توتال باز هم این بازیها را در خواهد آورد
توتال باز هم این بازیها را در خواهد آورد

وزیر اطلاعات آیت الله هاشمی از عدم ورود شرکتهای نفتی آمریکایی و همچنین بازی درآوردن توتال خبر داد. آیت الله فلاحیان رئیس اسبق سازمان بازرسی کل کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی صبح اقتصاد در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد شرکت توتال و چینی ها دوباره اطلاعات میادین نفتی […]

فلاحیان

وزیر اطلاعات آیت الله هاشمی از عدم ورود شرکتهای نفتی آمریکایی و همچنین بازی درآوردن توتال خبر داد.

آیت الله فلاحیان رئیس اسبق سازمان بازرسی کل کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی صبح اقتصاد در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد شرکت توتال و چینی ها دوباره اطلاعات میادین نفتی و گازی ایران را به رقبای ما ندهند، بیان کرد: شرکت شل و دیگر شرکتهای وابسته به آمریکا به ایران نمی آیند و توتال نیز چون بیشتر سهام آنها را آمریکایی ها خریده اند این بازیها را در خواهد آورد.

آیت الله فلاحیان درباره طرح بستن قراردادهای نفتی موسوم به IPC بیان کرد: ایران نیاز جدی به تکنولوژی های نوین نفتی دارد اگر بخواهیم یک مخزن را حفاری و نفت آن را استخراج کنیم با تکنولوژی های قدیمی بیست درصد قابل استحصال است اما با تکنولوژی های جدید به دو برابر خواهد رسید.

وی درباره رفت و آمد شرکتهای نفتی و گرفتن امتیازات از ایران ادامه داد: اگر آنها تکنولوژی های جدید را بیاورند این قراردادها مفید وگرنه به شیوه ای که خودمان  استحصال می کنیم ورود آنها خیانت است.

وی در ادامه افزود: ما باید بررسی کنیم چه مقدار در این فرصت می توانیم از آنها استفاده کنیم، تعطیلی پروژه های نفتی در عسلویه و سایر میادین به ضرر ماست. درست است که آنها اذیت می کنند اما راه حل دیگری برای برداشت از مخازنمان نداریم و باید با وجود این ریسک شرکت نفت ضمانتهای لازم را دریافت کند.

آیت الله فلاحیان درباره اخذ ضمانتهای لازم از شرکتهای نفتی خارجی گفت: شرکت نفت باید با اخذ ضمانتهای مطمئن و گذاشتن جرایم این ریسک را کاهش دهد.

وی درباره افزایش میزان GNP که باعث فاصله طبقاتی در کشور شده است، بیان کرد: اگر افزایش تولید ما توسط نفت باشد این زیاد موفقیتی حاصل نمی کند اما با سرمایه گذاری در محصولات پایین دستی که کارگربر می باشد می توانیم بازارمان را حفظ و با تعامل با وزارت امور خارجه گسترش دهیم.

آیت الله فلاحیان در باره تولید کالا و عدم خام فروشی نفت اظهار کرد: هر مقدار محصول بفروشیم این رکود تبدیل به رونق می شود اما با خام فروشی این مشکلات ادامه پیدا می کند.