آفرین به نسل آفرین
آفرین به نسل آفرین

  ساختار جمعیت در هر کشوری از منظرآمار ونسبتها و شاخصه های تغییر در شاکله معنی و مفهوم خود را داراست. نرخ رشد جمعیت در آن کشورهم به عوامل متعددی بستگی دارد. اینکه در کشور ما فرایندرشدجمعیت و تنوع تغییر در ساختارودر منحنی و شاخص رشد، با تاثیر پذیری از اقتصاد ملی آهنگ منفی گرفته […]

 

ساختار جمعیت در هر کشوری از منظرآمار ونسبتها و شاخصه های تغییر در شاکله معنی و مفهوم خود را داراست.
نرخ رشد جمعیت در آن کشورهم به عوامل متعددی بستگی دارد.
اینکه در کشور ما فرایندرشدجمعیت و تنوع تغییر در ساختارودر منحنی و شاخص رشد، با تاثیر پذیری از اقتصاد ملی آهنگ منفی گرفته است را درراهبردهای قانونمند و منعکس در برنامه های پنج ساله باید دید ، هم حرف درستی است.

اینکه در گزارش بانک جهانی شاخص رشد جمعیت در ایران در سالهای آینده ، بحران آفرین مینماید نیز حرف درستی است.

عمر نازنین و سی وپنج ساله در نظام جمهوری اسلامی شاهد اشتباهات بسیار کلیدی و غیرقابل بخشش در روند اداره خود بوده و چالشها در مقاطع مختلف آسیب آفرین نشان داده شده اند.

چرا که فقط همین دو فقره حرف درست را با مبانی علمی بشکل قانون وبه تحمیل در ایجاد تغییرات جمعیتی خود القاء کرده بودیم و آثار اشتباهات خود در عدم توجه به ابعاد تحقق آن در کشوررا هم خود تجربه کردیم .

حال برای تغییر در شاخص منفی و بدست آوردن یک رکورد منطقی ومنطبق با نیاز کشور در نگهداری شاکله ی های راهبردی چه باید کرد؟

بنظر میرسدیکی از این دو عامل مهم در قانون نویسی مانع حرکت صحیح و قابل اتکایند که یا مرکز مطالعات و پژوهش های مجلس شورای اسلامی ، به تنها کار مهم و اساسی خود بمنظور تولید گزارشهای هشدار دهنده نپرداخته ویا نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلائلی که برای هریک از افراد محترم است وقعی به این گزارشات نگذاشته اند.

در کشوری که نزدیک به ده درصد جمعیت فعال آن مشغول گذراندن تحصیلات عالی در محیط حوزه و دانشگاهند بطور طبیعی نباید تحقیق با موانعی روبروباشد مگر آنکه یا تقسیم کار از اصول جامع برخوردار نیست و یا ما در سوزن بانی برای هدایت جریان تحقیق با مشکلاتی مواجهیم.

اگر کارکرد دستگاه ها و حتی تقسیم کار در یک ساختار با موانع سوزن بانی مواجه باشد طبعا نظام هوشمندی در کشور از یک روند سالم و پاک برخوردار نیست ، لزوم بازنگری در این خصوص و حصول اطمینان از اینکه عوامل با عبور از فیلتر پاکی آزمائی و آموزش جامع برای مشاغل متخذه ، وجود خواهد داشت.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص تغییر در شاکله ای بسیار مهم مانند بافت و رشد جمعیت چاره ای جز دست یازیدن به مبانی اثر گذار در کوتاه مدت، ندارند و اثر گزاری در کوتاه مدت بجز امتیاز دادن به روال افزایش نسل در خانواده ها نیست.

روند تصویب بودجه و نگاه به قاموس برنامه پنجم در تصحیح مسیر و پرداختن به تولید شیب مناسب در تغییرات بافت و شاخص رشد با نگاه معقول این بلیه را اصلاح خواهد نمود.

شاید لازم باشد کمیته های قانون گذاری و یا توزیع امکانات و مشوقها به فراخور شرایط استانی در قانون دیده شود تا آهنگ تغییر روند منطقی در هر منطقه فراهم گردد و حتی تنظیم جمعیت استانی و کوچ آفرینی را فراهم آورد و یقیناً و بدون شک این امکان در قانون نویسی میسر و در توزیع مشوقها کاربرد خواهد داشت.

یک پیشنهاد موثر هم در تاسیس موسسات موازی برای پژوهشهای بخشی وجود دارد تا در روند تحقیقات به یک جانبه گرائی و خدای ناکرده به سوزن بانی جهت دار دچار نگردیم .

تقاطع امور مطالعاتی روند سالم سازی در تحقیق و توسعه را فراهم خواهد آورد و طبعاً کشور را در گسترش مبانی مطالعات و اتخاذ راهبرهای کلان و سنجیده یاری خواهد داد.

والسلام