آمریکا با ایجاد ناآرامی در ونزوئلا به دنبال نفت این کشور است
آمریکا با ایجاد ناآرامی در ونزوئلا به دنبال نفت این کشور است
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکا نفت کشورهایی مانند عربستان را در دست دارد و اکنون قصد دارد با ایجاد نا آرامی نفت کشورهایی مانند ونزوئلا را هم به دست بیاورد پس سعی می‌کند شرایط ونزوئلا را به هم بریزد.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد  علی لاریجانی در چهاردهمین کنگره انجمن جغرافیایی ایران که امروز صبح در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد گفت: کار پسندیده ای است که انجمن جغرافیا برای بهبود این علم فعالیت می‌کند، انجمن‌های علمی یک ظرفیت بزرگ برای کشور هستند چرا که که اساتید انجمن‌ها در حوزه‌های مختلف در مسیر توسعه فکر می‌کنند، با برخی انجمن‌ها نشست داشتیم، من در آن جا تاکید کردم که درب مرکز پژوهش‌های مجلس به سوی انجمن‌های علمی باز باشد تا از اندیشه انجمن‌ها مستفیض باشیم.

وی افزود: البته از این ظرفیت به خوبی استفاده نمی‌شود، در قانون برنامه یک زمینه برای همکاری با انجمن‌های علمی فراهم شد، گاهی اضطرارها شرایط را به سمتی می‌برد که از وجود عالمان بیشتر استفاده شود، خیلی مهم است که بخش فکری جامعه ما یعنی دانشگاه‌ها با حوزه توسعه و با بخش‌های مختلف مرتبط باشند، تجربه‌ای در اوایل پیروزی انقلاب داریم، در آن زمان دفتر ارتباط با صنعت و ارتباط با دانشگاه به وجود آمد ولی جانی نگرفت.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در یادداشت‌های شهید مطهری تاکید شده است اگر جامعه‌ای از اقتصاد سالم برخوردار نباشد نمی‌تواند به اهداف عالی خود دست پیدا کند، شهید مطهری معتقد است اقتصاد سالم اقتصادی است که ثروت زا باشد، روی پای خود بایستد و مستقل باشد؛ البته نه اینکه برون زا نباشد ولی مستقل باشد. این موضوع از سوی آقایان در حوزه سیاست و دیپلماسی مورد توجه قرار گیرد، جغرافیا ارتباط زیادی با سیاست و ژئوپلتیک دارد و بسیاری از مسائل مهم که در دنیا رخ می‌دهد به دلیل توجه به این موضوع و یا عدم توجه است؛ در بسیاری از جنگ‌ها هم به دلیل عدم توجه به جغرافیا شکست ایجاد شده است.

رییس مجلس اضافه کرد: جنگی که در لیبی راه انداختند با هدف سرزمین و نفت است. به این دلیل صحنه سیاسی لیبی را به هم ریختند، این موضوع در ونزوئلا نیز وجود دارد نفت عربستان در دست آمریکا است ولی چند منطقه نفتی در اختیار آمریکا نیست که یکی از آنها ونزوئلا است برای به دست آوردن این کشور مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده و موجب ناآرامی در این کشور شده است. بسیاری از نزاع‌هایی که انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها با ایران داشتند به خاطر نفت بود. در همین خصوص مرحوم مصدق و آیت الله کاشانی قدم‌هایی برداشتند.

وی اظهار کرد: آمریکا در تحریم‌ها فشارهایی به ایران می‌آورد و موضوعاتی را مانند حقوق بشر و مسائل موشکی و اتمی مطرح می‌کند اما علت اصلی چیز دیگری است در جنگ عراق نیز قبل از عملیات در مورد نفت برنامه‌ریزی کردند البته به خاطر ایستادگی مردم عراق آیت الله سیستانی موفق نشدند و چیز اندکی گیر آنها آمد.

لاریجانی بیان کرد: در حال حاضر عملیات روانی راه انداختند زیرا می‌دانند که وقتی نفت ایران به فروش نرسد مشکلاتی برای آنها به وجود می‌آید و به همین دلیل عملیات روانی ایجاد می‌کنند. عربستان و امارات ظرفیت فروش بیشتر نفت را ندارند و اگر داشتند انجام می‌دادند، ترامپ با تماس با سلمان عملیات روانی انجام می‌دهد این عملیات روانی چند روز جواب می‌دهد اما بعد از آن کمبود نفت شروع می‌شود و در روزها و هفته‌های آینده برای آنها مشکلات ایجاد خواهد شد.

  • منبع خبر : ایسنا