آیا ارتش رژیم صهیونیستی آمادگی جنگ جدید را دارد؟
آیا ارتش رژیم صهیونیستی آمادگی جنگ جدید را دارد؟
شواهد و گزارش های ویژه شخصیت‌های ارشد رژیم صهیونیستی نشان می دهد که ارتش این رژیم از شکاف‌های عمده‌ای رنج برده و آمادگی لازم برای یک جنگ تمام عیار را ندارد.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از مرکز مطالعاتی باحث، سند محرمانه‌ای که سرتیپ ذخیره اسحاق بریک مسئول بررسی شکایت‌های نظامیان در ارتش اسرائیلی در خصوص آمادگی ارتش برای جنگ احتمالی آینده تدوین کرده، محافل سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی را با شوک مواجه کرده است. این سند ۲۰۰ صفحه‌ای در خصوص عدم آمادگی ارتش اسرائیل برای ورود به جنگ واقعی و تمام عیار تدوین شده و نویسنده آن به اختلالات گسترده موجود در تلاش‌های گادی آیزنکوت رئیس سابق ستاد ارتش رژیم صهیونیستی پرداخته که طرح ویژه ای را ارائه کرده و آن را طرح جدعون نامیده و گفته بود که این طرح برای ایجاد نوآوری و سازماندهی مجدد در ارتش تدارک دیده شده است.

نسخه‌ای از سند مذکور که بخش‌های غیر محرمانه آن اواخر سال جاری میلادی منتشر شد، به آویگدور لیبرمن وزیر جنگ سابق رژیم‌ صهیونیستی و گادی آیزنکات رئیس سابق ستاد ارتش و کمیسیون خارجی ونظامی وابسته به کنیست ارائه شده و در آن درباره عدم آمادگی  ارتش اسرائیل برای ورود به جنگ تمام عیار در آینده هشدار داده است.

بریک در این خصوص می‌افزاید که بحران شدیدی در نیروی انسانی ارتش و انبار تسلیحات و نگهداری از تانک‌ها و خودروهای زرهی دیگر وجود دارد. این گزارش همچنین به وجود شکافهای عمیق در ارتش اسرائیل از جمله عدم شایستگی نظامی در سطوح عالی ارتش و عدم آمادگی نیروهای زمینی برای انجام عملیات نظامی در آینده اشاره کرده است. این گزارش صهیونیستی همچنین به بروز بحران شدید در نتیجه کاهش تعداد کارمندان فعال در ارتش اسرائیل نیز می‌پردازد.

این کارشناس صهیونیستی می‌افزاید که در جریان بازدیدی که از انبارهای تسلیحات شرایط فوق‌العاده داشته، از مشکلات جدی در خصوص کمبود نیرو های انسانی و عدم نگهداری از تسلیحات و تجهیزات نظامی به ویژه تانک‌ها و خودروهای زرهی اطلاع پیدا کرده است.

وی می‌افزاید که فرماندهان و نظامیان میدانی مجبور می‌شوند گزارش‌های تهیه شده را با برخی اصلاحات و به صورت مهندسی شده به مراجع بالاتر ارجاع دهند تا بتوانند اوضاع کنونی را در گزارش های خود مثبت نشان دهند. بریک همچنین مشکل انگیزه نظامیان و فرار مغزها و کمبود منابع مالی را از مشکلات عمده ارتش معرفی کرد و در عین حال گفت که در زمینه‌های عملیاتی بهبود قابل توجهی حاصل شده است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

اسحاق بریک سرتیپ ذخیره و فرمانده یگان وابسته به وزارت جنگ رژیم ‌صهیونیستی که این سند را تهیه کرده، به مشکلات ویژه نظامیان و خانواده‌های آنها اشاره کرده و خواستار تشکیل کمیته تحقیق خارج از ارتش برای بررسی اوضاع در داخل ارتش به ویژه در زمینه منابع انسانی و افت آمادگی نظامیان برای ورود به جنگ آینده شده است.

از سوی دیگر روزنامه صهیونیستی هاآرتص اعلام کرده است که گزارش سالیانه کمیساریای بررسی شکایت‌های نظامیان اسرائیلی تصویری دردناک از آمادگی ارتش اسرائیل برای جنگ آینده و شرایط خدمت دائمی در ارتش و قدرت موسسات نظامی رژیم صهیونیستی برای مقابله با چالش‌های کنونی توصیف کرده است. بر اساس این گزارش اوضاع نابسامان در ارتش در حال افزایش است و بریک بیش از پیش از کیفیت تمرین‌ها و آموزش‌های صورت گرفته در خصوص نیروهای ذخیره ارتش اسرائیل ابراز نگرانی کرده است. وی می‌افزاید که تعداد تمرین‌ها و مانورها نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده، اما کیفیت مانورها در میان نیروهای ذخیره کاهش داشته است.

این کارشناس مسائل نظامی رژیم صهیونیستی می‌افزاید که نیروهای ذخیره که بیشترین تعداد نیروهای مبارزاتی در ارتش در جریان جنگ را تشکیل می دهند،نسبت به شرایط واقعی جنگ آموزش لازم را نمی‌بینند. در این زمینه نقص عمده‌ای در کادر حرفه‌ای و تجهیزات لازم وجود دارد و این موضوع تهدیدهای جدی نسبت به آمادگی ارتش برای روز سرنوشت ساز ایجاد می‌کند.

بریک همچنین در گزارش خود یک فصل مجزا را به کاهش انگیزه‌های صهیونیست‌ها برای خدمت دائمی در ارتش به ویژه در سامانه‌های تکنولوژیک مهم اختصاص داده و معتقد است که این موضوع به یک معضل عمده تبدیل شده است. بر اساس این گزارش پزشکان نمی‌خواهند در یگان های مبارزاتی حضور داشته باشند. همچنین نیروهای تسلیحاتی و عوامل لجستیک و آموزشی نیز نمی‌خواهند به مدت طولانی‌تر و یا به صورت دائمی در ارتش خدمت کنند. وی می‌افزاید که سیستم امنیتی ارتش نیز انگیزه لازم را برای ادامه فعالیت‌های حرفه‌ای عناصر و کادر خود ندارد و پدیده از دست رفتن عناصر حرفه ای و با کیفیت در ارتش باعث شده ارتش سطح آمادگی‌های حرفه‌ای خود را به سطح متوسط تنزل بدهد.

بریک همچنین دو گزارش جداگانه برای فرماندهی ارشد ارتش اسرائیل و نمایندگان ارشد کنیست در خصوص آمادگی ارتش برای جنگ آینده تدوین کرده و از کمیسیون روابط خارجی ونظامی در کنیست خواسته است تا تحقیقاتی را در این خصوص انجام دهد.

آویگدور لیبرمن وزیر سابق جنگ رژیم صهیونیستی اذعان کرده است که بریک انتقادات درستی را متوجه ارتش کرده، وی در عین حال به نتیجه‌گیری های بریک اعتراض کرده و می‌گوید که بریک در نتیجه گیری خود در این خصوص که ارتش برای جنگ آینده آمادگی ندارد، اشتباه کرده است. او معتقد است که شرایط اسرائیل در حال حاضر نسبت به سال‌های گذشته خوب است.

بریک معتقد است که مصوبه ارتش در خصوص کاهش تعداد نظامیان در چارچوب طرح جدعون تاثیر منفی در توانمندی ارتش برای ورود به جنگ آینده داشته است. بر اساس این طرح که در سال ۲۰۱۵ اعلام شد، تعداد افسران نظامی ارتش به کمتر از ۴۰ هزار نفر کاهش پیدا کرد. یک افسر ارتش اسرائیل در آن زمان معتقد بود که این ایده برای ایجاد ارتشی جوان‌تر و با حجم کمتر و قدرت بیشتر و تمرکز و آموزش و تمرین بهتر صورت گرفته است.

بر اساس گزارش جدید مسئول بررسی شکایت های نظامیان در ارتش اسرائیل، کاهش تعداد افسران نظامی در کنار کاهش میزان خدمت اجباری سربازی برای سربازان پسر به این معنا است که نظامیان باقیمانده باید تلاش بیشتری را برای جبران شکاف های موجود انجام دهند و نتیجه این تلاش‌ها خستگی و کم‌خوابی و عدم قدرت در اجرای دستورات خواهد بود. همین موضوع انگیزه‌ها برای ادامه خدمت در میان نظامیان و افسران را کاهش داده است.

در همین رابطه روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در سرمقاله خود به قلم یوسی یهوشع می‌نویسد که در جریان جنگ ۲۰۱۲ غزه دهها کامیون حامل تانک در مسیر انتقال تانک‌ها به نوار غزه از کار افتاد. سیستم نظارت و سانسور رسانه های اسرائیلی در آن زمان مانع از انتشار این خبر شد. مشخص است که اوضاع این کامیون‌ها فاجعه بار است و در جنگ آینده حتی امکان جابجایی تانک‌ها نیز وجود ندارد.

این گزارش همچنین فاش کرد که آموزش های نظامی پیش از جنگ سال ۲۰۱۴ نیز در نتیجه کمبود بودجه لغو شده بود. امیر ایشل فرمانده نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی در آن زمان نسبت به آسیب دیدن سطح آمادگی خلبانان ارتش اسرائیل هشدار داده بود. فرماندهان گردان‌ها و یگان‌های ارتش نیز نسبت به عدم آمادگی یگان‌ها هشدار داده بودند، علاوه بر این که انبارهای شرایط فوق العاده کاملاً رها شده بود و به نوشته این گزارش نتایج این سهل‌انگاری در طول جنگ ۲۰۱۴ کاملا مشخص بود.

این روزنامه می‌افزاید که در دوران ریاست بنی گانتس در ستاد ارتش اسرائیل نیز ارتش هیچ طرح چند‌ساله‌ای برای افزایش قدرت و توان خود نداشت و این موضوع بسیار عجیب و خطرناک بود.

جزئیات گزارش بریک

این گزارش در بیان جزئیات مربوط به عدم آمادگی ارتش برای ورود به جنگ احتمالی آینده می‌نویسد که بسیاری از یگانهای نظامی اهمیتی به حفظ تجهیزات نظامی و خودروهای زرهی نمی‌دهند. بر اساس گزارش وی در بسیاری از یگان های نظامی به ویژه در نیروهای ذخیره سخت‌گیری قابل توجهی در این زمینه صورت نمی‌گیرد. به عنوان مثال تمیز کردن سلاح های شخصی هر روز صبح انجام نمی‌شود و بررسی مشکلات دوره‌ای تانک‌ها و خودروهای زرهی نیز صورت نمی‌گیرد. همچنین در جریان تحقیقات از یکی از پایگاه‌های نظامی مشخص شد که این پایگاه یک شرکت غیر نظامی را برای نظافت تسلیحات بعد از انجام مانور به خدمت گرفته است. این گزارش می‌افزاید نظامیانی که نمی‌توانند تجهیزات شخصی خود را در شرایط عادی نگهداری و تمیز کنند، قطعاً در شرایط فوق العاده قادر به انجام این کار نخواهند بود و این موضوع بر آمادگی و قدرت انجام ماموریت‌های مختلف در ارتش تاثیر گذار است.

این مقام نظامی رژیم صهیونیستی می افزاید که تعداد مانورهای صورت گرفته ارتش افزایش پیدا کرده، اما کیفیت آنها کاهش داشته است. علاوه بر اینکه نیروهای ذخیره که اکثریت توان نظامی ارتش در جریان جنگ را تشکیل می‌دهند، آموزش‌های لازم را بر اساس استانداردهای درست نمی‌بینند.

این گزارش همچنین می‌افزاید که بر اساس نظرسنجی‌های موجود ۵۰ درصد از افسران ارتش به نزدیکان خود توصیه نمی‌کنند که به خدمت طولانی مدت و دائمی در ارتش بپیوندند.

بریک می‌افزاید که پدیده عدم آمادگی در تجهیزات تکنولوژیک و مبارزاتی و پشتیبانی نیز دیده می‌شود و ارتش تا حد لازم نگران خطرات این اقدامات نیست. این گزارش با اشاره به کاهش چهار هزار نفری افسران نظامی اسرائیلی از سوی وزارت امنیت و امور مالی رژیم صهیونیستی و عدم تناسب میان مأموریت‌های محوله و نیروهای انسانی ارتش می افزاید که طی سال ۲۰۱۷ دفتر بررسی شکایت‌های نظامیان بالغ بر ۷۰۰۲ شکایت دست‌نویس از نظامیان دریافت کرده است. این در حالی است که این تعداد در سال ۲۰۱۶ میلادی ۶۷۵۸ مورد بود. بریک می‌افزاید که اکثر این شکایت‌ها در اعتراض به رفتارهای نژادپرستانه و خفت‌بار از سوی افسران ارتش در قبال کادر نظامی بوده است.

این گزارشگر صهیونیست همچنین می افزاید که مشکل تلفن همراه و پست الکترونیک نیز به یکی از مشکلات در خصوص بی انضباطی و عدم اجرای دستورات از سوی نظامیان تبدیل شده و نظامیان همواره در اقدامات عملیاتی و مانورهای عادی از تلفن همراه استفاده می‌کنند و همین موضوع سطح عملیات و ارتباط آنها با مقام مافوق را کاهش می‌دهد.

علاوه بر اینها دستورات نظامی نیز از طریق ایمیل برای افسران ارشد ارسال می‌شود و گاه تا حدی این دستورات زیاد است که فرد مذکور بدون توجه و خواندن، آن را حذف می‌کنند. این بدان معنا است که دستورات اجرا نمی شود.

بر اساس این گزارش، خدمات پزشکی و بهداشتی در ارتش نیز کاهش پیدا کرده و این خدمات با تعداد عناصر انسانی در ارتش همخوانی ندارد. همین موضوع کیفیت خدمات ارائه شده به نظامیان را کاهش داده است. به نظر می‌رسد بر خلاف دستورات صادر شده، افسران ارشد اهمیتی به اوضاع جسمی و سلامتی نظامیان نمی دهند.

گزارش شیلح در خصوص عدم آمادگی ارتش

بریک اولین کسی نیست که نسبت به عدم آمادگی ارتش اسرائیل برای ورود به جنگ آینده هشدار داده است. پیش از وی نیز کمیسیون روابط خارجی و امنیت وابسته به کنست اسرائیل نیز شکاف‌هایی را در خصوص میزان آمادگی ارتش اسرائیل برای جنگ آینده مطرح کرده و مسئولان سیاسی به ویژه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و کابینه وی را مسئول این شکست‌ها معرفی کرده بود.

در همین رابطه عامیت سیگال خبرنگار شبکه دو تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش می‌دهد که آوی دیختر رئیس کمیسیون روابط خارجی و امنیت داخلی اسرائیل این گزارش را امضا کرده است، اما یواف کیش که از حزب لیکود عضو کنیست است، امضای این گزارش را رد کرده است و عوفر شیلح عضو کنیست و تهیه کننده این گزارش که از احزاب مخالف نتانیاهو به شمار می‌رود را متهم کرده که برای تهیه این گزارش امنیتی از اهداف سیاسی برای مقابله با کابینه استفاده کرده است.

گزارش شیلح سال گذشته منتشر شده و نشان دهنده شکاف های گسترده در آمادگی ارتش به ویژه در نیروی زمینی بوده و شیلح در این گزارش اعلام کرد که ارتش همچنان مسیر طولانی برای آمادگی جهت جنگ های آینده دارد و طرح ۲۰۳۰ که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل ارائه کرده، حامل هیچ بندی در خصوص آمادگی نیروهای زمینی ارتش نیست و این موضوع بسیار نگران کننده است.

گرچه برخی شخصیت‌های سیاسی رژیم صهیونیستی سعی کردند گزارش شیلح را بر اساس مواضع سیاسی وی در مخالفت با کابینه نتانیاهو رد کنند، اما گزارش بریک بنا به موقعیت وی به گونه ای است که امکان رد یا کم اهمیت جلوه دادن آن وجود ندارد و این موضوع تاثیرات منفی زیادی بر افکار عمومی اسرائیل و دیدگاه آنها نسبت به ارتش داشته است. بریک موقعیت قابل توجهی در میان شهرک‌نشینان و افکار عمومی رژیم صهیونیستی دارد و از معدود شخصیت‌های نظامی است که همواره مورد اطمینان بوده و در معرض انتقاد قرار نگرفته است.

بریک همچنین به برخی نواقص دیگر از در ارتش شامل فقدان شفافیت در روند نظارت بر ارتش و کمبود انبارهای مربوط به شرایط فوق العاده و جنگی و عدم آموزش دیدن نیروهای زمینی و افت انگیزه نظامیان برای خدمت در یگان های مبارزاتی و فرار مغزها و نخبگان از ارتش اشاره کرده است.

روزنامه صهیونیستی معاریو در این خصوص می‌نویسد که سند بریک عیب‌های زیادی را در خصوص آمادگی های مبارزاتی ارتش نشان داده است.

یوسف شابیرا ناظر کابینه رژیم صهیونیستی نیز در نوامبر گذشته در گزارش جدید به عدم آمادگی ارتش برای شرایط فوق العاده و مشکلات و شکاف های موجود در دیدگاه مبارزاتی عناصر ارتش اشاره کرد. از جمله یگان های نظامی که مورد انتقاد ناظر کابینه رژیم صهیونیستی قرار گرفته، یگان ۹۹۰۰ وابسته به سیستم اطلاعات نظامی ارتش است که یکی از سه یگان مهم جمع‌آوری اطلاعات در سرویس جاسوسی نظامی ارتش است که در کنار یگان‌های ۸۲۰۰ و ۵۰۴ این مأموریت ‌را انجام می دهند. ماموریت این یگان جمع‌آوری اطلاعات هوایی برای استفاده عناصر مبارزاتی نیروی زمینی است. آنها در جمع‌آوری گزارش‌های خود از هواپیماهای ویژه و ماهواره‌ها استفاده می کنند.

  • منبع خبر : تسنیم