آیت‌الله علم‌الهدی: آفت اعتدال اقتصادی تبلیغات صدا و سیماست
آیت‌الله علم‌الهدی: آفت اعتدال اقتصادی تبلیغات صدا و سیماست
نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: آفت اعتدال اقتصادی تبلیغات صدا و سیما و اجناس و کالاهاست که مردم را تهییج بر اصراف می‌کند که زندگی تجملانه داشته باشید، این تحریک در مصرف است و با اعتدال اقتصادی نمی‌سازد.

آیت‌الله علم‌الهدی: آفت اعتدال اقتصادی تبلیغات صدا و سیماست؛ ضابطان دستگاه‌های امنیتی جلو حرام‌خوری‌ها را بگیرند

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: آفت اعتدال اقتصادی تبلیغات صدا و سیما و اجناس و کالاهاست که مردم را تهییج بر اصراف می‌کند که زندگی تجملانه داشته باشید، این تحریک در مصرف است و با اعتدال اقتصادی نمی‌سازد.

به گزارش خبرگزاری صبح اقتصاد، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه مشهد مقدس اظهار داشت: کلام ما در خطبه اول درباره مصادیق تقوا بود، در حوزه مصرف با استشهاد به سوره فرقان، معیار تقوا در مصرف اعتدال است و اعتدال دو مرز افراط و تفریط دارد.

وی افزود: در تعبیر قرآن ماهیت اعتدال قوام است، معیار مصرف در زندگی که مصداق تقوا است این است که تا مرز استوارسازی زندگی و تامین مسائل مادی حیات و هزینه لازم و ضروری زندگی مصرف شود، یعنی حد مصرف تا جایی است که زندگی را استوار کند.

امام جمعه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: خانواده‌ایی که  به‌ریز و به‌پاش می‌کند، یک خانواده اسلامی نیست، این زندگی خانوادگی غیردینی است اما کسی که مانور ثروت و دارایی در دیدگان مردم نداشته باشد زندگی حلال و اسلامی دارد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: کسی که  از حد اعتدال خارج است همه چیز آن حرام است، هر مقداری بخورد غذای حرام خورده است، هر مقدار بپوشد لباس حرام پوشیده است، این فرمایش امام صادق(ع) است که کل مصرف او حرام می‌شود، چرا که مال مال او نیست مال خدا است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بودجه کشوری ما نیز باید بر اساس اعتدال مصرف شود، بیشتر باید در بودجه کشوری رعایت کنیم تا زندگی شخصی خودمان، این بیت‌المال مسلمین است، بودجه مهم نیست، برنامه مهم است، این برنامه برای مردم می‌خواهد اجرا شود و در زندگی اجتماعی مردم و آبادانی کشور موثر است اما شاهد این هستیم که اصراف در برنامه‌ها اتفاق می‌افتد.

امام جمعه مشهد مقدس در ادامه تصریح کرد: آفت اعتدال اقتصادی  این تبلیغات صدا و سیما و اجناس و کالاهاست که مردم را تهییج بر اصراف می‌کند که زندگی تجملانه داشته باشید این تحریک در مصرف است و با اعتدال اقتصادی نمی‌سازد.

وی اضافه کرد: از یک طرف اسلام به ما می‌گوید اعتدال در مصرف از طرف دیگر عوامل تحریک در مصرف در جامعه وجود دارد و این باعث گرانی‌ها و دغدغده‌ها در زندگی شده است، خرج زندگی نباید بی‌بند‌ و‌ بار باشد، لذا همه عیش‌ها و شادی‌های یک زن و مرد جوان در طلایی‌ترین دوره عمرشان قربانی این مصرف‌گرایی می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به حرکت عظیم مردم در راهپیمایی علیه اشرار گفت: ارزشمندی این حرکت به جایی رسید که مقام معظم رهبری فرمودند «من سپاسگزارم از این حرکت مردم، عظمت حرکت مردمی را ثابت می‌کند من کسی نیستم که تشکر کنم خدا شاکر است از این مردم است». وقتی نایب امام زمان می‌گوید خدا شاکر است از عمل شما، یعنی ارزشمندترین عبادتی است که مقبول خدا قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه شاکر بودن خدا مثل شاکر بودن بنده خدا نیست بیان کرد: شاکر بودن خدا یک تشکر خشک و خالی نیست، انواع سعادت‌های اخروی و ابدی به‌دنبال آن است.

امام جمعه مشهد مقدس ادامه داد: آن‌هایی که این حرف‌ها را قبول ندارند، دموکراسی و مردم سالاری را که قبول دارند، مردم سالاری دینی که در نظام ما که تبلورش  حضور مردم در صحنه نظام است، در هیچ نظامی، مکتبی و دکترین سیاسی سابقه ندارد.

وی افزود: شما آمدید جان این نظام را هدف گرفتید، دموکراسی قدسی تنها به حق مشارکت نمی‌آیند، معتقند به عنوان عبادت در صحنه می‌آیند، به عنوان عملی که رابطه آن‌ها را با خدا مستحکم می‌کند در صحنه حضور پیدا می‌کنند، این یک دموکراسی قدسی است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: مردمی که اینقدر عزیز و ارزشمند هستند، نباید در طرح‌های مدیریتی کشور غافلگیر شوند، این یک گناه نابخشودنی است و هم خلاف انسانیت و اسلامیت است.

علم‌الهدی با اشاره به اینکه مهار مصرف بنزین تنها عارضه‌اش مسائل امنیتی نبوده و نیست گفت: اصلاح قیمت بنزین عارضه امنیتی دارد اما از مردم نباید بترسیم، مردمی که اینقدر با صمیمیت در عرصه حضور دارند، آن وقت ما بیاییم به دستگاه امنیتی واگذار کنیم؟ این فکر با صمیمیت مردم نسبت به نظام منافات دارد.

وی اضافه کرد: این عارضه امنیتی اصلاح قیمت بنزین فقط مربوط به عوامل اجنبی‌پرست و دشمن است، این‌ها از هر موقعیتی استفاده می‌کنند تا خرابکاری کنند اما این عارضه فرعی و جنبی است. مردم ما مردم هشیار هستند و دستگاه‌های امنیتی ما مراقب اوضاع هستند.

امام جمعه مشهد مقدس در ادامه گفت:  تنها کشوری که قدرت استکباری و شیطانی درصدد براندازی او هست ما هستیم، ما آمریکا و اسرائیل را بدبخت کردیم.

علم‌الهدی با اشاره به اینکه در این اتفاقات مشهد سیبل دشمن بود، گفت: اگر این آمادگی که در مشهد بود در همه کشور بود، مشکلی در کشور به وجود نمی‌آمد، اما هماهنگی دستگاه‌های امنیتی ما با یکدیگر و با دستگاه قضایی در این شهر و استان و آمادگی مردم ما و بسیج قهرمان ما کار را به جایی رساند که کوچکترین مشکلی در مشهد به وجود نیامد.

وی با اشاره به اینکه اصلاح قیمت بنزین، عارضه‌اش اقتصادی و معیشتی است گفت: اشراری که در مقابل اصلاح قیمت بنزین هستند، این‌ها هنوز  وجود دارند، مسئله گرانی برداشته نشد، عارضه قیمت بنزین همچنان در دست یک عده سودجود دارد انجام می‌گیرد و کاری هم نشده است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: تنظیم بازار وظیفه دولت است، اما پیشگیری از جرم وظیفه دستگاه قضایی است و باید با ضابطینی که دستگاه‌های امنیتی هستند جلو حرام‌خوری‌ها و سودجویی‌ها را بگیرند.

وی ادامه داد: مردم در تنگناهای معیشتی هستند، نگذاریم دشمنان بگویند تحریم اقتصادی اثر کرده است، تمام فروشگاه‌ها ما پر است و هیچ کمبودی در کشور وجود ندارد اما دزدی و حرام‌خواری مردم را مستاصل می‌کند.