اثرات ریزش بورس در سال ۹۹ می‌توانست کمتر شود
اثرات ریزش بورس در سال ۹۹ می‌توانست کمتر شود
عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: اگر در سال‌های گذشته بر مفهوم سواد مالی و توسعه آموزش تصمیم‌گیری صحیح مالی بیشتر تمرکز شده بود خروجی نامطلوب بازار بورس در سال ۱۳۹۹ را با شدت کمتری شاهد بودیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: اگر در سال‌های گذشته بر مفهوم سواد مالی و توسعه آموزش تصمیم‌گیری صحیح مالی بیشتر تمرکز شده بود خروجی نامطلوب بازار بورس در سال ۱۳۹۹ را با شدت کمتری شاهد بودیم.

علی نمکی در گفت‌وگو با ایسنا، در حاشیه پنجمین همایش انجمن مالی ایران اظهار کرد: ارتقای جایگاه بازار سرمایه منوط به افزایش سواد مالی است و رشد دانش در توسعه فرهنگ سهامداری بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: پس از گذشت سال‌ها از فعالیت بازار سرمایه در کشور نیاز به تمرکز بر یافتن راهکارهایی جهت توسعه اثرگذاری نهادهای عمومی و خصوصی در این زمینه مسئله‌ای اجتناب‌ناپذیر است. اگرچه نباید تأثیر سایر پارامترها از جمله مؤلفه‌های سیاسی و فرهنگی را که خارج از تسلط عالمان و عاملان حوزه بازار سرمایه است نادیده گرفت، لازم است به موضوع سواد مالی به شکلی کل‌نگر و میان رشته‌ای نگاه کرد که در حقیقت از علوم بسیاری از جمله روانشناسی، ریاضیات و … در کنار علم مالی بهره می‌برد. از طرفی عواملی همچون توسعه ابزارها و محصولات جدید مالی و سرعت شگرف تغییرات در دنیای اقتصادی نیز اهمیت توسعه این دانش را دوچندان می‌کند.

نمکی تصریح کرد: البته وقوع هر بحران و یا اصطلاحاً «ترکیدن حباب مالی» خود یکی از عوامل توسعه استفاده از ابزار سواد مالی بوده است، کما اینکه اگر در کشور ما نیز در سال‌های گذشته بر این مفهوم و توسعه آموزش تصمیم‌گیری صحیح مالی بیشتر تمرکز شده بود خروجی نامطلوب بازار بورس در سال ۹۹ را با شدت کمتری شاهد بودیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان این‌که توسعه کشور اتفاق نمی‌افتد مگر این‌که بر مبنای ریل‌گذاری صحیح علمی مبتنی بر تجربیات گذشتگان باشد افزود: بر این اساس باید رابطه بین علم و حرفه مالی تقویت شود. در واقع باید برای مسائل واقعی کشور راهکارهای علمی ارایه شود. برای نیل به این هدف لازم است تا بدنه دانشجویی با مفاهیم واقعی بازار آشنا شود و خود را محدود به کتاب و جزوه نکند.

نمکی گفت: ما در حال تدوین نقشه راه صنعت هستیم و در این راستا جذب دانشگاهیان به بازار کار را در دستور کار قرار داده‌ایم. یکی دیگر از کارها این است که مدیران بخش صنعت را با بدنه دانشجویی همراه کنیم.

دبیر پنجمین همایش انجمن مالی ایران با اشاره به چالش‌های ارزش‌گذاری یا اقتصاد هوشمند گفت: مشکلات کشور باید به صورت بنیادی حل شود که برگزاری جلسات و طرح پیشنهادات در محافل علمی می‌تواند بر مباحث مختلف چاره‌اندیشی کرد.

وی تاکید کرد: تمرکز بر توسعه سواد مالی به‌عنوان یکی از مهمترین چارچوب‌های فکری مدیران جدید بازار سرمایه اعم از سازمان بورس و اوراق بهادار و ارکان می‌تواند در ایجاد فضای عملیاتی حرفه‌ای‌تر برای بازار مؤثر باشد. شاید یکی از پیشنهادهای مؤثر برای راهبری این مفهوم تشکیل «شورای راهبری توسعه سواد مالی» تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار باشد؛ شورایی متشکل از نهادهای فعال در این امر، مشتمل بر بخش‌های دولتی و خصوصی و نیز انجمن‌ها، مراکز غیردولتی و دانشگاه‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تأثیرگذار، جهت تدوین چارچوب‌های کلی برای توسعه و ارتقای دانش مالی در کشور.

بنابراین گزارش، امروز در پنجمین همایش سالانه انجمن مالی ایران با حضور مدیران بازار سرمایه و اساتید مالی از نخستین پیماش سواد مالی ایرانیان رونمایی رسمی شد.