آمریکا پایگاهی برای ضد انقلاب در نزدیکی مرزهای ایران ایجاد کرد
آمریکا پایگاهی برای ضد انقلاب در نزدیکی مرزهای ایران ایجاد کرد
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکایی‌ها پایگاهی در نزدیکی مرزهای ایران برای ضد انقلاب ایجاد کردند، تداوم اینگونه اقدامات وجهه عراق را تخریب می کند.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی امروز (چهارشنبه، ۱۵ اسفندماه) با محمد حلبوسی رئیس مجلس عراق پیرامون مسائل منطقه و ضرورت مبارزه با تروریسم دیدار و گفت وگو کرد.

علی لاریجانی با بیان اینکه استقرار دولت فعلی در عراق نقش بسیار ارزنده‌ای در منطقه داشته است گفت: برخی تصور می‌کنند که در این شرایط عراق با آشفتگی سیاسی مواجه شده است، کمااینکه از سال‌ها پیش بعد از سقوط صدام که دولت دموکراتیک را در این کشور ایجاد کرد بسیاری از کشورها نمی‌خواستند که عراق قد علم کند و حتی حاضر نبودند با آن رابطه برقرار کنند به همین دلیل دنبال عملیات تخریبی بودند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سال‌ها قبل سفری به یمن داشتم در آنجا تعداد زیادی بعثی تندرو حضور داشتند، از مرحوم عبدالله صالح پرسیدم چرا آنها را راه داده‌اید، شما باید با دولت عراق کار کنید، جوابی که داد برایم عجیب بود چرا که گفت آنها آمریکایی هستند و ما با آنها کار می‌کنیم و ذهنیتی که آنها داشتند این بود که می‌خواستند دولت عراق شکل نگیرد

لاریجانی تصریح کرد: عراق دارای جمعیت زیاد و منافع و انرژی فراوان است به همین دلیل استقرار دولتی دموکراتیک در آن برای برخی سخت است چرا که تعدادی از آنها به دنبال اقدامات تخریبی بودند و از عملیات‌های تروریستی حمایت می‌کردند اما در نهایت موفق نشدند و عراق نشان داد از ملت رشید، ارتش قوی و حشد الشعبی برخوردار است که سرمایه کشور محسوب می‌شود ضمن اینکه نقش آیت الله سیستانی نیز در این بین بارز بود و از این جهت شما در منطقه ارتقا پیدا کردید.

وی افزود: ما پیوسته آرزو داشتیم در کنار ما یک دولت دموکراتیک و قوی ایجاد شود که بتوانیم در کنار یکدیگر مسائل امنیتی را حل کنیم و اینکه در عراق حیثیت خود را حفظ کنند و در این سرزمین به گونه‌ای اقدام شود که گروه‌های دیگر تروریستی نتوانند علیه این کشور اقدامات و تحرکاتی انجام دهند باعث دوستی پایدار بین این دو کشور می‌شود.

آمریکا پایگاهی برای ضد انقلاب در نزدیکی مرزهای ایران ایجاد کرد

لاریجانی یادآور شد: برخی گروه‌های تروریستی در خاک عراق علیه ایران اقدام می‌کنند آنها گروه‌های ضد انقلاب هستند که از قبل هم تحرکاتی داشتند کما اینکه در یک سال اخیر اطلاعاتی به ما رسیده که آمریکایی‌ها و برخی کشورهای منطقه به آنها کمک کرده و آنها را تجهیز می‌کنند تا جایی که آمریکایی‌ها برای تحقق این امر پایگاهی در نزدیکی مرزهای ایران ایجاد کردند که حرکت مزورانه ای است ضمن اینکه این گروه‌ها تحرکاتی هم داشتند که با آنها برخورد شد اما باید به این نکته توجه شود که تداوم اینگونه اقدامات وجه عراق را تخریب نکند.

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز خاطرنشان کرد: تردیدی در مورد دوستی بین ایران و عراق وجود ندارد و این موضوع هم تنها محدود به زمان کنونی نمی‌شود بلکه از قدیم وجود داشته است و برخی کشورها به دنبال فتنه وارد کردن در آن هستند که باید تلاش کنیم تا مانع از تحقق آن شویم.

لاریجانی با اشاره به مواضع و عزم راسخ عراق در مخالفت با تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، تاکید کرد: این یک کار شیطنت آمیز است که از وقتی آقای ترامپ و بولتون سرکار آمده‌اند انجام شده است و آنها فقط با ما نیست که اینگونه عمل می‌کنند بلکه با همه در جنگ هستند کما اینکه یک روز توافق آب و هوا در پاریس، یک روز توافق موشکی با روسیه، یک روز توافق تعرفه‌ای در چین و یک روز در مورد توافقات اروپا ورود کرده و سعی در برهم زدن آنها دارند و به عنصر مسئله سازی در این مورد تبدیل شده‌اند.

وی افزود: روابط تجاری ایران و عراق خوب است کما اینکه همچنان در مورد ارسال برق همکاری داریم ضمن اینکه اگر قطعه‌ای که برای راه آهن خرمشهر- بصره تکمیل شود قطعاً به آبادانی عراق کمک می‌کند. همچنین شرکت‌های بسیاری در ایران هستند که می‌توانند به بازسازی این کشور کمک کنند که این موضوع در سفر وزیر امور خارجه در عراق نیز مطرح شده است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه همکاری‌های بانکی بین ایران و عراق باید پیگیری شود، بیان کرد: زائران ایرانی بسیاری به عراق سفر می‌کنند که این امر باعث توسعه روابط اقتصادی می‌شود بنابراین می‌توانیم حوزه همکاری‌های اقتصادی را گسترش دهیم که تحقق این امر نیز هم در سطح ملی و هم استان‌های هم مرز امکان پذیر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بر علاقه پارلمان‌های ایران و عراق در جهت تداوم همکاری بین دو کشور، تاکید کرد.

وی افزود: چند روز آینده نشستی در مراکش برگزار شده و بعد از آن نیز نشستی در قطر خواهیم داشت که قطعاً در آنجا نقطه نظرات مثبت مسئولان پارلمان عراق را منتقل خواهیم کرد ضمن اینکه معتقدیم باید فضای امنی در این کشور و منطقه ایجاد شود تا بتوان در پی آن توسعه اقتصادی ایجاد کرد.

لاریجانی اظهار کرد: به نظر می‌رسد یک سیاستی وجود دارد که تلاش می‌کند جریان تروریستی در منطقه خاتمه پیدا نکند که باید ریشه‌های فکری آنها از بین برود هرچند کار ساده ای نیست چرا که برخی کشورها پول زیادی در این راه مصرف می‌کنند و یک تئوری‌ای دارند که از این جریان‌های مذهبی بتوانند فتنه گسترده‌ای ایجاد کنند.

وی یادآور شد: مجمعی از رؤسای پارلمان‌های ایران، چین، روسیه، ترکیه و افغانستان با محور مبارزه با تروریسم ایجاد شده است که اگر شما هم بخواهید می‌توانید در این مجمع حضور یابید که امر مفیدی است.

برخی کشورهای عربی صف کشیده‌اند که با اسرائیل ارتباط داشته باشند؛ شرم آور است

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: موضوع معامله غرب نکته مهمی است، اینکه برخی کشورهای عربی صف کشیده‌اند که با اسرائیل ارتباط داشته باشند شرم آور است چرا اینگونه اقدام می‌کنند که هم بر سر خود می‌زنند و هم از آنها حمایت می‌کنند، این کشورها به فلسطینی‌ها چه داده‌اند، این خیلی بد است که کشورهای اسلامی اینگونه رفتار کنند.

لاریجانی افزود: موضع ایران در مقابل اینگونه اقدامات روشن است اما موضع عراق نیز مهم است ضمن اینکه این کشورها بعد از آنکه پشیمان می‌شوند و این موضوع نیز در تاریخ می‌ماند و این امر ناپسندی است که یک بچه همچون کوشنر آنها را بازی بدهد، منطقه بدون صاحب نیست و باید آنها را متنبه کرد بنابراین باید کشورهای دوست همچون کویت نیز در این زمینه موضع درستی داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: نباید گذاشت اسرائیل بر کشورهای عربی حاکم شود البته نمی‌تواند این اقدام را هم انجام دهد اما اینگونه رفتارها برای دولت‌های اسلامی خوب نیست ضمن اینکه مقاومت فلسطین قوی است و هرچند با معذوریت‌هایی مواجه هستند اما قدرتشان کم نیست و باید کمکشان کرد چرا که ملت مظلومی هستند.

در ادامه محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق ضمن قدردانی از میزبانی رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: امروز با هیأتی به دیدار شما آمدیم که از بیشتر گروه‌ها و طیف‌های مختلف سیاسی کشور عراق هستند که نشان می‌دهد تمام گروه‌های سیاسی این کشور علاقمند هستند با ایران در ارتباط باشند.

وی با اشاره به اینکه ایران و عراق مشترکات فراوانی از نظر جغرافیایی و دینی با یکدیگر دارند، افزود: ترکیب سیاسی امروز عراق تجربه ساده ای است. رؤسای قوا در این کشور با هم تفاهم بالایی دارند و گروه‌ها و جریانات سیاسی این کشور براساس برنامه انتخاباتی و نه وابستگی به طوایف و گروه‌های قومی و مذهبی شکل گرفته‌اند به همین دلیل در این ائتلاف شکل گرفته از تمام گروه‌های قومی و مذهبی این کشور حضور دارند.

الحلبوسی یادآور شد: دستاورد این ائتلاف شکل گرفته در نخستین گام مبارزه با گروه تروریستی داعش بود که عراق توانست در برابر این سازمان افراطی گرا به موفقیت برسد که تحقق این امر نیز با همکاری دوستانمان شکل گرفت که در رأس آنها ایران قرار دارد که ملت عراق قدردان این موضع گیری شما هستند.

وی افزود: هم اکنون باید دو نهاد قانونگذار ایران و عراق ارتباطات پیوسته‌ای داشته باشند و در محافل گوناگون آسیایی و بین المللی با هم در ارتباط باشند تا در پی آن ثبات در منطقه برقرار شود که تحقق این امر نیز در گرو ایفای نقش تمام بازیگران منطقه به ویژه ایران است.

رئیس مجلس عراق با یادآوری اینکه هماهنگی بین ایران و عراق نقش مؤثری در ایجاد ثبات در منطقه دارد، تصریح کرد: دولت، مجلس و نهادهای گوناگون عراق موضع ثابتی در مقابل تحریم‌هایی که مردم ایران را هدف قرار داده دارند و با این تحریم‌ها که امروز به مردم آسیب زده است مخالف هستند.

وی افزود: تصمیم عراق این است که خاک این کشور عرصه‌ای علیه هیچ کشور همسایه به ویژه ایران نباشد، این مسئله هیچ‌گونه تغییری پیدا نمی‌کند چون مطابق با حاکمیت عراق بوده و خط قرمز این کشور محسوب می‌شود.

الحلبوسی با یادآوری اینکه عراق با چالش‌های گوناگونی مواجه است، خاطرنشان کرد: داعش و افراط گرایان تروریستی، بازگرداندن ثبات، بازسازی کشور و بازگرداندن آوارگان عراقی از چالش‌های دولت عراق است که حل آنها در اولویت ما قرار دارد ضمن اینکه تحقق این امور نیازمند همکاری جامع جهانی است.

رئیس مجلس عراق گفت: تروریست و اندیشه افراط گرایی پیش از این به دنبال ضعف از گروه‌های مذهبی و قومی در عراق بود که بتواند از این طریق فتنه انگیزی کند اما امروز به لطف خدا مردم عراق اعم از عرب‌ها، کردها، سنی و شیعه متحد هستند ضمن اینکه گروه تروریستی داعش هیچ ارتباطی با اسلام و هیچکدام از مذاهب اسلامی ندارد.

الحلبوسی: عراق حامی ایران در برابر تحریم‌ها است

وی یادآور شد: همان طور که ایران موضع مثبتی در قبال مبارزه با تروریسم داشت ما هم حامی ایران در برابر تحریم‌ها هستیم از سوی دیگر امروز زمان آن رسیده که به دنبال تأمین منافع ملت‌هایمان باشیم و در این راستا لازم است در حوزه اقتصادی و سایر حوزه‌ها با یکدیگر همکاری داشته باشیم که تحقق این امر نیز در گرو ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه است.

الحلبوسی اظهار کرد: هم اکنون تلاش می‌کنیم از طرف هیچ کشور همسایه تعدی و تعرضی علیه عراق صورت نگیرد و به صراحت در مورد ایالت متحده آمریکا صحبت می‌کنم ضمن اینکه امروز در منطقه از معامله غرب صحبت می‌کنند و ما به عنوان مسلمانان شایسته است ابتدا توافقی بین خودمان ایجاد کنیم تا از این طریق راه را برای دیگران ببندیم.

رئیس مجلس عراق در ادامه از ایران برای حضور در کنفرانس کشورهای همسایه دعوت به عمل آورد.

  • منبع خبر : مهر