حاکمیت در سعودی موجب هرج و مرج در مدیریت این کشور است و برای پوشانیدن اشتباهات مجبورند هزینه های گزاف بدهند. اتهام سعد حریری از دید دادستان ریاض یک تخلف مالی آشکار است و با فراخواندن او از طریق وزارت خارجه بدون اینکه متوجه اشتباهی دیپلماتیک که در حال وقوع است ، بعد از فرود […]

حاکمیت در سعودی موجب هرج و مرج در مدیریت این کشور است و برای پوشانیدن اشتباهات مجبورند هزینه های گزاف بدهند.

اتهام سعد حریری از دید دادستان ریاض یک تخلف مالی آشکار است و با فراخواندن او از طریق وزارت خارجه بدون اینکه متوجه اشتباهی دیپلماتیک که در حال وقوع است ، بعد از فرود امدن هواپیما در ریاض و حکم دستگیری و به زندان بردن سعد حریری تازه وزارت خارجه سعودی متوجه میشود چه خبط مشهودی انجام شده و در صدد رفع این اشتباه برآمده و استعفای وی را دیکته میکنند و از اینجا موضوع سیاسی هم میشود که مجبور میشوند سناریوی غلط دادستان بیچاره را با سرپوش گذاشتن سیاسی جلوه داده بحث لبنان و حزب الله و اسرائیل را علم کنند.فی الواقع عواملی در سعودی حکومت میکنند که حکم اعراب بدو را دارند و با فرایند های امروز جهانی در عرف دیپلماتیک فاصله ای نجومی دارند.

بازداشت سعد حریری در عربستان از این دیدگاه انجام شده که به او مانند یک شهروند سعودی و به عنوان یک شاهد عینی در این حوادث نگاه شده است و او در بازجویی دیگر عوامل متهم به فساد مورد سئوال واقع شده که کجا رشوه داده؟ و کجا پول شویی مالیاتی نموده و کجا یک قیمتهای بی ربط در گرفتن قرارداد ها ارائه و با تبانی برنده شده است و همین امر موجب دستگیری وی در سعودی است و بقه ماجرا داستان سرایی و خیمه شب بازیست.

نشریه فرانسوی مدیابار درگزارشی موضوع را از ریشه افشا نمود و داستانسرایی کودکان سیاسی در سعودی را بر ملا نمود و اعلام کرد که  سعد حریری در عربستان متهم به پولشویی است این نشریه اینگونه افشا گری مینماید که بازجویی‌ها از حریری پیرامون اتهام پولشویی متوجه شرکت «سعودی‌ اوجیه» بوده  است؛ شرکتی که سعد حریری از پدرش «رفیق الحریری» به ارث برده است.

محمد بن سلمان امیدوار است با این موج بازداشت‌ها تحت عنوان مبارزه با فساد، ۱۰۰ میلیارد دلار از کسر بودجه ای که حملات به یمن متوجه آل سعود نموده را بازگرداند. او معتقد است اینها اموالی است که شخصیت‌های دارای نفوذ که «گروه عبدالله» نامیده می‌شوند، کسب کرده‌اند.

این افراد قبل از فوت ملک‌عبدالله به این اموال دست پیدا کرده‌اند و بخش زیادی از اینها در شرکت‌ «سعودی اوجیه» (که در ماه جولای اعلام ورشکستگی کرد) و شرکت هلدینگ «بن‌لادن» (که پس از سقوط جرثقیل در حج دو سال پیش با بحران مالی روبه‌رو شد) پولشویی شده است.

سفر سعد حریری به فرانسه و بعد از دیدار با عوامل فرانسوی به لبنان از ارزش سیاسی برخوردار نیست زیرا خانواده حریری در ریاض گروگان گرفته شده اند تا سعد حریری نقش عروسک خیمه شب بازی در فرانسه و لبنان را از هنرمندی در هنر پیشگی صحیح و سالم و آن گونه که خواست محمد بن سلمان است پیاده کند.

اظهارات حریری در مصاحبه های منتشر شده در تمجید از بلوغ محمد بن سلمان همگی نقش نمایشی داشته و میتواند راه نجاتی در پرونده فساد مالی شرکتش ایفا نماید. بنظر میرسد قاعده بازی در سوریه و عراق با تغییر هژمونی قدرت محمد بن سلمان را مجبور به ایجاد جنگ تبلیغاتی سعد حریری نموده باشد تا اولا خبر انهدام داعش تا حدی تحت الشعاع واقع شده و در ثانی شاید با کشیدن بحث مبارزات و جنگهای نیابتی از عراق و سوریه به لبنان دریچه ای برای جبران نسبی این شکست کمر شکن برای اعراب منحجر و غرب ضد اسلام ایجاد نمایدکه خوشبختانه واکنش عکس داد و نه لبنان فریب این هیاهوی توخالی را خورد و نه سناریوی سعد حریری این مقدار پخته بود که بتواند اخبار را تحت پوشش قرار دهد. امروز با اعلام رسمی اضمحلال داعش نقش قدرت در تعریف راه آینده کاملا متفاوت است.

هم روسیه و هم ترکیه و هم قطر زخم خورده از سیاستهای غلط و کودکانه سعودی شده اند و طبعا این تجربه موجب تعریف هژمونی بدون غرب یا بدون برجستگی اهداف غرب در خاورمیانه خواهد شد. و این همان راهی است که از ابتدای پیروزی انقلاب در انتظارش بوده ایم و خدا را شکر و من الله التوفیق والیه التکلان. والسلام