما اصلا در تماس‌هایمان هرگز مساله گروه ۸ را مطرح نکرده و درباره‌اش صحبتی نداشته‌ایم.، رک بگویم، ما هرگز در این باره حتی فکر نکردیم که این موضوع را در طرح‌های سیاست خارجی خود قرار دهیم.

لاوروف مجددا تاکید کرد: ما از هیچ کسی برای هیچ کاری درخواستی نداشتیم.

وزیرخارجه روسیه درباره اوکراین نیز تاکید کرد که ما باید بدانیم دولت اوکراین درخصوص روند مینسک چه موضعی دارد و بعد از آن درباره تماس‌ها برای فرمت نرماندی طرح‌ریزی کنیم.

در همین حال، کرملین امروز اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه فردا (سه‌شنبه) طی مذاکراتی اوضاع در ادلب را مورد بررسی قرار خواهند داد.

کرملین تاکید کرد که پوتین نگرانی‌های اردوغان در مورد ادلب را درک می‌کند، اما وی همچنین نسبت به افزایش حملات افراد مسلح نگران است.

  • منبع خبر : ایسنا