آغاز عملیات نظامی در شمال سوریه
آغاز عملیات نظامی در شمال سوریه
عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه آغاز شد.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از شبکه اسکای نیوز، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه آغاز عملیات نظامی ارتش کشورش در شمال سوریه و علیه نیروهای کرد یگان‌های مدافع خلق را با هدف ایجاد منطقه‌ای امن اعلام کرد. اردوغان هدف از این عملیات را نابودی تهدید تروریسم خوانده است.

همزمان نیروهای سوریه دموکراتیک “قسد” نیز ضمن تایید این حمله اعلام کردند، جنگنده‌های ترکیه حملات هوایی را در شمال سوریه آغاز کردند. در همین راستا، منابع ترکیه‌ای اعلام کردند، این عملیات با حمله هوایی به شهر راس العین آغاز شد و پس از آن عملیات توپخانه‌ای را به دنبال خواهد داشت.

اوایل امروز اردوغان و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تلفنی گفت‌وگو کرده و درباره اهمیت تضمین اتحاد و تمامیت ارضی سوریه و احترام به حاکمیت ملی آن توافق کردند. اردوغان در پیامی توییتری هدف از این عملیات را مقابله با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) و داعش اعلام کرده است.

پوتین در این تماس تلفنی اردوغان را به عدم آسیب واردن کردن به روند صلح سوریه ترغیب کرد.

در پیام اردوغان آمده است: «نیروهای مسلح ترکیه به همراه ارتش آزاد سوریه عملیات چشمه صلح علیه سازمان‌های تروریستی پ‌ک‌ک-ی‌پ‌گ و داعش را در شمال سوریه آغاز کرده است. هدف ما نابودی این مجرای تروریستی است که تلاش دارند در مرز جنوبی ما تشکیل شوند و همچنین برقراری صلح و ثبات در این منطقه است.»

سه روز پیش  رئیس جمهوری ترکیه از آغاز قریب الوقوع عملیات نظامی در شمال سوریه علیه کردهای این کشور خبر داد.

“دونالد ترامپ” رئیس جمهوری آمریکا نیز روز گذشته (دوشنبه) دستور خروج نظامیان آمریکایی از سوریه را صادر کرد.

به دنبال اعلام ترامپ برای خروج از شمال سوریه، کردهای سوریه تاکید کرده اند که آمریکا با خارج کردن نیروهایش در مرزهای سوریه و ترکیه در واقع به کردها از پشت خنجر زده است.

تارنمای خبری بی بی سی عربی در گزارشی به تحولات جدید در مرزهای مشترک سوریه و ترکیه و تحرکات اخیر آنکارا پرداخت و نوشت که ارتش ترکیه همچنان به استقرار نیروها و تجهیزات نظامی خود در مناطق مرزی تحت سیطره “نیروهای دموکراتیک سوریه” موسوم به «قسد» ادامه می دهد تا خود را برای آغاز یک عملیات نظامی آماده کند که به عقیده ناظران طولانی مدت خواهد بود.

  • منبع خبر : ایسنا