ابهام در زمان توزیع بسته حمایتی کارگران/سکوت مسئولان وزارت رفاه
ابهام در زمان توزیع بسته حمایتی کارگران/سکوت مسئولان وزارت رفاه

در حالی که تاکنون«مددجویان نهادهای حمایتی»، «بازنشستگان کشوری، لشکری و صندوق فولاد» و «کارمندان»، بسته حمایتی خود را دریافت کرده‌اند، اما کارگران همچنان منتظر دریافت بسته حمایتی خود هستند. به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد در جلسه دوم آبان ماه هیات وزیران به ریاست رئیس جمهور، بسته حمایتی دولت از خانواده‌ها به تصویب رسید که […]

در حالی که تاکنون«مددجویان نهادهای حمایتی»، «بازنشستگان کشوری، لشکری و صندوق فولاد» و «کارمندان»، بسته حمایتی خود را دریافت کرده‌اند، اما کارگران همچنان منتظر دریافت بسته حمایتی خود هستند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد در جلسه دوم آبان ماه هیات وزیران به ریاست رئیس جمهور، بسته حمایتی دولت از خانواده‌ها به تصویب رسید که اعلام و شناسایی خانوارهای مشمول، منوط به بررسی دستگاه‌های اجرایی مربوطه شد. در واقع، توزیع بسته حمایتی برای جبران بخشی از مایحتاج و کالاهای اساسی خانوارها، از بیستم آبان‌ماه در دستور کار دولت قرار گرفت که در قالب این طرح، گروه های مشمول در نوبت های مختلف، از این طرح بهره‌مند می شوند.

ارزش بسته حمایتی دولت بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است که به تناسب تعداد اعضای خانوار، مبلغ واریزی متغیر خواهد بود. بر اساس آنچه که پیش از این اعلام شده بود، مبلغ بسته حمایتی به حساب بانکی سرپرستان خانوار واریز می شود.

بر اساس این طرح، خانوارهای تحت پوشش و پشت نوبتی کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور، خانوارهای تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران، کارگران با درآمد کمتر از  ۳میلیون تومان، شاغلان صنایع دستی، مشاغل آزاد و خویش فرمایان، رانندگان، زنبورداران، شاغلین کسب و کارهای خانگی، کارگران کارگاههای متفرقه، عشایر و روستائیان، بازنشستگان، دریافت کنندگان بیمه بیکاری و سایر گروه های مشمول، از طرح حمایت غذایی و بسته حمایتی بهره مند خواهند شد؛ ضمن اینکه گروههایی که از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شناسایی می‌شوند نیز، مشمول طرح حمایت غذایی از گروههای کم درآمد جامعه خواهند شد.

در مرحله اول اجرای این طرح، بسته حمایتی مشمول مددجویان نهادهای حمایتی شد؛ در مرحله دوم بازنشستگان کشوری، لشکری و صندوق فولاد و در مرحله سوم نیز کارمندان دولت با درآمد کمتر از ۳ میلیون تومان در ماه در نوبت دریافت مبلغ بسته حمایتی دولت قرار گرفتند؛ اما کارگران، رانندگان و بازنشستگان تحت پوشش تامین اجتماعی، در نوبت چهارم دریافت بسته حمایتی قرار دارند که هنوز مبلغ بسته حمایتی آنها واریز نشده است.

با توجه به اینکه شناسایی خانوارهای مشمول دریافت هزینه بسته حمایتی، طبق قانون به معاونت رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واگذار شده است، پیگیری های متعدد انجام شده در خصوص زمان آغاز توزیع بسته حمایتی این گروه از جامعه بی‌نتیجه ماند و ظاهرا مسئولان معاونت رفاهی در این خصوص سکوت کردند.

مبنای دریافت بسته حمایتی کارگران چیست؟

یکی از ابهامات دیگری که در خصوص نحوه شناسایی کارگران مشمول وجود دارد، میزان حقوق این گروه از جامعه است. به این ترتیب که «خالص دریافتی» کارگران به عنوان مبنای دریافت بسته حمایتی در نظر گرفته خواهد شد یا «مجموع حقوق و مزایای آنها»؛ آنچه که منطقی به نظر می رسد این است که «خالص دریافتی» کارگران باید مبنای دریافت بسته حمایتی باشد؛ چراکه ممکن است مجموع حقوق و مزایای کارگری بیش از ۳ میلیون تومان در ماه باشد؛ اما با مجموع کسورات بیمه، مالیات و سایر ردیف ها، مجموع دریافتی وی کمتر از ۳ میلیون تومان شود.

اما آخرین گروهی که مشمول بسته حمایتی می شوند، افرادی هستند که درآمد آنها زیر سه میلیون تومان در ماه است و در هیچ یک از گروه کارگران، کارمندان، بازنشستگان و نهادهای حمایتی قرار ندارند. این افراد عمدتا روستاییان و ساکنان حاشیه نشین شهری هستند و افراد فاقد انواع بیمه های اجتماعی هستند که بر اساس پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان شناسایی شدند./منبع مهر