آقای دژپسند مطمئنید که میتوانید؟
آقای دژپسند مطمئنید که میتوانید؟

بنظر حقیر جناب آقای  فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در همایش استانداران سراسر کشور که صبح روز شنبه ۱۹ ابان  در وزارت کشور برگزار شد، ادعایی فرمودند که هرگز موفق به انجام آن نشوند. ایشان اینگونه ادعا فرموده اند که اولویت اول ما در وزارت اقتصاد و دارایی اصلاح نظام بانکی است. اینکه […]

بنظر حقیر جناب آقای  فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در همایش استانداران سراسر کشور که صبح روز شنبه ۱۹ ابان  در وزارت کشور برگزار شد، ادعایی فرمودند که هرگز موفق به انجام آن نشوند.

ایشان اینگونه ادعا فرموده اند که اولویت اول ما در وزارت اقتصاد و دارایی اصلاح نظام بانکی است. اینکه ایشان تازه کارند و اختاپوس بانکی را نمیشناسند البته میتواند موجب چنین ادعایی شده باشد.

ایشان در این سخنان این گونه اظهار میفرمایند که :ما از دی ماه سال ۹۶ شرایط اقتصادی دیگری را تجربه کردیم و پیچیدگی شرایط اقتصاد اکنون با سه سال آخر جنگ که هم جنگ اقتصادی و هم جنگ سرزمینی داشتیم، سخت تر است.

ایشان اینگونه معتقدند که  در شرایط کنونی کشور،  بانکها نقش محوری در توسعه را ایفا می‌کنند. و چنین اعتقادی اساسا مغایر با اصلاح نظام بانکی است چرا که  با این نگاه نقش مخرب بانکها در کشور از دید ایشان مغفول واقع خواهد شد. معاملات ربوی بانکها و رقابت در گران شدن نرخ پول و اجحاف بی حد و حصر در اعمال فشار در مرابحه حساب کردن تسهیلات اعطایی و نوعا ندیده گرفتن بخشنامه های بانک مرکزی موجب بوجود آمدن هزار ها پرونده حقوقی در دادگاههای جمهوری اسلامی  علیه بانکهاست.

از زمانی که بانکداری خصوصی با تمهیدات از لندن بازگشته ها در ایران اعمال شد اختیار توزیع پول در کشور کاملا از اختیار نظام خارج شد و بانکها افریدند طبقه ای را که دستورات این آفرینش ازجانب از ما بهتران صادر میشوند. آقای وزیر اگر شما توانستید مسئول سازمان مالیاتی را تغییر بدهید میتوانید ادعا کنید قادر به ایجاد تحول در ساختار مالیاتی هستید اقای وزیر اگر شما توانستید بانکداری خصوصی را تعطیل کنید میتوانید بر قدرت بلامنازع بانکداران در این کشور قاهر ایید.قدرت و اختیار اداره پول و تاثیر گذاری روی ارزش ارز و طلا بدون پول بانکی محال بوده است. چهل سال کجروی ساختار پولی که سیاسیون همه با نشات گرفتن از نا کجا اباد ان را پرورده اند درخت هرزه و تنومندی است که با یک سخنرانی و ادعا امکان چیدن یک برگ از آنهم میسر نیست. اگر فکر میکنید بانکها را در اصلاح این نظام دخیل کنید واقعا از این پشت پرده و زیر پوست بیگانه اید. فرموده اید گمرک و بانکداری و مالیات را الکترونیک خواهید فرمود که البته ارزوی بزرگی است اما این ارزو را نه مجلس و نه دولت و نه هیچ یک از این سازمانها برنخواهند تابید. اینک بالاخره در دوسال پذیرش وزیربودن  باید حرفهای خوش آب و رنگ تحویل دهید خب خوووب اما فی الواقع کسی امید به اینکه شما اتاق فکر وارسته ای از اقتصاد دانان و منافع ملی نگران را دور خود جمع کنید، ندارد. میدانید چرا چون جریانی در اقتصاد کشور براه افتاده که با نظام نیست. با مردم نیست . با انقلاب نیست. پس باید هشیار باشید که سخنی از زبان برانید که قادر به انجامش باشید. امروزه در نظام اقتصادی فقط امر به تلکه کردن و سرکیسه نمودن از مردم  را مدیریت قوی تعریف میکنند. کشوری که تولید ناخالص داخلی اش افت چشمگیر داشته ولی مالیات از مردم کاهش نیافته تعریف اقتصادی دارد؟ خودمان را فریب میدهیم ؟ ما از مردم مالیات میگیریم یا باج؟ کدام کارشناس مالیاتی قانون را برای اعمال محاسبه علیه کسبه و مودیان ملاک واقعی در نظر میگیرد؟ یک نفره که نمیتوان یک کشور بود؟ لذا اگر راست میگویید لجنه ای از دوستان و مخالفان دولت را کنار هم گرد اورید تا اول اسیب شناسی ساده ای از این اقتصاد بدست اید و مردم هم مشارکت کنند سپس به کمک باقیمانه پاکدستان این نظام اقتصادی راه حل های هریک از امور پیچیده ای که متاسفانه دامن گیر نظام شده است  را تعیین خواهید نمود. والسلام

حمید رضا نقاشیان