آغاز شمارش معکوس برای اعلام ائتلاف اکثریت در پارلمان عراق
آغاز شمارش معکوس برای اعلام ائتلاف اکثریت در پارلمان عراق

باتوجه به سِیر تحولات سیاسی عراق و تداوم رایزنی ها میان احزاب و جریان های مختلف، به نظر می رسد که مسأله اعلام رسمی ائتلاف فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق تنها مسأله زمان است و نه بیشتر. باتوجه به سِیر تحولات سیاسی کنونی در عراق و تداوم رایزنی ها و گفتگوهای سیاسی فشرده میان احزاب […]

باتوجه به سِیر تحولات سیاسی عراق و تداوم رایزنی ها میان احزاب و جریان های مختلف، به نظر می رسد که مسأله اعلام رسمی ائتلاف فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق تنها مسأله زمان است و نه بیشتر.

باتوجه به سِیر تحولات سیاسی کنونی در عراق و تداوم رایزنی ها و گفتگوهای سیاسی فشرده میان احزاب و جریان های مختلف، به نظر می رسد که مسأله اعلام رسمی ائتلاف فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق تنها مسأله زمان است و نه بیشتر.

علت اصلی این مسأله هم به آن علت است که هسته اولیه ائتلاف اکثریت در پارلمان عراق با تشکیل ائتلاف بزرگ جریان حکمت ملی، سائرون، النصر و الوطنیه، ایجاد شد و به عنوان مهمترین گام در راستای حرکت به سمت تشکیل هرچه سریعتر دولت آتی عراق، شناخته شد.

این ائتلاف درست در زمانی شکل گرفت که احزاب و جریان های سیاسی دیگر در عراق تنها به فکر امتیازگیری از یکدیگر برای تشکیل ائتلاف اکثریت و سپس تشکیل دولت آتی بودند. با این حال، نگاه ملی به تحولات سیاسی و رویداد مهم انتخابات پارلمانی توسط سرانِ ائتلاف چهارجانبه موجب تشکیل یک ائتلاف بزرگ شد. ائتلافِ تشکیل شده، محصول نشست بابل میان شخصیت های سیاسی برجسته حکمت ملی، سائرون، النصر و الوطنیه بود که در طول مدت زمان گذشته تلاش های زیادی برای شکست خورده جلوه دادن آن از سوی برخی رسانه ها و دیپلمات های عراقی صورت گرفت.

علت اصلی تمامی هجمه های رسانه ای و تبلیغاتی داخلی و خارجی به ائتلاف چهارجانبهِ مذکور، فاصله یک قدمی آن تا اعلام رسمیِ تشکیل ائتلاف فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق است، چراکه در غیر این صورت، متقابلا تلاش هایی از سوی مخالفان ائتلافِ چهارجانبه برای تشکیل فراکسیون اکثریت صورت می پذیرفت.

لذا پر واضح است که مخالفان این ائتلاف خود به این نتیجه رسیده اند که جهت نقش آفرینی در فراکسیون اکثریت و همچنین در دولت آتی عراق، به تنهایی قادر به تشکیل ائتلاف بزرگتر نبوده و بدین ترتیب، تنها راه حل برای آنها مشارکت در ائتلاف چهارجانبه و عضویت در آن تلقی می گردد.

اکنون که قریب به دو هفته از تشکیل ائتلاف جریان حکمت ملی، سائرون، الوطنیه و النصر سپری می شود و این ائتلاف با وجود تمامی هجمه های رسانه ای و تبلیغاتی همچنان به کار خود ادامه داده و تحت تأثیر قرار نگرفته، بیش از پیش موفقیت نشست بابل علیرغم تمامی ادعاها نمایان گشته است. همانطور که از ساختار ائتلاف چهارجانبه پیداست، این ائتلاف کاملا فرا حزبی بوده و به نوعی از «طایفه گری» و «فرقه گرایی» عبور کرده است. حضور الوطنیه به ریاست ایاد علاوی به عنوان یک حزب سنی در میان احزاب شیعی دیگر، خود به تنهایی گواه بر این مدعاست.

بر همین اساس، کاملا واضح است که شعار تشکیل دولت «اکثریت ملی» به هیچ وجه بدون پشتوانه نبوده و زیرساخت های تشکیل چنین دولتی در عراق، درحال شکل گیری است. حضور یک ائتلاف سنّی در ائتلاف چهارجانبه نشان می دهد که درها برای عضویت دیگر احزاب و جریان های کُردی و سنی در آن، باز است.

این نکته را نیز باید در نظر گرفت که استقبال از دیگر احزاب و جریان ها فارغ از گرایش های مذهبی‌شان در ائتلاف حکمت ملی، سائرون، النصر و الوطنیه از جمله مواردی است که اعضای ائتلاف چهارجانبه در بیانیه ای مشترک روی آن صراحتا تأکید کرده بودند.

درست به همین دلیل است که اخیرا هیأتی از ائتلاف چهارجانبه برای گفتگو و رایزنی های سیاسی با کُردها جهت مشارکت دادن آنها در ائتلاف خود عازم اقلیم کردستان شدند و با تَنی چند از برجسته ترین شخصیت های کُرد عرصه سیاست دیدار کردند.

در همین راستا، «ایمن الشمری» از اعضای ائتلاف سائرون تأکید کرده است: «هیات چهارجانبه ای که به اقلیم کردستان عراق سفر کرد در راستای تصمیمات نشستی است که چندی قبل در هتل بابل برگزار شد». الشمری همچنین تصریح می کند: «بر اساس محتوای نشست بابل، تمامی طرف های ائتلاف کننده به دنبال گفتگو با گروههای سیاسی دیگر در راستای تشکیل ائتلاف بزرگ پارلمانی برخواهند آمد. گفتگوها به منظور تشکیل ائتلاف بزرگ پارلمانی ادامه دارد».

بنابراین، می توان طی روزهای آینده انتظار آن را داشت که اکثریت کُردها نیز با ائتلاف حکمت ملی، سائرون، الوطنیه و النصر وارد ائتلاف گسترده و فراگیری شوند و بدین ترتیب کارِ اعلام رسمی ائتلاف فراکسیون اکثریت در پارلمان را نهایی سازند.

البته تحقق این مهم منوط به تصمیم سرنوشت سازی است که احزاب و جریان های کُردی اتخاذ خواهند کرد. این یک واقعیت است که کُردها در عرصه سیاسی عراق همواره انتظاراتی از دولت مرکزی داشته اند که مشروع و به حق بوده و می بایست بدان جامه عمل پوشانده شود.

اما در نقطه مقابل نیز در برخی موارد کُردها خواسته هایی را از دولت مرکزی مطرح کرده اند که در واقع با اصول و مبانی موجود در قانون اساسی مغایرت داشته است. لذا امروز این کُردها هستند که برای عضویت در ائتلاف چهارجانبه باید انتخاب کنند که آیا خواستار برآورده شدن مطالبات مشروع خود هستند و یا مطالباتی که با قانون اساسی تعارض دارد. در این ارتباط نیز الشمری ضمن تأکید بر لزوم تطابق خواسته ها و مطالبات کُردها با قانون اساسی تصریح می کند: «ما برای جامه عمل پوشاندن به مطالبات مشروع کُردها هستیم اما وحدت عراق قابل چانه زنی با هیچ قومیتی نخواهد بود».

علاوه بر آنچه که گفته شد، اخیرا شاهد ظهور و بروز توطئه ای در صحنه سیاسی عراق هستیم که البته هضم آن کمی سخت به نظر می رسد؛ توطئه ای که از آن تحت عنوان «عقب‌نشینی‌های گسترده» از هسته اولیه ائتلاف اکثریت یعنی ائتلاف جریان حکمت ملی، سائرون، النصر و الوطنیه، یاد می شود.

القاء مسأله به اصطلاح عقب نشینی های گسترده از ائتلاف چهارجانبه درحالی صورت می پذیرد که روز به روز اخبار منتشرشده درخصوص اعلام آمادگی احزاب و جریان های سیاسی مختلف برای پیوستن به آن، بیشتر به گوش می رسد.

البته این تلاش های مذبوحانه پس از مشاهده روند فزاینده استقبال احزاب و جریان های سیاسی از ائتلاف چهارجانبه، بیش از پیش تشدید شده اند و هم اکنون نیز ادامه دارند. توهم عقب نشینی‌های گسترده زاییده ذهن کسانی است که داعیه تشکیل ائتلاف اکثریت را داشتند و به نتیجه نرسیدند. درهمین ارتباط، «عبدالله الزیدی» عضو جریان حکمت ملی تأکید می کند: «مطرح شدن مسأله عقب نشینی های گسترده از ائتلاف چهارجانبه کاملا ساختگی و دروغ است و هیچگونه ارتباطی با واقعیت های میدانی در عرصه سیاسی عراق ندارد».

الزیدی همچنین ادامه می دهد: «واضح است که برخی شخصیت های سیاسی از ائتلاف مذکور عقب نشینی کرده اند اما واقعیت آن است که شمار این افراد از تعداد انگشتان یک دست هم فراتر نمی‌رود پس چگونه ممکن است که این پدیده یک عقب نشینی گسترده باشد؟»

این سیاستمدار عراق در ادامه سخنان خود در این خصوص اظهار می دارد: «ائتلاف چهارجانبه با قدرت به کار خود ادامه می دهد و به تشکیل فراکسیون اکثریت نزدیک می شود و تلاش ها برای شکست خورده جلوه دادن آن تنها با هدف فرافکنی در نزد افکار عمومی صورت می پذیرد».

بر اساس آنچه که گفته شد، نتیجه می گیریم که با وجود گذشته حدود دو هفته از ائتلاف چهارجانبه، این ائتلاف نه تنها علیرغم ادعاهای بی پایه و اساس شکست نخورده است بلکه روز به روز نیز در حال تقویت شدن است و در آینده نیز انتظار پیوستن احزاب دیگر بدان وجود دارد.

این همان مسأله ای است که «فادی الشمری» عضو کمیته مذاکره ائتلاف حکمت ملی، سائرون، النصر و الوطنیه روی آن صحه گذاشته و تأکید می کند: «تفاهمات و توافقات جدیدی با احزاب مختلف جهت پیوستن آنها به ائتلاف چهارجانبه حاصل شده است». ذکر این نکته نیز ضروری است که تمامی اسامی مطرح شده از سوی ائتلاف چهارجانبه جهت نامزدی برای تصدی ریاست قوای سه گانه کاملا ساختگی است و هیچ سنخیتی با واقعیت ندارد.

کما اینکه الشمری نیز تأکید می کند که نامزدهای مورد حمایت ائتلاف برای تصدی پست‌های مذکور براساس ملاک و معیارهای ملی و بر اساس توصیه های مرجعیت و نقشه راه وی، انتخاب و معرفی می شوند.