آزادی اسیران ائتلاف سعودی
آزادی اسیران ائتلاف سعودی
رئیس کمیته اسرا در دولت نجات ملی یمن (در صنعاء) از ابتکار یکجانبه این دولت در آزادی ۳۵۰ اسیر ائتلاف سعودی از جمله سه اسیر سعودی خبر داد.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد «عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته امور اسرا در دولت نجات ملی یمن، مستقر در صنعاء، از ابتکار یکجانبه آزادی اسیران سعودی در قالب ۳۵۰ اسیر ائتلاف سعودی خبر داد و از ائتلاف خواست تا حسن نیت خود را با اقدام مشابه نشان دهد.

المرتضی در کنفرانسی خبری که امروز دوشنبه برگزار شد، بعد از یک روز از انتشار تصاویر اسارت چند هزار «نیروی اجیر شده ائتلاف سعودی» که طی دو ماه اخیر در طول عملیات موسوم به «نصر من الله» در جنوب عربستان (نجران) اسیر شده‌اند، اعلام کرد که صنعاء طرح پیشنهادی خود برای تبادل ۳۵۰ اسیر که سه نفرشان نظامی سعودی هستند، به سازمان ملل ارائه کرده و این لیست طبق توافق سوئد است.

به گفته این مقام یمنی، این طرح ابتکاری امروز زیر نظر و حمایت سازمان ملل و کمیته صلیب سرخ جهانی انجام خواهد شد و این دو نهاد، ریاست مشترک نظارت بر اجرای توافق سوئد (بین طرفین درگیر در یمن؛ صنعاء و ائتلاف سعودی) را بر عهده دارند.

این مقام یمنی این اقدام را نشانه «اعتبار و جدیّت» صنعاء در اجرای توافق سوئد (در خصوص توافق درباره اسرای جنگی) دانست و گفت، «نیروهای متجاوز نیز باید جدیت خود را در برداشتن گامی مشابه نشان دهند و حسن نیت و اعتبار خود را در خصوص اجرای توافق سوئد ثابت کنند».

“اسیران ائتلاف سعودی از جمله سه سعودی امروز آزاد می‌شوند”

طبق گزارش وبسایت شبکه خبری المسیره یمن، کمیته صلیب سرخ جهانی روند انتقال سه اسیر سعودی و تحویل آنان به خانواده‌شان را بر عهده دارند و نظارت خواهند کرد. همچنین در میان این اسرا، اسیرانی هستند که از بمباران عربستان سعودی علیه زندان «ذمار» جان به در برده‌اند. عربستان اوایل ماه جاری میلادی (سپتامبر- اواخر مرداد ماه) یک زندان محل نگهداری اسرای جنگی در استان ذمار یمن را بمباران کرده و دهها نفر را قتل‌عام کرده بود.

این مقام یمنی از سازمان ملل خواست تا طرف مقابل را تحت فشار قرار دهد تا گام‌های مشابه بردارد و تعداد مشابهی از اسرای یمن را در قالب هر توافق احتمالی آتی، آزاد کند.

توافق سوئد یا استکهلم، توافق صنعاء و دولت مستعفی هادی (به نمایندگی از ائتلاف سعودی) است که سیزدهم دسامبر ۲۰۱۸ حاصل شد. این توافق که بخش اصلی آن درباره آتش‌بس در استان الحدیده (جبهه غربی یمن) است، در بخشی دیگر شامل توافق برای تبادل اسراست.

  • منبع خبر : فارس