آمادگی ایران برای تاسیس پارک های علم و فناوری در سوریه
آمادگی ایران برای تاسیس پارک های علم و فناوری در سوریه

وزیر علوم گفت: ایران آمادگی دارد تا پارک های علم و فناوری را در مناطق مختلف سوریه با مساعدت مراکز آموزش عالی ایران راه اندازی کند. منصور غلامی در دیدار با عاطف النداف وزیر آموزش عالی سوریه با بیان اینکه کشور و مردم سوریه برای ما بسیار محترم هستند، گفت: با توجه به شرایطی که […]

وزیر علوم گفت: ایران آمادگی دارد تا پارک های علم و فناوری را در مناطق مختلف سوریه با مساعدت مراکز آموزش عالی ایران راه اندازی کند.

منصور غلامی در دیدار با عاطف النداف وزیر آموزش عالی سوریه با بیان اینکه کشور و مردم سوریه برای ما بسیار محترم هستند، گفت: با توجه به شرایطی که بر مردم سوریه تحمیل شده ما آمادگی داریم هر نوع همکاری علمی و پژوهشی را که به تقویت مراکز علمی و پژوهشی سوریه بیانجامد، اعمال کنیم.

وی با اشاره به فعالیت و جایگاه مناسب دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی سوریه قبل از درگیری ها و شرایط مخرب در این کشور تاکید کرد: دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ایران در شرایط فعلی جایگاه مناسبی دارند و ما از نظر تولیدات علمی در منطقه رتبه اول را داریم.

وزیر علوم عنوان کرد: همچنین ایران در سطح جهانی نیز بر اساس ارزیابی مراکز بین المللی به طور میانگین رتبه ۱۶ تولیدات علمی را کسب کرده و در برخی از علوم مانند نانو و بیوتکنولوژی نیز رتبه های نهم و هفتم در جهان را به خود اختصاص داده ایم.

غلامی گفت: در حال حاضر ۴۳ پارک علم و فناوری در کشور فعالیت می کنند که با تبدیل علم به فناوری و تولید محصولات فناورانه، زمینه های به کار گیری این محصولات در بخش صنعت و جامعه را بر عهده دارند.

وی افزود: درحال حاضر ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه های کشور تحصیل می کنند.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: استادان و پژوهشگران دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ایران با انجام تحقیقات مشترک با سایر وزارتخانه ها، سازمان ها، بخش صنعت و سایر بخش های جامعه در حال همکاری برای توسعه همه جانبه کشور هستند.

غلامی تاکید کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از پروژه های مهم علمی در دانشگاه های کشور برای حل مسائل صنعتی و برنامه ریزی مدیریتی کشور در حال انجام است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد تا به همه کشورهای دوست، همسایه و مسلمان منطقه به صورت همه جانبه کمک کند.

وزیر علوم گفت: امیدوارم بتوانیم با هماهنگی های مناسب کارهای علمی و پژوهشی مشترک میان دانشگاه های ایران و سوریه را سازماندهی کنیم.

غلامی با ارائه پیشنهاد تاسیس پارک های علم و فناوری در مناطق مختلف سوریه با مساعدت مراکز آموزش عالی ایران عنوان کرد: تاسیس پارک علم و فناوری در سوریه به تقویت و عملیاتی شدن تولیدات علم و فناوری در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی این کشور کمک شایانی می کند.

عاطف النداف وزیر آموزش عالی سوریه نیز با اشاره به روابط مستحکم تهران و دمشق در تمامی موارد و موضع قاطعانه جمهوری اسلامی ایران در حمایت از سوریه در دوران پر التهاب این کشور گفت: هدف اصلی دشمن در جنگ علیه سوریه برگرداندن ما به دوران واپس گرایی و عقب نگهداشتن تاریخ و فرهنگ و علم است.

وی افزود: به همین دلیل شاهد تخریب مدارس، دانشگاه ها و مراکز فرهنگی و تاریخی در سوریه هستیم.

وزیر آموزش عالی سوریه با بیان اینکه در حال حاضر هدف اصلی دولت سوریه تقویت علمی و فناوری مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور است، تاکید کرد: امیدوارم از طریق این دیدارها و توافقات فی مابین، روابط علمی و فناوری میان دو کشور بیش از پیش تقویت شود.

عاطف النداف با بیان اینکه دانشجویان بورسیه سوری که در ایران تحصیل می کنند در بازگشت به کشور به عنوان هیات علمی در دانشگاه های سوریه استخدام می شوند، از وزیر علوم دعوت کرد برای بازدید از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و امضای تفاهم نامه های مشترک میان دانشگاه های دو کشور به سوریه سفر کند.