آلمان در تاسیس منطقه حفاظت شده در شمال سوریه به آمریکا کمک می‌کند
آلمان در تاسیس منطقه حفاظت شده در شمال سوریه به آمریکا کمک می‌کند
یک هفته نامه آلمانی از تصمیمات مخفیانه دولت آلمان برای حمایت از آمریکا در تاسیس یک منطقه حفاظت شده در شمال سوریه خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از هفته نامه “اشپیگل”، دولت آلمان می خواهد  از آمریکا در تاسیس یک منطقه حفاظت شده در شمال سوریه حمایت کند.

برلین در مذاکرتی مخفیانه به واشنگتن پیشنهاد داده است که ماموریت سابق خود برای مشارکت ارتش آلمان در ائتلاف علیه داعش را تمدید کند.

به این ترتیب تورنادوهای آلمانی همچنان می توانند به عملیات شناسایی خود ادامه داده و جنگنده های آلمانی هم می توانند در عملیات سوخت رسانی هوایی شرکت کنند.

هفته نامه “اشپیگل” در این گزارش خود با اشاره به سفر “مایک پامپئو”، وزیر امور خارجه آمریکا به آلمان که روز جمعه انجام می شود نوشت: موضوعات مورد اختلاف زیادی در این دیدار وجود دارد وقتی که پامپئو برای اولین بار به برلین سفر کند.

“آنگلا مرکل” و “هایکو ماس”، وزیر امور خارجه آلمان از این مسئله خرسندند و سپاسگزارند که درست در منطقه ناآرام خاورمیانه یک موضوعی پیشنهاد داده شده است که در آن آلمان و آمریکا می توانند به صورت تنگاتنگ با هم همکاری کنند. در اینجا مسئله تاسیس یک منطقه حفاظت شده از طرف آمریکا در شمال سوریه مطرح است. در این منطقه باید کردهایی که در کنار آمریکا علیه تروریسم داعش می جنگند هم در برابر ترکیه و هم نیروهای ارتش سوریه حمایت شوند.

به نوشته هفته نامه اشپیگل دولت آلمان در مذاکراتی مخفیانه در ماه های اخیر به آمریکا اعلام کرده است که حاضر است از نظر نظامی در تاسیس این منطقه حفاظت شده از آمریکا حمایت کند. برای این منظور برلین به واشنگتن پیشنهاد داده است که عملیات ارتش آلمان در اردن تمدید شود.

عملیات فعلی ارتش آلمان در این منطقه تا ماه اکتبر ادامه دارد و به منظور مبارزه با تروریسم داعش شکل گرفته است.  در این عملیات بخصوص تورنادوهای آلمانی در عملیات شناسایی بر فراز سوریه از ائتلاف علیه داعش به رهبری آمریکا حمایت می کنند. همچنین هواپیمای سوخت رسان آلمانی در این عملیات جنگنده های ائتلاف ضد داعش را در هوا سوخت رسانی می کند. آلمان برای این ماموریت خود یک پایگاه نظامی کوچک را در اردن تاسیس کرده است.

آمریکایی ها در ماه های اخیر چندین بار به صورت مخفیانه درخواست هایی را به آلمان برای مشارکت در ایجاد یک منطقه حفاظت شده در شمال سوریه ارائه دادند که این درخواست برای اولین بار در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در اواسط فوریه انجام شد. در آن زمان در یک نشست محرمانه کشورهای مهم ائتلاف ضد داعش سرپرست وزارت دفاع آمریکا از تصمیمات کشورش برای ایجاد یک منطقه حفاظت شده در سوریه خبر داد.

از زمان برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ دولت آلمان به منظور مذاکرات سازنده در این باره با آمریکا تلاش می کند. به نوشته هفته نامه اشپیگل دفتر صدر اعظم آلمان، وزارت امور خارجه و وزارت دفاع آلمان در این باره با هم اتفاق نظر دارند که نباید آمریکا را در مسئله سوریه تنها بگذارند. از این رو از آنجایی که برای دولت آلمان امکان اعزام نیروهای زمینی وجود ندارد این ایده را مطرح کرده است که به صورت هوایی از آمریکا در این راستا حمایت کند.

در ماه های بعد از برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ وزرای کشورها به صرت محرمانه مذاکرات متعددی را در این باره برگزار کردند و “فون در لاین”، وزیر دفاع و همچنین “هایکو ماس”، وزیر امور خارجه آلمان در آوریل به واشنگتن سفر کردند تا در این باره در بالاترین سطوح صحبت کنند.

این تصمیمات مخفیانه دولت آلمان ظاهرا در ائتلاف بزرگ اختلافاتی را ایجاد کرده است. “رالف موتسنیچ”، سخنگوی سیاست خارجی سوسیال دموکرات های آلمان در این باره به هفته نامه اشپیگل گفته است که حزبش در سال گذشته به این نتیجه رسید که عملیات تورنادوهای آلمانی بر فراز روسیه باید در پاییز امسال پایان یابد. از نگاه حزب او تمدید این عملیات دیگر مطرح نیست.

از طرفی سخنگوی سیاست خارجی فراکسیون اتحادیه احزاب متحد مسیحی بر این عقیده است که درخواست دولت آمریکا باید کاملا مورد ارزیابی قرار گیرد. وی عملیات ارتش آلمان در اردن را به منظور حمایت از آمریکا در این راستا مناسب ارزیابی کرده است.

  • منبع خبر : اشپیگل