اثر انگشت زمین ابداع شد!
اثر انگشت زمین ابداع شد!
یافتن حیات در دیگر سیارات مشابه با زمین از آرزوهای مهم بشر است و محققان می‌گویند روش تازه ای موسوم به«اثر انگشت زمین» را برای تحقیق در این زمینه ابداع کرده اند.

به گزارش واحد علم و فناوری خبرگزاری صبح اقتصاد  به نقل از انیتسرستینگ اینجینیرینگ، یافتن سیارات دارای نشانه‌های حیات در خارج از منظومه شمسی چالشی بسیار بزرگ و پرهزینه است. دو ستاره شناس دانشگاه مک گیل کانادا برای یافتن پاسخی قانع کننده به این سوال ” اثر انگشت” کره زمین را طراحی کرده‌اند تا با مقایسه این اثر انگشت با شرایط و ویژگی‌های دیگر سیاره‌ها دریابند آیا امکان حیات در آنها وجود دارد یا خیر.

منظور از اثر انگشت کره زمین در اینجا، مجموعه ویژگی‌ها و مشخصات خاص کره زمین است که حیات را در آن امکان پذیر کرده است. البته این کار چندان ساده نبوده و محققان بیش از دو دهه ویژگی‌های کره زمین و به خصوص شرایط جو آن را با استفاده از ماهواره‌ای موسوم به SCISAT مطالعه کردند تا بتوانند مجموعه اطلاعات مورد نیاز در این زمینه را جمع‌آوری کنند.

از جمله این اطلاعات، شناسایی دقیق مولکول‌های کلیدی موجود در جو کره زمین است که حیات را بر روی این سیاره ممکن کرده است. داده‌های یادشده به ستاره شناسان و فضانوردان دیگر امکان می‌دهد تا در زمان انجام مأموریت‌های فضایی راحت تر بتوانند سیاره‌های مشابه با کره زمین را کشف کنند و مطالعات خود در این زمینه را با دقت و سهولت بیشتری تکمیل کنند.

  • منبع خبر : مهر