آمریکا در شورای حکام: زمان کمی برای بازگشت دوجانبه به توافق هسته‌ای باقی مانده است
آمریکا در شورای حکام: زمان کمی برای بازگشت دوجانبه به توافق هسته‌ای باقی مانده است
هیات آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در وین در جلسه شورای حکام در بیانیه‌ای بر اهمیت تداوم فعالیت‌های نظارتی و راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت توافق هسته‌ای تاکید کرده و احیای این توافق را مبنایی برای این فعالیت‌ها تلقی کرد.

هیات آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در وین در جلسه شورای حکام در بیانیه‌ای بر اهمیت تداوم فعالیت‌های نظارتی و راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت توافق هسته‌ای تاکید کرده و احیای این توافق را مبنایی برای این فعالیت‌ها تلقی کرد.

به گزارش صبح اقتصاد به نقل از وبگاه هیات آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در وین،‌ معاون نماینده آمریکا در وین در جلسه‌ای از شورای حکام درباره فعالیت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران در بیانیه‌ای با قدردانی از تلاش‌های رافائل گروسی مدیرکل آژانس برای نظارت و راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای، گفت: همان طور که گزارش مدیرکل به وضوح نشان می‌دهد، در حالی که مذاکرات برای بازگشت دوجانبه به اجرایی کردن کامل برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) ادامه دارد، ایران به توسعه فعالیت‌های هسته‌ای‌اش ادامه می‌دهد، از جمله به کار گرفتن ظرفیت اضافی غنی‌سازی، نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و انباشت اورانیوم غنی‌سازی‌شده فراتر از محدودیت‌های برجام. آقای رئیس، همان طور که همکارانمان تاکید داشته‌اند، این فعالیت‌های ادامه‌دار مانند تولید اورانیوم با غنای بالا تا ۶۰ درصد، هیچ دلیل صلح‌آمیز موثقی ندارد.

این بیانیه با نادیده گرفتن نقش آمریکا در وضعیت کنونی برنامه هسته‌ای ایران که در نتیجه حصول توافق هسته‌ای و در ازای لغو تحریم‌ها محدود شده بود به مذاکرات وین در راستای احیای این توافق پرداخته و گفت: با وجود توسعه‌های ایران[ در زمینه برنامه هسته‌ای]، زمان بسیار کمی برای در پیش گرفتن دیپلماسی راسخ جهت قرار دادن‌مان در مسیر مشترکی به سوی بازگشت دوجانبه به اجرای کامل برجام، ابزار مهمی در پرداختن به نگرانی‌های همیشگی جامعه جهانی درباره برنامه هسته‌ای ایران، باقی مانده است. اگر این مذاکرات با موفقیت روبه‌رو شوند، چنین بازگشتی می‌تواند دستاورد چشمگیری در دیپلماسی بین‌المللی باشد و آغازگر دوره جدیدی در رویکردمان نسبت به برنامه هسته‌ای ایران باشد.

راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بازرسی آن باید مبنای بازگشت به اجرای کامل برجام قرار بگیرد. آمریکا در این باره، از مدیرکل و تیمش برای تلاش‌های مداومشان در راستای تعامل با ایران در زمینه راستی‌آزمایی‌هایی‌ها و مسائل بازرسی مرتبط با برجام، همچنین تلاش‌هایشن در راستای مسائل ضروری و مهم پادمانی که قرار است بعدا در دستور کار به آن‌ها پرداخته شود، قدردانی می‌کند.

طبق گزارش مدیرکل، اطلاعات نظارتی درباره تمامی اقدامات نظارتی و شفاف‌سازی مربوط به برجام، ذخیره می‌شود و در صورت ازسرگیری اجرای تعهدات برجامی از سوی ایران، در دسترس آژانس خواهد بود. ضرورت دارد که ایران به منظور ایجاد مبنایی برای اقدامات آژانس و قادر ساختن آن به اجرای تعهدات نظارتی و راستی‌آزمایی‌اش تحت برجام، تمامی موارد اعلامی، اطلاعات و دسترسی‌های مورد تشخیص آژانس را، از جمله تمامی اطلاعات نظارتی از دوره‌های قبلی را به آژانس ارائه کند.

به گزارش ایسنا، اظهارات نماینده آمریکا در شورای حکام در پی این مطرح می‌شود که روز گذشته شورای حکام در جلسه‌ای به موضوعات در دستور کارش مربوط به برنامه هسته‌ای ایران پرداخت.

علاوه بر این، تروئیکای اروپا (فرانسه، آلمان، انگلیس) نیز روز گذشته در بیانیه‌ای مشترک در جلسه شورای حکام درباره برنامه هسته‌ای ایران گفتند: ما با نگرانی ملاحظه کردیم که ایران از زمان برگزاری آخرین نشست شورای حکام در ماه نوامبر به فعالیت‌هایش در زمینه توسعه فعالیت‌های هسته‌ای از طریق افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده و انجام فعالیت‌هایی که منجر به دستیابی به دانش دائمی و غیرقابل بازگشت می‌شود، ادامه داده است. برنامه هسته‌ای ایران تا به حال تا بدین حد پیشرفته نبوده است و جامعه بین‌المللی را تا سطح بی‌سابقه‌ای در خطر قرار می‌دهد. ایران از زمان برگزاری آخرین نشست شورا تقریبا ذخایر اورانیوم با غنای بالا را دوبرابر کرده است.

سه کشور اروپایی درباره مذاکرات وین در راستای احیای توافق هسته‌ای اظهار کردند: تروئیکای اروپایی به مدت یازده ماه در مذاکرات گسترده با ایران شرکت داشته است. ما به نهایی کردن توافقی که به نگرانی‌های مبرم و فوری عدم اشاعه هسته‌ای ما رسیدگی می‌کند، برنامه هسته‌ای ایران را به حدود برجامی‌اش بازمی‌گرداند و تدابیر شفاف‌سازی برجامی و اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران را محقق می‌سازد نزدیک هستیم. سرعت پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران بدان معناست که این توافق نمی‌تواند به طور نامحدود بر روی میز باقی بماند. پنجره فرصت درحال بسته شدن است. ما از تمامی طرفین می‌خواهیم که هم‌اکنون تصمیمات لازم برای بستن توافق را اتخاد کنند. ما همچنین از روسیه می‌خواهیم که شروط فرعی برای نهایی شدن توافق تعیین نکند.

آلمان، انگلیس و فرانسه در این بیانیه گفتند: ما قویا از ایران می‌خواهیم که از هرگونه تنش‌زایی جدید خودداری کند و فورا به تمامی فعالیت‌های مرتبط با دگرش اورانیوم با غنای بالا که تبعاتی عملی برای بازگشت به حدود برجامی خواهند داشت، خاتمه دهد. ما از ایران می‌خواهیم که آماده اتخاد گام‌هایی جهت اجرای مجدد برجام شود. ایران باید اول تولید اورانیوم با غنای بالا و هر غنی‌سازی بالاتر از حدود برجامی را متوقف کند؛ دوم آماده کنار گذاشتن تمامی ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده‌اش که از حدود برجام فراتر می‌رود باشد؛ سوم توانایی‌های غنی‌سازی به حدود توافق شده بازگرداند؛ چهارم به تمامی فعالیت‌های مرتبط با تولید اورانیوم فلزی خاتمه دهد و پنجم شفاف‌سازی کامل داشته باشد و همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از سربگیرد.

این جلسه در پی سفر روز شنبه رافائل گروسی به ایران و دیدارش با رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه ایران انجام شد.

گروسی در کنفرانس خبری‌اش که پس از جلسه آغازین شورای حکام در دوشنبه گذشته برگزار شد، گفته بود در ایران درباره مسیر پیش رو توافق‌هایی صورت گرفته است که به طور کلی رضایت‌بخش است.

او پیش‌تر سفرش به ایران و رایزنی با مقامات سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه ایران را «مثمرثمر» توصیف کرده بود.

گروسی در بیانیه آغازینش در جلسه شورای حکام، درباره گزارشش در مورد راستی‌آزمایی و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت:‌ تا ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، آژانس اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام را راستی‌آزمایی و بر آن نظارت کرد. با این وجود، از آن تاریخ، این فعالیت‌ها به‌طور جدی تحت تأثیر تصمیم ایران برای توقف اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای خود تحت برجام، از جمله پروتکل الحاقی قرار گرفته است.

مدیرکل آژانس درباره توافق‌های اواخر سال میلادی با مقام‌های ایرانی گفت: پس از رایزنی‌های سازنده با معاون رئیس جمهور اسلامی در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۱، شرایط جدیدی درباره تجهیزات نظارتی و نظارتی آژانس تحت برجام مورد توافق قرار گرفت. این امر آژانس را قادر ساخت که دوربین‌ها را دوباره در مجموعه کارگاهی کرج نصب کند و همه رسانه‌های ذخیره‌سازی را در دوربین‌های مرتبط با برجام در سراسر ایران جایگزین کند.

گروسی سپس در ارتباط با سفر اخیر به ایران گفت:‌ همانطور که خواهید دید، بیانیه مشترک توافق شده با ایران در روز شنبه مجموعه‌ای از اقداماتی را که باید طی چند ماه آینده انجام شود را مشخص می‌کند.

او ادامه داد: آژانس مشتاقانه منتظر است تا ۲۰ مارس(۲۹ اسفند)، توضیحات کتبی از جمله اسناد پشتیبان مرتبط را در مورد سوالات مطرح شده توسط آژانس که ایران تاکنون به آن‌ها رسیدگی نکرده است و در خصوص موضوعات مربوط به سه مکان خاص است، دریافت کند.کارهای زیادی پیش روی ماست. ما آماده ایم.