اتصال ۱۰۰ درصدی به اینترنت در ایران
اتصال ۱۰۰ درصدی به اینترنت در ایران
به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از نظر جمعیتی ۹۸.۵ روستاییان و ۱۰۰ درصد شهروندان ایرانی به اینترنت متصل هستند.

به گزارش واحد علم و فناوری خبرگزاری صبح اقتصاد بر اساس اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تعداد روستاهای دارای ارتباط (هر نوع از ارتباط) در کشور امروز به ۵۲ هزار روستا رسیده و تعداد اشتراک‌های روستایی از ۳ میلیون اشتراک گذشته است. ۴۴ هزار روستا و ۸۲ هزار کیلومتر جاده اکنون تحت پوشش همراه اول و ۱۸ هزار روستا و ۶۴ هزار کیلومتر جاده تحت پوشش ایرانسل هستند.  “اتصال ۱۰۰ درصدی به اینترنت در ایران”

همچنین تعداد مشترکان اینترنت پهن‌باند طبق آخرین آمار منتشرشده در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تا پایان سه ماهه پایانی سال ۱۳۹۹، به ۸۹ میلیون و ۳۴۵ هزار و ۴۷۸ رسیده که شامل ۸۴ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۸۲۸ مشترک اینترنت پهن‌باند سیار و ۵ میلیون و ۱۴۸ هزار و ۶۵۰ مشترک اینترنت پهن‌باند ثابت می‌شود. مطابق این آمار، ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند تا پایان سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۹، به ۱۰۶.۳۵ درصد رسیده که ۱۰۰.۲۲ درصد آن مربوط به ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند سیار و ۶.۱۳ درصد مربوط‌به ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند ثابت است.

در این راستا محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در توئیتر نوشت: از نظر جمعیتی ۹۸.۵ روستاییان و ۱۰۰ درصد شهروندان ایرانی به اینترنت متصل هستند.  مقایسه دو تصویر، عملکرد این دولت در اتصال روستاها را نشان می‌دهد. نمایش جزئیات اطلاعات روستا به روستا را هم در سامانه diiar.ir منتشر کردیم تا ارزیابی دقیق عملکرد میسر باشد.”اتصال ۱۰۰ درصدی به اینترنت در ایران

موتورهای جستجوگر اینترنتی مانند گوگل، داده‌های عظیمی از جستجوهای اینترنتی مردم جمع‌آوری می‌کنند که می‌توان از آن‌ها برای پیش‌بینی‌های مختلف مانند شناسایی و مدیریت اپیدمی بیماری‌های واگیر، استفاده کرد.

در ایران تقریبا تمامی جستجوهای اینترنتی از طریق گوگل انجام می‌شود. روزانه،‌ میلیون‌ها نفر اطلاعات بهداشتی و پزشکی را از سایت گوگل جستجو می‌کنند. شرکت گوگل سابقه‌ای از جستجوهای انجام شده توسط مردم را نگه‌می‌دارد و در پایگاه اینترنتی Google Trends آن‌ها را ارائه می‌کند. بررسی این گزارش‌ها، ابزار مناسبی برای پیش‌بینی طغیان بیماری‌های واگیر است.

بر همین اساس پژوهشگران با انجام یک مطالعه، با استفاده از گزارش‌های روند جستجوی گوگل، اپیدمی کووید-۱۹ را بررسی کردند.

این مطالعه به صورت مقطعی در بهمن ۱۳۹۹ انجام شد و پژوهشگران با بررسی داده‌های پایگاه اینترنتی Google Trends میزان توجه و علاقه‌مندی به موضوع کرونا را در ایران و سایر کشورهای جهان تعیین کردند. همچنین داده‌های مربوط به میزان مرگ ناشی از کرونا نیز از گزارش‌های وزارت بهداشت استخراج شد. در این مطالعه اطلاعات بازه زمانی اول بهمن ۱۳۹۸ تا ۳۰ دی ۱۳۹۹ جمع‌آوری شد و از نظر آماری مورد تحلیل قرار گرفت.

بررسی‌ها نشان داد که جستجوی کلمه Corona در کشور چین، در روزهای نخست بهمن به حداکثر میزان خود رسیده است. توجه به کرونا در سطح جهان در تاریخ اول بهمن ۱۳۹۸ روند افزایشی پیدا کرده و در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ به بیشترین حد ممکن رسیده است.

  • منبع خبر : ایسنا