آغاز رسمی فعال‌سازی اینترنت ۵G برای کاربران خانگی
آغاز رسمی فعال‌سازی اینترنت ۵G برای کاربران خانگی
وزیر ارتباطات گفت: تا آخر اسفند امسال اینترنت نسل پنجم ارتباطات برای کاربران خانگی به صورت نقطه‌ای فعال خواهد شد.

به گزارش واحد علم و فناوری خبرگزاری صبح اقتصاد وزیر ارتباطات گفت: تا آخر اسفند امسال اینترنت نسل پنجم ارتباطات برای کاربران خانگی به صورت نقطه‌ای فعال خواهد شد.”آغاز رسمی فعال‌سازی اینترنت ۵G برای کاربران خانگی”

«محمدجواد آذری جهرمی» در مراسم رونمایی از کاربردهای اینترنت نسل پنجم که صبح امروز در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، گفت: تا پایان دولت تصمیم داریم سایت‌های فعلی را به اینترنت نسل پنجم مجهز کنیم و آن را به صورت نقطه‌ای برای اینترنت خانگی ارتقا بدهیم. مجوزهای مربوط به این کار در کمیسیون تنظیم مقررات صادر شده است. برای توسعه در این بخش نیاز به سرمایه گذاری دولت نیز است. تمام سعی‌مان این است که اینترنت نسل پنجم تا اسفندماه برای کاربران بخش خوبی از مناطق پر تراکم کشور قابل ارائه باشد.

وی که با شعار آینده روشن، بر تلاش برای توسعه فناوری تاکید دارد، درباره وضعیت کشور گفت: تاریخ به ما می‌گوید چنگیزخان مغول چطور به کشور ما حمله کرد، فردی که دست کمی از رئیس جمهوری فعلی آمریکا ندارد. اما ایران پس از آن حمله دوباره به اوج رسید. در دوره‌های مختلف تاریخی این اتفاقات برای ایران رخ داده است. ما همیشه پس از سختی‌ها به دوره روشنی رسیده‌ایم. این را تاریخ ما همیشه ثابت کرده است. آینده روشن فقط برای یک فرد نیست؛ برای کل کشور است.”آغاز رسمی فعال‌سازی اینترنت ۵G برای کاربران خانگی”

کشورهای پیشرفته مانند کره جنوبی، در حال استفاده از نسل چهارم گوشی ها یعنی۴G هستند و هنوز کامل از این نسل استفاده نکردند که قرار است نسل پنجم گوشی یا ۵G با سرعت بسیار بالای ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه از راه برسد. با این سرعت می شود یک فیلم سینمایی را در کمترین زمان دانلود کرد یا می توانید با استفاده از تلفن همراه خود ارتباط تصویری اچ دی (HD) با هر کجای دنیا داشته باشید. کره جنوبی اعلام کرده است که این فناوری تا سال ۲۰۲۰ روانه اپراتورهای همراه خواهد شد، ولی تاکنون این اپراتور راه اندازی نشده است. گروهی از محققان دانشگاه های بزرگ مانند دانشگاه آلبورگ(دانشگاهی معتبر در آلمان)، دانشگاه MIT و کلتک (دانشگاهی در کالیفرنیا آمریکا) با استفاده از روش ریاضیات مدرن توانسته اند سرعت انتقال داده ها در اینترنت را تا ۱۰ برابر سرعت ۴G افزایش دهند. در این سیستم گره هایی که بسته اطلاعات را جابه جا می کنند هوشمند هستند و می توانند خود را با شرایط انتقال وفق دهند که این امر باعث می شود تا انتقال اطلاعات امن تر و دقیق تر انجام شود. از این طرح می توان در دنیای ماهواره و ۵G استفاده کرد. قبل از این سیستم انتقال داده ها به این صورت بود که ابتدا بسته ها اطلاعات را دریافت و ذخیره می کردند و سپس از گره ای به گره دیگر منتقل می کردند. به این سیستم پروتکل تی سی پی(TCP) می گویند. یکی از مشکلات این سیستم این است که اگر داده ای در مسیر انتقال از دست برود ارسال بقیه داده ها با مشکل مواجه می شود و اینترنت دچار افت سرعت شدیدی می شود.

  • منبع خبر : ایران جیب