آمریکا و اسرائیل در مسیر آشتی ملی فلسطین مانع تراشی می کنند
آمریکا و اسرائیل در مسیر آشتی ملی فلسطین مانع تراشی می کنند

رئیس سابق دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کرد که آمریکا و رژیم صهیونیستی در مسیر تحقق آشتی ملی فلسطین مانع تراشی می کنند. خالد مشعل در گفتگو با شبکه خبری «بی بی سی» اعلام کرد که آشتی ملی در این سالها قربانی دو مسأله بوده است؛ نخست: مداخله جویی طرف های خارجی و به ویژه […]

رئیس سابق دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کرد که آمریکا و رژیم صهیونیستی در مسیر تحقق آشتی ملی فلسطین مانع تراشی می کنند.

خالد مشعل در گفتگو با شبکه خبری «بی بی سی» اعلام کرد که آشتی ملی در این سالها قربانی دو مسأله بوده است؛ نخست: مداخله جویی طرف های خارجی و به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی که در مسیر تحقق آشتی ملی مانع تراشی کرده و شرط و شروطی برای آن تعیین می کردند و با تهدیدات خود مبنی بر قطع کمک ها به تشکیلات خودگردان بر روی روند آشتی ملی تأثیر منفی می گذاشتند اما مساله دوم که بر روی آن تاثیر منفی می گذاشت، عدم پذیرش تفکر مشارکت ملی در عرصه فلسطین از سوی دو جنبش فتح و حماس بود.

مشعل افزود: هیچ وقت سابقه نداشته است که هیچ کدام از کشورها یا طرف ها حماس را به تداوم شکاف داخلی تشویق کنند.

وی درباره روابط حماس با یاسر عرفات رئیس سابق تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که «من در سال های پایانی عمر شهید ابو عمار، روابط خوبی با وی داشتم».

رئیس سابق دفتر سیاسی حماس خاطرنشان کرد که «من گواهی می دهم که این مرد وقتی فهمید اسلو به بن بست رسیده است و آمریکا و اسرائیل و برخی طرف های منطقه ای به او پشت کرده اند، با احساس مسئولیت بالا عمل کرد و به آغوش ملتش بازگشت و از انتفاضه الاقصی در سال ۲۰۰۰ حمایت کرد».

وی افزود: «ابو عمار بازی خیلی پیچیده ای را میان سیاست و سلاح مدیریت می کرد و جانش را در این راه داد. من به صورت روزمره با شهید ابو عمار در رام الله در ارتباط بودم و مسائل سخت و پیچیده ای را با هم بررسی کردیم که می توانستند منجر به انفجار اوضاع داخلی فلسطین شود. وی موضع شرافتمندانه و همراه با احساس مسئولیت در قبال مسائلی که در سال های انتفاضه مشکل ساز شده بودند، اتخاذ کرد».

خالد مشعل افزود: «ما در اوج عزت و اقتدار ابو عمار و زمانی که رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بود، با او اختلاف پیدا کردیم، اما وقتی آمریکا و اسرائیل به او پشت کردند، ما در کنار وی ایستادیم، اما برخی اطرافیانش به او پشت کردند».

وی اعلام کرد که «آخرین باری که من با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان صحبت کردم، پس از اعلام تصمیم آمریکا درباره انتقال سفارت این کشور به قدس بود».

مشعل تاکید کرد که «عباس در این گفتگو سعی داشت این پیام را منتقل کند که ما به عنوان فلسطینی ها در کنار هم با این تصمیم حماقت آمیز و ظالمانه که سعی در تحریف واقعیت ها را دارد، مقابله می کنیم».

این رهبر برجسته جنبش حماس در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: «موضع حماس در قبال بحران سوریه، جانبداری از هیچ طرفی نبود و به عبارت دیگر، این جنبش نه از نظام سوریه در برابر ملت این کشور حمایت کرد و نه از ملت در برابر نظام سوریه».

وی اعلام کرد که قبل از خروجش از سوریه در سال ۲۰۱۱ تلاش هایی برای پر کردن شکاف ایجاد شده در این کشور انجام داده است، اما این تلاش ها موفقیت آمیز نبوده است و پس از آن، حماس با احترام اعلام کرد که این مساله داخلی سوریه است و رهبران این جنبش خاک این کشور را ترک می کنند؛ هر چند که کشتار و خونریزی در این کشور برای ما سخت است.

مشعل در پایان تاکید کرد که این تصمیم به مذاق برخی مسئولان خوش نیامد و «ما متهم به خیانت و عدم انجام وظایف خود شدیم و دیدیم که فضا برای تداوم حضور ما در سوریه مناسب نیست».