اتحادیه‌ اروپا در انتظار تعیین مقام‌های جدید خود/ موگرینی می‌رود
اتحادیه‌ اروپا در انتظار تعیین مقام‌های جدید خود/ موگرینی می‌رود
رهبران اتحادیه اروپا امروز (سه‌شنبه) نشست ویژه‌ای برای تصمیم‌گیری درباره گزینه‌های تصدی سمت‌های عالی در کمیسیون اتحادیه اروپا، شورای اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اتحادیه اروپا و سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار می‌کنند.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد  به نقل از پایگاه خبری یورو نیوز، رهبران اتحادیه اروپا هنوز درباره گزینه‌های تصدی مشاغل عالی این نهاد سیاسی – اقتصادی تصمیم‌گیری نکرده‌اند و مذاکرات دوباره از امروز (سه‌شنبه) از ساعت ۱۱ صبح به وقت مرکز اروپا در بروکسل از سر گرفته می‌شود.

سمت‌هایی که در نشست ویژه امروز در بروکسل تعیین تکلیف می‌شوند شامل کمیسیون اجرایی اتحادیه اروپا، پارلمان اروپایی، شورای اروپایی دولت‌های اتحادیه اروپا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رئیس بانک مرکزی اروپایی می‌شوند.

دونالد تاسک، رئیس کمیسیون اروپایی در روزهای گذشته وعده داد تا تعادل جمعیتی، جغرافیایی، سیاسی و جنسی را در میان نامزدهایی که برای پست‌های عالی کاندیدا شدند، اجرا کند اما اشاره داشت که ایجاد برابری جنسیتی در میان ارشدترین سمت‌های اتحادیه اروپا “دشوار” است.

هم‌اکنون تنها زنی که در پست عالی اتحادیه اروپا قرار دارد، فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپاست و اکثر کسانی که نامشان به عنوان جانشین‌های احتمالی در کمیسیون، شورا، پارلمان و بانک مرکزی اتحادیه اروپا مطرح می‌شود، مرد هستند.

بدون بسته توافق درباره مشاغل عالی اتحادیه اروپا که رهبران گروه‌های سیاسی را ملزم به دستیابی به یک نتیجه خاص کند، انتظار می‌رود قانونگذاران جاه‌طلب روز چهارشنبه در اولین جلسه عمومی پارلمان در استراسبورگ به رقابت شدید بپردازند. رهبران اتحادیه اروپا مذاکرات دوشنبه را تعلیق کردند تا امروز به کارشان ادامه دهند و هنوز فرصت دستیابی به توافق وجود دارد.

اما شکست برای رسیدن به توافق در شورا، به پارلمان اروپا این فرصت را می‌دهد که اولین گام را در شکل دادن به رهبری آینده اتحادیه اروپا اتخاذ کند و انتخاب آن‌ها می‌تواند به راحتی گزینه‌های سران کشورها و دولت‌های اتحادیه اروپا را در زمانی که نوبت به سایر پست‌های ارشد از جمله روسای کمیسیون و شورای اتحادیه اروپا و نماینده عالی در امور خارجی (رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا) می‌شود، محدود کند.

طبق قوانین پارلمانی، این مجلس تا زمانی که رهبری خود را انتخاب نکرده باشد قادر به کار نیست. رایزنی بر سر نامزدها پشت درهای بسته صورت می‌گیرد و رای‌گیری هم به صورت محرمانه برگزار می‌شود. ژان کلود یونکر، رئیس کنونی کمیسیون اروپاست؛ ریاست کنونی پارلمان اروپا در دستان آنتونیو تاجانی قرار دارد؛ دونالد تاسک، رئیس کنونی شورای اروپاست و فدریکا موگرینی هم در سمت رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار دارد. ماریو دراگی اکنون رئیس بانک مرکزی اروپایی است.

از کریستالینا جورجیوا، سیاستمدار راست‌میانه بلغارستان به عنوان جانشین احتمالی تاسک یاد می‌شود. فرانس تیمرمانس، سیاستمدار چپ‌میانه هلند هم احتمالا جانشین ژان کلود-یونکر می‌شود. سخنگوی پارلمان اروپایی گفته است، چنانچه رهبران اتحادیه اروپا در نشست امروز نتوانند رئیس شاخه اجرایی اتحادیه اروپا را تعیین کنند، رئیس آن در نهایت باید فردا (چهارشنبه) تعیین شود. عمده اختلافات بر سر تعیین جانشین یونکر است که ریاست شاخه اجرایی قدرتمند اتحادیه اروپا را در دست دارد.

  • منبع خبر : ایسنا