آماده گفتگو با کشورهای منطقه هستیم
آماده گفتگو با کشورهای منطقه هستیم
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تلاش‌های ایران برای کاهش تنش‌ها در منطقه، گفت: ایران آمادگی خود را برای گفتگو با کشورهای مختلف اعلام کرده است.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز در نشست خبری هفتگی با اشاره به هفته حقوق بشر اظهار داشت: حقوق بشر آمریکایی را می‌توان در سالگرد اتفاقات این هفته به طور کلی شاهد بود.

وی گفت: روابط دیپلماتیک زیادی را برای کاهش تنش در منطقه شاهدیم و استقبال می‌کنیم از هر تلاشی در این راستا و کسانی که به دنبال کاهش تنش هستند را ارجاع می‌دهیم به ریشه وقوع این تنش‌ها و بدعهدی‌ها که تروریسم اقتصادی است که علیه ملت ایران صورت گرفته است.

موسوی در خصوص سرنگونی پهپاد آمریکایی افزود: ما این اقدام آمریکا را با اعتراض و پیگیری حقوقی و سیاسی دنبال کردیم. اعتراض به سوئیس، احضار کاردار امارات به عنوان کشوری که این پهپاد متجاوز از خاک آنها بلند شده بود و نامه دفتر ایران در نیویورک به سازمان ملل از جمله این اقدامات حقوقی و دیپلماتیک ایران بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص وضعیت برجام و اقدام ایران بیان کرد: اقدامات ما در قالب برجام است و حقوق خود را در چارچوب آن دنبال می‌کنیم اما تداوم برجام بستگی به اجرای تعهدات همه طرف‌های باقیمانده در برجام دارد.

منتظر اروپایی‌ها نخواهیم بود

وی ادامه داد: اعضای باقیمانده در برجام، با خروج آمریکا از برجام علی رغم مواضع حمایتی از برجام، تلاش چندانی در این راستا نداشتند و ایران هم ناگزیر علی رغم میل خود مجبور به اقدامی متقابل شد و تعهدات برجامی خود را کاهش داد. ما منتظر اروپایی‌ها نبودیم و نخواهیم بود.

موسوی تصریح کرد: راهکارهای مالی را با برخی دوستان و کشورهای مختلف راه اندازی کردیم و این تلاش‌ها تداوم خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تلاش‌های ایران برای کاهش تنش‌ها در منطقه، گفت: ایران آمادگی خود را برای گفتگو با کشورهای مختلف اعلام کرده است و طرح‌هایی که ارائه دادیم از جمله مجمع گفتگوهای منطقه و پیمان عدم تعارض، راهکارهایی است که ما در اختیار کشورهای منطقه قرار دادیم و ایران علی رغم اختلافاتی که با برخی همسایگان دارد، همچنان آمادگی دارد با این برادران هم گفتگو داشته باشد.

معاون وزیر خارجه انگلیس تازه کار بود

موسوی در خصوص اظهارات ضد و نقیض انگلیسی ها در حمایت از برجام و از طرفی اتهام زنی به ایران در مساله نفتکش ها و تبعیت از آمریکا بیان کرد: ما شیوه انگلیسی ها را غیر سازنده می دانیم، سفر معاون وزیر انگلیس برای بیان دیدگاه های دو طرف بود. در ملاقات وی با آقای عراقچی، طرف ایرانی به این دلیل که وی تازه کار است به صراحت مواضع ایران را اعلام کرد. ما برخی صحبت های معاون وزیر انگلیس را خیلی نمی پسندیم.

وی گفت: انگلیس به این دلیل که با بی دولتی مواجه است و از طرفی گرفتار برگزیت هم هست و پشتوانه اتحادیه اروپا را کمتر دارد، ترجیح داده همراهی بیشتری را با آمریکا داشته باشد که این موضوع برای ایران غیر قابل قبول است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آخرین وضعیت اسدالله اسدی بیان کرد: پرونده آقای اسدی در دستور کار وزارت خارجه و دیگر ارگان های مرتبط است و با جدیت هم دنبال می شود. اقدامات مختلفی هم تا کنون صورت گرفته، اما برخی پیچیدگی های فنی دارد که امیدواریم هر چه زودتر این موضوع حل و فصل و بیگناهی وی ثابت شود.

موسوی در خصوص حمله سایبری آمریکا به ایران پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی، گفت: برخی منابع آمریکا از جنگ سایبری با ایران خبر دادند اما توان ما در این حوزه زیاد است و بعید می‌دانم کار خاصی انجام دهند، اما صرف این دعا اگر رسمی باشد نشان از خبط بزرگی از سوی آنها است که علیه دولتی مستقل اقدام سایبری کردند که می توان اقدام حقوقی هم در خصوص آن انجام داد.

توصیه می‌کنم اروپایی‌ها مجدداً برجام را بخوانند

وی در خصوص برخی صحبت های مقامات اروپایی در سفر به ایران و لحن طلبکارانه آنها، تصریح کرد: آنچه آنها می گویند با توجه به سابقه ای که دارند چندان قابل شنیدن نیست و همانجا پاسخ لازم را خواهند شنید. مجدد توصیه می‌کنم برجام را بخوانند. برجام اجازه می‌دهد که اگر طرفی احساس کرد دیگر طرف ها نقض عهد می‌کنند از حق خود دفاع کند و اقدام متقابل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: در برجام آمده، از سمت ایران اگر طرف های مقابل تعهدات خود را عملی نکردند می توانیم کاهش تعهدات یا خروج از برجام را داشته باشیم.

موسوی با بیان اینکه ۱۵ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، پایندی ایران به تعهداتش را تایید کرده است، گفت: اگر ایران از ابتدا کاهش تعهد را پیش می‌گرفت، می‌توانستیم حرف آنها را بپذیریم اما این اقدام ما، عملی متقابل به عدم اجرای تعهدات آنهاست و در چارچوب حقوقی که برجام به ما داده است، انجام می‌شود.

وی ادامه داد: تا زمانی که گامی عملی و محسوس برداشته نشود و خواسته های معقول ایران محقق نگردد ما اقدامات خود را در قالب کاهش تعهدات تداوم خواهیم داد و گام دوم را هم محکم‌تر برخواهیم داشت.

کنفرانس بحرین شرم‌آور است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص برگزاری کنفرانس بحرین که قرار است طرح معامله قرن هم در آن بررسی شود، بیان کرد: برگزاری کنفرانسی که باعث تشتت در جهان اسلام، فراموشی آرمان فلسطین و تضییع حقوق مردم فلسطین شود شرم آور است. یقین داریم چنین نشست هایی محکوم به شکست است و ما نیز این اقدام آنها را محکوم می‌کنیم.

موسوی در خصوص وضعیت اجرای اینستکس افزود: ما صراحتاً حقوق خود را اعلام کردیم. نمی‌دانم سازوکار اینستکس چقدر می تواند توازن را برقرار کند، اما اگر بخواهند مبلغ ناچیزی را در آن بگذارند، حتماً ما را راضی نخواهد کرد.

باید به درآمد قبل از خروج برجام برگردیم

وی گفت: ما باید به درآمدی که قبل از خروج آمریکا از برجام داشتیم، برگردیم. آنها باید به عنوان اجرای تعهدات خود گام های عملیاتی و جدی بردارند. بنابراین باید منتظر ماند و دید چگونه این اقدامات را در چارچوب سازوکار اینستکس عملی می‌کنند.

انتظار کار اجرائی از معاونت اقتصادی وزارت خارجه نداشته باشید

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص نقش و عملکرد معاونت اقتصادی وزارت خارجه در برهه اخیر تصریح کرد: وظیفه معاونت دیپلماسی اقتصادی تسهیل گری و هماهنگ کننده میان قوای اقتصادی داخلی و خارجی است و اقدامات کلان را انجام می‌دهد. بنابراین نباید انتظار کاری اجرائی را از معاونت مزبور داشت. معتقدم معاونت اقتصادی وزارت خارجه وظیفه خود را تا کنون به درستی انجام داده است.

وی در خصوص ائتلاف سازی ها علیه ایران در منطقه از سوی آمریکا افزود: ائتلاف های آمریکا تاکنون شکننده بوده است. ایران کشوری مقتدر است، پانزده کشور همسایه دارد و جای پای محکمی در منطقه دارد، بنابراین ائتلاف سازی علیه ایران کار ساده ای نیست و از قِبل این اقدامات، نتیجه ای نخواهند گرفت.

موسوی ادامه داد: ما امروز شاهد تشتت در تیم تصمیم گیری فعلی آمریکا هستیم. گاهی برای مذاکره شروطی می‌گذارند و گاهی آن را بر می‌دارند. بنابراین ما روی این لفاظی‌ها حسابی نمی‌کنیم و برای ما اقدام عملی آنها مهم است.

از راه فشار مذاکره نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر تشدید تحریم های ایران گفت: مگر تحریمی مانده است که آمریکا علیه ایران عملی نکرده باشد و اگر این کار را کرده چه نتیجه ای برای آنها داشته است؟ ما هر اقدامی از سوی آنها را در قالب تروریسم اقتصادی می بینیم.

وی ادامه داد: اظهارات مقامات آمریکایی با یکدیگر تناقض دارد، از یک طرف می‌گویند آمادگی داریم برای مذاکره، حالا یا بدون شرط یا با شرط، اما از طرف دیگر تحریم و فشار را در دستور کار خود قرار می‌دهند. آنها باید بدانند که ما از راه فشار نه مذاکره می‌کنیم نه تسلیم خواهیم شد.

پیام آبه از سوی ترامپ شفاهی بود

موسوی در خصوص سفر آبه به ایران گفت: ما سفر نخست وزیر ژاپن به ایران را سفری مهم در روابط دوجانبه تلقی می‌کنیم. حواشی سفر هم این بود که آقای آبه که در حُسن نیت وی شکی نداریم حامل پیامی برای ما بود، البته پیام کتبی نداشتند بلکه پیامی شفاهی بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران قبل از سفر آقای آبه اعلام کرد که ما از این سفر استقبال می‌کنیم و شنونده صحبت های نخست وزیر ژاپن خواهیم بود.

ژاپنی‌ها بسته پیشنهادی ویژه‌ای برای ما نداشتند

وی بیان کرد: ژاپنی ها بیشتر دنبال کاهش تنش در خلیج فارس بودند و اهمیت ما برای آنها غیر قابل کتمان است. بنابراین آنها این حرف را به ما منتقل کردند که خواهان کاهش تنش هستند. اما بسته پیشنهادی ویژه ای که بتوان روی آن فکر کرد برای ما نداشتند.

موسوی در پاسخ به سوالی درخصوص ساقط شدن پهپاد جاسوسی آمریکا، ادامه داد: برای ما این تجاوز ثابت شده است، اما تشکیکی که آنها دارند در اصل تجاوز خللی وارد نمی‌کند. رادارهای ما این ورود غیر قانونی پهپاد جاسوسی آمریکا را ثبت کرده اند.

تائید سفر یک مقام فرانسوی به ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تایید یا تکذیب سفر یک مقام فرانسوی به ایران و انتقال پیامی از سوی مکرون رئیس‌جمهور آن کشور تصریح کرد: بله این سفر انجام شد و دیدارهایی هم در ایران داشتند، اما دیدارها را نمی‌توانم خیلی خوب توصیف کنم بلکه دیدارهایی در حد خوب بود. محورهای گفتگوهای انجام شده هم در چارچوب برجام و مسائل منطقه ای بود.

موسوی در خصوص تعهدات روسیه به ایران در قالب کانال مالی دو جانبه ایجاد شده با ایران گفت: ما در چارچوب روابط دو جانبه با روسیه و دیگر کشورهای باقیمانده در برجام کارهایی را انجام می‌دهیم، اما این دست موضوعات و تعهدات دو جانبه، نافی دیگر تعهدات آنها در قالب برجام نخواهد بود.

وی در خصوص میانجیگری عراق میان ایران و عربستان در راستای کاهش تنش های منطقه ای افزود: ما هیچ گونه میانجیگری را از سوی کشوری رد نکردیم. کشورهای مختلفی از ما خواستند که میان ما میانجیگری کنند و ما از آنجا که معتقد به گفتگو و همکاری با همسایگان هستیم این پیشنهادات را برای کاهش تنش های منطقه ای رد نکردیم اما نمی‌دانم در مواجهه آنها با طرف مقابل ما، چه پاسخی را دریافت کردند. آنچه از سوی ما مشخص است اینکه ما از هر تلاشی در راستای کاهش تنش های منطقه ای استقبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر عراقچی به سوئیس و انتخاب این کشور به عنوان حافظ منافع ایران در کانادا اظهار داشت: معمولاً کشورها حفاظت از منافع خود را به کشوری می‌سپارند و بعد از مدتی به دلایل مختلف این حفاظت را عوض می‌کنند. سوئیس حافظ منافع ایران هم در قبال آمریکا و عربستان بوده و اخیراً هم حفاظت مسئولیت کانادا را برعهده گرفت.

سوئیس حفاظت از منافع ما در کانادا را نپذیرفت

موسوی در خصوص اینکه چرا سوئیس از پذیرش امور کنسولی در حفاظت از منافع ایران در کانادا خودداری کرده است، بیان کرد: به خاطر گرفتاری‌های سوئیس، بالا بودن هزینه‌ها و تعداد زیاد ایرانیان ساکن در کانادا، آنها نتوانستند مسئولیت امور کنسولی را برعهده بگیرند و برخی دیگر از نمایندگی‌های ایران در آمریکای شمالی این کار را انجام می‌دهند.

وی افزود: ما پیشنهاداتی را به کانادا داده بودیم ولی آنها به دلایلی که مربوط به خودشان است، هنوز در این ارتباط تصمیم‌گیری نکردند. ایرانیان زیادی در کانادا هستند و باید تحولی در این رابطه انجام شود. با این حال، تحول خاصی در روابط دو کشور رخ نداده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان در خصوص دیدار قریب الوقوع سران ایران، روسیه و ترکیه و امکان استفاده ایران از این فرصت برای رونق اقتصادی و مبارزه با تحریم‌ها، خاطرنشان کرد: ایران در بسیاری از سازوکارهای منطقه‌ای، فرامنطقه، دو، سه، چهار و پنج جانبه عضو است. ما معتقد به کار دسته‌جمعی هستیم و این فرصت متقابلی برای همه کشورها است و ایران هم از فرصت آن نشست در جهت رونق اقتصاد خود استفاده خواهد کرد. پیشنهاد می کنیم کشورهای دیگر هم از این فرصت استفاده کنند.

  • منبع خبر : مهر