آغاز هفته بیستم با یک ابهام بزرگ/ پرسپولیس – گسترش با طعم قهر!
آغاز هفته بیستم با یک ابهام بزرگ/ پرسپولیس – گسترش با طعم قهر!

بیستمین هفته از هفدهمین دوره رقابتهای لیگ برتر درحالی آغاز می‌شود که تراکتورسازی در بلاتکلیفی بسر می‌برد و گسترش هم با شایعه قهر سرمربی‌اش به مصاف سرخ ها می‌رود.  ثلث دوم لیگ برتربه ایستگاهی پایانی‌اش رسید تا بعد از پشت سر گذاشتن این هفته تنها یک سوم از مسابقات آن باقی مانده باشد. هفته بیستم […]

بیستمین هفته از هفدهمین دوره رقابتهای لیگ برتر درحالی آغاز می‌شود که تراکتورسازی در بلاتکلیفی بسر می‌برد و گسترش هم با شایعه قهر سرمربی‌اش به مصاف سرخ ها می‌رود.

 ثلث دوم لیگ برتربه ایستگاهی پایانی‌اش رسید تا بعد از پشت سر گذاشتن این هفته تنها یک سوم از مسابقات آن باقی مانده باشد. هفته بیستم با ۴ دیدار از امروز آغاز می شود که طی آن پرسپولیس  میزبان گسترش تبریز است، ذوب آهن میزبان صنعت نفت آبادان است، استقلال خوزستان در جم با پارس جنوبی دیدار می کند و تراکتورسازی بدون گل محمدی میزبان سایپا است.

* تراکتورسازی – سایپا
شاید آجرلو تنها مدیرعاملی باشد که در حالی که هنوز تیمش به صورت رسمی دارای سرمربی است به شکلی علنی به دنبال سرمربی جدیدی می‌گردد و هر آن ممکن است خبر استخدام سرمربی جدید این تیم از ترکیه و یا جایی غیر از ترکیه در رسانه ها منتشر شود. گل محمدی هنوز روی کاغذ سرمربی تراکتورسازی است اما از هفته‌ها پیش قابل پیش بینی بود که تاریخ مصرف او در این تیم به پایان رسیده است. بازی تراکتورسازی مقابل سایپا نخستین تجربه تراکتور بدون گل محمدی در این فصل است.

بنا بر اطلاعات رسیده هدایت تراکتورسازان را در این بازی فعلا و به صورت موقت مجتبی حسینی بر عهده دارد تا در هفته بعد و هفته‌های بعد چه پیش آید.

سرخ پوشان تبریز با ۲۱ امتیاز از یک حایه امنیت نسبی در جدول برخوردارند و باید خیلی بدبینانه بود که این تیم را در معرض سقوط به لیگ دسته اول دانست. در این تیم محمد ایرانپوریان با ۵ و فرزاد حاتمی با ۴ گل بهترین گلزنان هستند. تراکتورسازی در هفته های اخیر بابت ضعف در چارچوب دروازه لطمات زیادی دید و آنها از این هفته می‌توانند از ژوردی آلمیدا دروازه بان جدید و برزیلی شان استفاده کنند.

سایپا امروز در غیاب بهترین گلزنش محمد عباس زاده که به تازگی از این تیم جدا شده به مصاف تراکتورسازی می‌رود. اما دایی می‌تواند از آلویس نانگ مهاجم جدیدش به جای عباس زاده استفاده کند. شرایط سایپا در بالای جدول شرایط خوبی است و آنها می‌توانند شانس خود را برای کسب سهمیه آسیا به بوته آزمایش بگذارند. مهدی ترابی مهاجم ملی پوش تیم سایپا بار دیگر اوج گرفته و حالا یکی از ستون های قابل اتکای این تیم حساب می شود.

شاگردان دایی با ۲۸ امتیاز در حالی در رده هفتم قرار گرفته‌اند که تیم‌های پنجم و ششم جدول نیز با آنها هم امتیاز هستند و به لطف تفاضل گل بهتر بالاتر از سایپا قرار دارند. سایپا می توانددر صورت پیروزی در این بازی تحت شرایط خاصی تا رده چهارم جدول هم صعود کند.

* ذوب آهن – صنعت نفت
تیم اصفهانی در نیم فصل دوم حسابی راه افتاده و بهترین عملکرد را در بین ۱۶ تیم لیگ برتری دارد. شاگردان قلعه نویی ۳ بازی از ۴ بازی نیم فصل دوم شان را برده‌اند تا صدرنشین نیم فصل دوم مسابقات باشند. ذوب آهن خود را به لطف نتایج خوب نیم فصل دومش به رده چهارم جدول رسانده و تجربه نشان می‌دهد اگر تیم‌های تحت رهبری امیر قلعه نویی به بالای جدول برسند به سختی می توان آنها را پایین کشید.

ذوب آهن خط حمله‌ای قوی دارد. آنها با ۲۶ گل زده بعد از پرسپولیس و پدیده قوی ترین خط حمله لیگ را دارند و در این خط حمله خوب یک مهاجم به اسم مرتضی تبریزی با ۸ گل زده خطرناک ترین بازیکن این تیم است. ذوب آهن شانس رسیدن به رده های بالاتر جدول را دارد.

صنعت نفت برای این دیدار حساس دو بازیکن کلیدی‌اش را در اختیار ندارد. سعید لطفی و مسعود ابراهیم زاده نفتی‌هایی هستند که به دلیل محرومیت غایبان تیم شان در این دیدار مهم هستند و دست کمالوند را تاحدودی در پوست گردو قرار داده‌اند.

* پارس جنوبی – استقلال خوزستان
علیرغم این که پارس جنوبی بر خلاف استقلال خوزستان در بالای جدول قرار دارد، اما اگر قرار باشد یک جدول فرضی برای نیم فصل دوم ترسیم شود مشاهده می‌شود که هر دو تیم در پایین این جدول قرار دارند. چرا که عملکرد هیچ یک از دو تیم در نیم فصل دوم راضی کننده نبوده است. پارس جنوبی و استقلال خوزستان ضعیف ترین تیم‌های نیم فصل دوم هستند.

پارس جنوبی در نیم فصل دوم تغییراتی هم داشته و نانگ و اومانیا از این تیم کنار رفتند تا به نویی پروژه خارجی زدایی در این تیم کلید خورده باشد. یکی از بزرگ ترین نقاط قوت پارس جنوبی بی تردید محسن فروزان است. پارس جنوبی با ۱۵ گل خورده شرایط خوبی از این نظر دارد و نقش محسن فروزان در کم گل خوردن این تیم کتمان ناپذیر است.

استقلال خوزستان که حالا رسما خطر سقوط را احساس می کند، کار سختی در جم دارد. ویسی که جایگاه مستحکمی روی نیمکت استقلال خوزستان ندارد، در این بازی دانیال ماهینی را در اختیار ندارد اما می‌تواند از یعقوب کریمی بازیکن جدیدش استفاه کند.

گرچه استقلال خوزستان یک دروازه‌بان خوب مثل وحید شیخ ویسی را در اختیار دارد، اما ضعیف ترین خط دفاعی لیگ با ۳۰ گل خورده به آنها تعلق دارد. شاگردان ویسی بیشتر از میانگین ۱/۵ گل خورده به ازای هر بازی دارند. امتیازات در پایین جدول فشرده است. همانطور که یک پیروزی در این بازی می تواند استقلال خوزستان را تا حدودی از منطقه خطر دور کند، شکست هم می‌تواند کار سخت آنها برای بقا را سخت تر کند.

* پرسپولیس – گسترش فولاد تبریز
گسترش فولاد از آن جمله تیم‌هایی است که بعد از تغییرات در کادر فنی شرایطش بسیار بهتر شد. این تیم تبریزی حالا با ۲۷ امتیاز در رده هشتم جدول قرار دارد و شانسش برای بالاتر رفتن از این جایگاه هم زیاد است. اما حریف امروز آنها تیمی نیست که به راحتی اجازه امتیاز گرفتن به حریفش را بدهد.

گسترشی ها در حالی مهمان پرسپولیس خواهند بود که طی روزهای گذشته خبر قهر فیروز کریمی منتشر شد اما نصیرزاده مدیرعامل باشگاه تاکید کرد که کریمی روز پنجشنبه روی نیمکت خواهد نشست و قهری در کار نیست.

پرسپولیسی تیمی است که تا آخرین دقیقه بازی برای گل زدن و امتیاز گرفتن تلاش می‌کند. آنها این قابلیت خود را در هفته گذشته هم نشان دادند و توانستند تیم سخت کوش سیاه جامگان را با گل دقیقه ۹۰ علیپور شکست دهند.

صحبت از علیپور شد. بهترین گلزن پرسپولیس، آقای گل لیگ و بی تردید پدیده این فصل از مسابقات فوتبال. علیپور حالا فقط خطرناک ترین بازیکن پرسپولیس نیست. بلکه یکی از ارکان تیم برانکو به حساب می آید. مهاجمی که همه تیم ها باید روی او حساب کرده و از او غافل نشوند. بازیکن ۱۲ گله تیم پرسپولیس.

شوک وارد شده به برانکو  تیمش مصدومیت کمال کامیابی نیا است. هافبک میانی سرخ ها به طرزی عجیب در استخر از ناحیه کتف آسیب دید تا این بازی را از دست بدهد. اما دست برانکو برای پر کردن جای کامیابی نیا خالی نیست و سرمربی کروات این تیم گزینه های متعددی برای این منظور دارد.

برانکو فاصله مناسبی در صدر جدول با تعقیب کنندگانش ایجاد کرده و حاشیه امنیت فراوانی دارد و این موضوع باعث می شود تا استرس از روی او و بازیکنانش برداشته شده باشد.

در باره پرسپولیس می توان گفت این تیم در حالی مقتدرانه در صدر جدول قرار گرفته که دارای بهترین خط حمله، بهترین خط دفاعی، بهترین گلزن و بهترین پاسور هم می باشد.

برنامه دیدارهای هفته بیستم لیگ برتر به شرح زیر است:

پنجشنبه ۲۸ دی ۹۶
* پرسپولیس – گسترش فولاد تبریز –  ورزشگاه آزادی تهران ؛ ساعت ۱۵:۳۰
داور: محمدرضا اکبریان کمکها: علیرضا ایلدروم – محمدجواد مداح داور چهارم: یاسر همرنگ  ناظر: حسن کامرانی فر

* تراکتورسازی تبریز – سایپا تهران – ورزشگاه یادگار امام تبریز ؛ ساعت ۱۴:۳۰
داور: حمید حاج ملک کمکها: علی اکبر نوری – حسن انتظاری داور چهارم: کمیل غلامی  ناظر: حسین نجاتی

* ذوب آهن اصفهان – صنعت نفت آبادان – ورزشگاه نقش جهان اصفهان ؛ ساعت ۱۵
داور: محمد حسین زاهدی فرد کمکها: حسن یوسفی – عسگر محمدی داور چهارم: علیرضا حیدرپناه  ناظر: حاتم بک پور

* پارس جنوبی جم – استقلال خوزستان ؛ ورزشگاه تختی جم بوشهر ؛ ساعت ۱۵
داور: وحید کاظمی کمکها: مهدی الوندی – اسد حاج محمدی داور چهارم: وحید صالحی  ناظر: محمدعلی فروغی

جمعه ۲۹ دی ماه ۹۶
* سپیدرود رشت – فولاد مبارکه سپاهان – ورزشگاه سردار جنگل رشت ؛ ساعت ۱۵
داور: رضا عادل کمکها: سجاد طوری – ایوب غلامزاده داور چهارم: سعید رحیمی مقدم  ناظر: محمدجواد تقی پور

* پدیده خراسان – استقلال تهران – ورزشگاه ثامن مشهد ؛ ساعت ۱۵
داور: اشکان خورشیدی کمکها: محمدرضا ابوالفضلی – مهدی عالیقدر داور چهارم: علی صفایی  ناظر: محمدرضا فلاح

* نفت تهران – سیاه جامگان مشهد – ورزشگاه تختی تهران ؛ ساعت ۱۵
داور: حسین زرگر کمکها: رحیم شاهین – محمدعلی پورمتقی داور چهارم: علی احمدی  ناظر: علیرضا کهوری

* فولاد خوزستان – پیکان تهران – ورزشگاه غدیر اهواز ؛ ساعت ۱۵
داور: کوپال ناظمی کمکها: سعید قاسمی – حمید سبحانی داور چهارم: حسین زمانی  ناظر: ایرج نظری