آمریکا: احیای برجام نه‌تنها در راستای منافع آمریکاست، بلکه قدمی مهم برای خاورمیانه است
آمریکا: احیای برجام نه‌تنها در راستای منافع آمریکاست، بلکه قدمی مهم برای خاورمیانه است
معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوالاتی درباره آخرین تحولات روند احیای توافق هسته‌ای و دیگر موضوعات مرتبط با ایران پاسخ داد.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوالاتی درباره آخرین تحولات روند احیای توافق هسته‌ای و دیگر موضوعات مرتبط با ایران پاسخ داد.

 به گزارش صبح اقتصاد، وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا نوشت، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که آیا دولت آمریکا برنامه دارد برای سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران و همراهانش جهت شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل روادید صادر کند یا نه، گفت: ما قبلا هم گفته‌ایم که کشور میزبان سازمان ملل هستیم و آمریکا در کل و طبق توافق با این سازمان وظیفه دارد برای نمایندگان کشورهای عضو برای سفر به مقر سازمان ملل روادید صادر کند. آمریکا به عنوان کشور میزبان سازمان ملل، وظایف و تعهداتش را جدی می‌گیرد، اسناد مربوط به روادید محرمانه هستند، بنابراین، نمی‌توانم چیز دیگری بگویم.

پاتل در ادامه، در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا توانسته رژیم صهیونیستی و متحدان آمریکا در منطقه را راضی کند که انجام شدن توافق هسته‌ای برایشان بهتر است یا نه، با اشاره به این که قصد ندارد وارد جزئیات رایزنی‌های واشنگتن با رژیم اسراییل و دیگر متحدان و شرکای آمریکا شود، گفت: ما در این باره تعامل نزدیکی با شرکای اسراییلی‌مان داشته‌ایم. ما همچنان فکر می‌کنیم که بازگشتی دوجانبه به پایبندی به توافق، نه تنها در راستای منافع ملی آمریکاست، بلکه قدمی مهم برای خاورمیانه محسوب می‌شود.

او در توضیح این که انتظار دارد چه زمانی نظرات ایران درباره پاسخ آمریکا به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا جهت احیای توافق هسته‌ای ارائه شود، گفت که قصد ندارد درباره این بازه زمانی گمانه‌زنی کند.
اظهارات پاتال در این باره در پی این مطرح می‌شود که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه از دریافت پاسخ دولت آمریکا به ‌نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات رفع تحریم، از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها خبر داد.

 کنعانی اعلام کرد : بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.

وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه نوشت که معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این که آیا با توجه به ادعاهای اخیر مطرح شده در یکی از گزارش‌های روزنامه واشنگتن‌پست درباره قوی‌تر شدن اتحاد ایران و روسیه به گونه‌ای که احتمال دارد روسیه از احیای توافق هسته‌ای برای فروش نفت خود و دور زدن تحریم‌ها استفاده کند، او هم همین دیدگاه را دارد یا نه، تشریح کرد: ما در غیاب توافق از اختیارات تحریمی‌مان برای محدودسازی صادرات نفت و محصولات نفتی  و پتروشیمی از ایران استفاده خواهیم کرد و به هر گونه اقدامی در زمینه دور زدن تحریم‌ها رسیدگی می‌کنیم. چارچوب تحریم‌های آمریکا قوی است و همچنان تاثیر مشهودی دارد. ما از اختیارات تحریمی‌مان برای پاسخ دادن به دور زدن تحریم‌های ایران استفاده کرده‌ایم و خواهیم کرد. شاهد گزارش‌هایی درباره افزایش درآمد نفتی بوده‌ایم. نمی‌توانم دقیق بودن این ادعاها را تایید کنم. اما می‌توانم بگویم آمار و ارقام صادرات نفت، مرتب با گذشت زمان و بر اساس قیمت‌ها نوسان می‌کند.
پاتل در پاسخ به این که با توجه به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه ایران در مخالفت با تداوم بررسی موضوعات ساختگی توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در برنامه هسته‌ای ایران، آیا از نظر آمریکا جایی برای متوقف کردن برخی تحقیقات آژانس در ایران وجود دارد یا نه، بیان کرد: موضع ما در این باره بسیار روشن است و آن را به صور علنی و غیرعلنی به ایران هم منتقل کرده‌ایم. ایران باید به سوالات آژانس پاسخ بدهد. این تنها راه پرداختن به آن مسائل است. زمانی که مدیرکل آژانس به شورای حکام گزارش دهد که مسائل باقی‌مانده شفاف‌سازی و حل‌وفصل شده‌اند، انتظار داریم که این موضوعات از دستور کار شورا خارج شوند، اما نه قبل از آن. ما همچنین صراحتا گفته‌ایم که نباید اجرای دوباره برجام[توافق هسته‌ای] مشروط به تحقیقات مربوط به تعهدات قانونی ایران باشد.
اظهارات معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پی این مطرح می‌شود که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران اخیرا در گفت‌وگویی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل درباره مذاکرات رفع تحریم ها خاطر نشان کرد: آمریکا روز گذشته به پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد و اکنون همکارانم در حال بررسی آن هستند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین افزود: به همه طرف‌ها تاکید کرده ایم حل و فصل موضوعات ساختگی و سیاسی پادمانی، یک ضرورت اساسی است. ما اراده جدی و واقعی برای رسیدن به توافق قوی و پایدار را داریم و این اراده را در عمل نشان داده‌ایم.

طبق متن مکتوب کنفرانس خبری معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، این مقام آمریکایی در پاسخ به این که چه نظری درباره این دارد که حملات هوایی اخیر آمریکا در سوریه  که سنتکام مدعی شده بود علیه تاسیسات نظامی «نیروهای تحت حمایت ایران» انجام گرفته‌ بودند هم‌زمان با نزدیکی به حصول توافق در وین بوده است، با بیان ادعاهایی علیه نقش ایران در منطقه، گفت: چه توافقی در کار باشد و چه نباشد، تعهد رییس جمهور نسبت به حفاظت از کارکنان نظامی آمریکا و مقابله با آن دسته از  فعالیت‌های ایران که مردم ما و شرکایمان در منطقه را به خطر می‌اندازد، تزلزل‌ناپذیر است. توافق هسته‌ای ارتباطی با آمادگی و توان ما برای دفاع از ملت و منافعمان ندارد.
ادعاهای پاتال در این باره در پی این مطرح می‌شود که ارتش آمریکا بامداد چهارشنبه اعلام کرد طی عملیاتی در شرق سوریه، حملاتی هوایی را علیه “شبه‌نظامیان” مستقر در آنجا انجام داده است. پنتاگون مدعی شده بود که حملات علیه “نیروهای وابسته به ایران” انجام شده است.

بامداد پنجشنبه نیز منابع محلی از حملات مجدد آمریکایی به مواضعی در خاک سوریه خبر دادند. رسانه‌های عربی گزارش دادند که ائتلاف متجاوز آمریکایی حملات گسترده‌ای به مواضع گروه‌های مقاومت در شرق سوریه انجام داده است.

اظهارات بایدن و فرماندهان آمریکایی در ارتباط با حمله به “شبه نظامیان وابسته به ایران” درحالی است که مقامات ایران و نیز مسئولان ارشد سوریه بارها تاکید کرده‌اند که ایران نه نیروی نظامی و نه گروه وابسته به خود در سوریه ندارد و تنها مستشاران ایرانی برای کمک به ارتش سوریه در مبارزه با تروریسم، در این کشور حضور دارند.

پیشتر ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه این حمله تجاوزکارانه ارتش آمریکا را نقض حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی این کشور دانست و آن را قویا محکوم کرده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه این تجاوز ارتش آمریکا علیه مردم سوریه، را یک اقدام تروریستی علیه گروه های مردمی و مبارز مخالف اشغالگری توصیف و هرگونه وابستگی آنان را به جمهوری اسلامی ایران تکذیب کرد.

کنعانی تصریح کرد: استمرار حضور نظامیان آمریکایی در بخش‌هایی از خاک سوریه، برخلاف قوانین بین‌المللی و ناقض حاکمیت ملی این کشور بوده و اشغالگری به شمار می رود و بر این اساس می بایست فورا سوریه را ترک نموده و به غارت ثروت های نفتی و غلات این کشور خاتمه بخشند.

  • منبع خبر : ایسنا