آماده سازی ۵۰ طرح لباس برای محرم امسال
آماده سازی ۵۰ طرح لباس برای محرم امسال

دبیر کارگروه مد و لباس می‌گوید: برای خنثی کردن توطئه دشمن و تهاجم فرهنگی از هیچ کوششی دریغ نکنیم و در زمینه طراحی لباس‌های عاشورایی تمام همت‌مان را بگذاریم. نشست رونمایی طراحی لباس عاشورایی دوشنبه ۵ شهریور ماه با حضور حمید قبادی دبیرکارگروه ساماندهی مد و لباس، تیرداد رئیس مرکز اتحادیه پژوهشگاه پوشاک، افتخاری عضو اتحادیه […]

دبیر کارگروه مد و لباس می‌گوید: برای خنثی کردن توطئه دشمن و تهاجم فرهنگی از هیچ کوششی دریغ نکنیم و در زمینه طراحی لباس‌های عاشورایی تمام همت‌مان را بگذاریم.

نشست رونمایی طراحی لباس عاشورایی دوشنبه ۵ شهریور ماه با حضور حمید قبادی دبیرکارگروه ساماندهی مد و لباس، تیرداد رئیس مرکز اتحادیه پژوهشگاه پوشاک، افتخاری عضو اتحادیه و جمعی از تولیدکنندگان پوشاک در پژوهشگاه پوشاک برگزار شد.

این جامه سیاه فلک در عزای کیست؛ نماد طراحی لباس عاشورایی

در این برنامه حمید قبادی با اشاره به در کمین نشستن دشمن و ایراد گرفتن از کارهای فرهنگی انجام شده در کشورمان، گفت: سال گذشته به تبیین مبانی نمایشگاه عاشورایی پرداختیم تا به صورت دقیق ایرادات را برطرف و اصلاح کنیم امسال هم با برگزاری این نمایشگاه ایراداتی وجود خواهد داشت و قطعا دشمن درصدد ضربه زدن به کشور ما با وارد شدن به حوزه فرهنگ است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بحث پوشاک در قرون مختلف تا به امروز وجود داشته است نقش مهمی در انتقال مفاهیم عاشورایی و فرهنگی کشورمان دارد و پوشاک در کنار محصولات فرهنگی، کتاب، روضه و…. نقش ایفا می‌کند. با توجه به تنوع و تکثر در پوشاک و جامه حضورمان در این رویداد آئینی را پر اهمیت‌تر می‌کند.

قبادی با اشاره به انجام دادن کارهای ارزشی در مقابل کار ضدارزشی بیان کرد: کلیپی از صداوسیما منتشر شد که از جوانان پرسیده می‌شود معانی نوشته‌هایی بر روی لباسی که می‌پوشید را می‌دانید و آنها در جواب می‌گفتند خیر. تنها به خاطر تم سیاه لباس آن را در ایام عزاداری بر تن می‌کردند در حالیکه مفهوم آن نوشته‌های غربی ترویج شیطان‌پرسی بود. از همین رو با طراحی لباس‌های عاشورایی قصد داریم به جوانان فرهنگ اصیل‌مان را هدیه بدهیم. و به نوعی طراحی لباس عاشورایی از ضرورت‌های ما است.

وی تاکید کرد: باید نگاه علمی و فرهنگی را در این حوزه ایجاد و ارتقا دهیم. البته ما برای این رویداد تلاش‌های زیادی انجام دادیم و ساعت‌ها فکر کردیم و تصمیم گرفتیم مجموعه طراحی لباس عاشورایی را با این مصرع از شعر وصال شیرازی «این جامه سیاه فلک در عزای کیست» پیوند بزنیم. در طراحی‌ها سعی کردیم المان، نماد و شعار ویژه عاشورایی را که قابل مفهوم برای مردم هستند را استفاده کنیم و البته به استقبال عمومی و بازار هم توجه نشان داده‌ایم.

به گفته قبادی، راه‌اندازی کمیته پوشاک به همراهی اتحادیه پوشاک و پژوهشگاه و تفاهم‌نامه میان طراحان و تولیدکنندگان لباس انجام شد که دو اتفاق مهم و موثر در حوزه مد و لباس کشور است.

۵۰ طرح عاشورایی آماده شده

تیرگر رئیس پژوهشگاه پوشاک در این نشست با اشاره به کارهای موثر کارگروه مد و لباس در زمینه نمایشگاه عاشورایی اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه عاشورایی عزم ملی و پشتیبانی مذهبی است که در اجتماعات همه یکدیگر را رصد می‌کنند. بالاخره لباس یکی از المان‌های فرهنگی ما است که باید با آن در بسط دادن فرهنگ دینی و عاشورایی تلاش کنیم.

وی افزود: باید همگی تلاش کنیم تا اهمیت لباس عاشورایی را حفظ کنیم. به همت کارگروه مد و لباس فروشگاه‌های مجازی را برای تسهیل مخاطبان راه‌اندازی کردیم و همچنین غرفه اختصاصی در بوستان گفتگو برای هفته آخر شهریورماه را ترتیب دادیم. ۵۰ اثر در قالب طرح‌های عاشورایی به صورت رایگان در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد تا زیر نظر اتحادیه تولید و به مصرف‌کنندگان عرضه شود.

دعوت از برندهای شناخته شده برای تولید طرح‌های عاشورایی

افتخاری عضو اتحادیه پوشاک در این نشست، اذعان کرد: بحث عاشورا به عنوان بزرگترین رویداد شیعه همیشه مطرح بوده است و ما در حوزه پوشاک خلاء طراحی عاشورایی را احساس می‌کردیم که با همکاری کارگروه مد و لباس و اتحادیه پوشاک سعی کردیم این خلاء را پُر کنیم.

وی با اشاره به بُعد تجاری و فرهنگی حوزه پوشاک اظهار کرد: لباس‌های طراحی شده در زمان گذشته مصرفی و عاری از هرگونه معنا ‌ مفهوم بود ما با طراحی دقیق از نمادهای عاشورایی سعی کردیم فرهنگ درستی از خودمان را به دنیا هستم دهیم و من به نمایندگی از اتحادیه پوشاک از برندهای پرطرفدار می‌خواهم که به ابن حوزه ورود کنند و کلکسیون لباس‌های عاشورایی را در اختیار مخاطبان قرار دهند.

در پایان این برنامه تفاهم‌نامه بین گروه طراحی و تولید لباس با مرکز پژوهشگاه اتحادیه پوشاک امضا شد و در ادامه ۵۰ طرح عاشورایی برای تولید توسط تولیدکنندگان به نمایش درآمد.