احتمال تعریف بازه زمانی برای تعویض شناسنامه ها/ثبت چهره جدید افراد برای تمدید کارت های ملی
احتمال تعریف بازه زمانی برای تعویض شناسنامه ها/ثبت چهره جدید افراد برای تمدید کارت های ملی
رییس سازمان ثبت احوال از احتمال تعریف بازه زمانی برای تعویض شناسنامه ها در آینده نزدیک خبر داد و گفت: امکان دارد تا چندی دیگر پس از هماهنگی با دستگاه های مختلف بازه زمانی برای تعویض شناسنامه ها را تعریف کنیم.

رییس سازمان ثبت احوال از احتمال تعریف بازه زمانی برای تعویض شناسنامه ها در آینده نزدیک خبر داد و گفت: امکان دارد تا چندی دیگر پس از هماهنگی با دستگاه های مختلف بازه زمانی برای تعویض شناسنامه ها را تعریف کنیم.

به گزارش ایسنا، هاشم کارگر در تشریح آخرین وضعیت صدور کارت های ملی هوشمند در جمع خبرنگاران تصریح کرد: عقب افتادگی دو سال و شش ماهه ای در حوزه صدور و تحویل کارت های ملی وجود داشت که حدود ۱۰ میلیون کارت ملی هوشمند را شامل می شد که خوشبختانه اواخر سال گذشته ۱۰ میلیون کارت صادر و بدهی قبلی به اتمام رسید.

ثبت نام کارت ملی هوشمند نیمه دوم سال بروز می‌شود 

وی تأکید کرد: در تلاش هستیم نیمه اول سال جاری حدود ۵ میلیون ثبت نام جدید که بخشی مربوط به سال ۱۴۰۰ و اکثریت آن مربوط به سال ۱۴۰۱ است را تحویل دهیم تا به این ترتیب در صورت همراهی و همکاری شرکا ثبت نام کارت های ملی هوشمند را در نیمه دوم سال جاری بروز کنیم و تحویل کارت هر متقاضی در کمتر از یک ماه انجام شود.

اعتبار تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵

باز مطالعه و تحقیق مجدد برای کارت های ملی

رییس سازمان ثبت احوال کشور افزود: بر اساس آنچه که پیشتر نیز در رسانه ها اطلاع رسانی شده است تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت. اما برای موضوع تمدید کارت های ملی یکی از اقداماتی که دنبال می کنیم باز مطالعه و تحقیق مجدد برای کارت های ملی است.

وی ادامه داد: در حقیقت مطالعات کارت های ملی هوشمند فعلی مربوط به ۱۵ سال قبل است، باتوجه به تغیرات حوزه فناوری، بی تردید بازنگری در وضعیت کلی کارت های ملی ضروری است تا با کمترین هزینه و بیشترین کارایی این کارت ها برای متقاضیان صادر شود. برای مثال یکی از مواردی که بعضا مورد اعتراض قرار گرفته است شیوه عکس های استفاده شده بر روی کارت های ملی است که قطعا برای تمدید بعد از سال ۱۴۰۵ این موضوع و موارد بسیار دیگری در مطالعات مدنظر قرار خواهد گرفت.

ثبت چهره جدید افراد برای تمدید کارت های ملی 

برای استفاده از قابلیت کارت‌های ملی نیازمند کارت خوان های متفاوتیم

کارگر تاکید کرد: قطعا در تمدید کارت های ملی باید چهره جدید افراد ثبت شود که در مطالعات همه راهکارهای مناسب و بهره گیری از فناوری های بروز مورد تحقیق قرار می گیرد. کارت های ملی فعلی نیز قابلیت های زیادی دارد؛ اما برای بهره برداری از این قابلیت ها نیازمند کارت خوان های متفاوتی است که شاید بعضا امکان استفاده از این قابلیت ها را دشوار کرده است.

احراز هویت افراد باید غیرحضوری باشد

فعالیت سامانه احراز هویت و تشخیص چهره در کشور 

رییس سازمان ثبت احوال کشور در پاسخ به سوالی درباره سامانه تشخیص چهره ایرانیان نیز گفت: پردازش تصویر در حوزه های مختلف در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد؛ در حقیقت احراز هویت باید غیرحضوری باشد بر همین اساس باید سامانه ای وجود داشته باشد که به لحاظ چهره تشخیص انجام و اصالت هویتی فرد را احراز کند. این سامانه در حال حاضر مبتنی بر توان داخلی تولید و در حال استفاده است و در آینده نیز سامانه های دیگر سازمان ثبت احوال کشور همانند« هدا » از سامانه تشخیص چهره استفاده خواهند کرد.

احتمال تعریف بازه زمانی برای تعویض شناسنامه ها

وی درباره تعویض شناسنامه ها نیز گفت: برای تعویض شناسنامه ها بازه زمانی نگذاشتیم؛ اما توصیه جدی ما این است که شهروندان حتما برای تعویض شناسنامه اقدام کنند. به این ترتیب هم اطلاعات آنها در پایگاه داده های ثبت احوال به روز می شود و هم از بسیاری سو استفاده ها جلوگیری خواهد شد و البته امکان دارد تا چندی دیگر پس از هماهنگی با دستگاه های مختلف، بازه زمانی برای تعویض شناسنامه ها تعریف کنیم.

صدور شناسنامه های جدید یک تا سه روز زمان می برد

کارگر درباره زمان لازم برای تعویض و صدور شناسنامه های جدید گفت: در سازمان ثبت احوال زمان صدور شناسنامه ها یک تا سه روز زمان می برد، اما زمان ارسال آنها توسط پست و رسیدن به دست متقاضی موضوعی است که به شرکت پست ارتباط دارد و در شهرهای بزرگ طولانی تر است.

مجوز ارائه خدمات ثبت احوال در دفاتر پیشخوان دولت نیازمند رعایت ضوابط 

وی تاکید کرد: دفاتر پیشخوان دولت ارائه دهنده خدمات دولتی هستند و برای ارائه خدمات ثبت احوال ضوابطی وجود دارد که اگر آنها را رعایت کنند سازمان ثبت احوال برای ارائه این خدمات به آنها مجوز می دهد.

محاسبه و اعلام نرخ باروری سال ۱۴۰۱ بزودی 

رییس سازمان ثبت احوال کشور درباره ارائه آمارهای ثبتی از سوی سازمان ثبت احوال کشور نیز گفت: سازمان ثبت احوال سازمانی است که هر آماری که ارائه می دهد مبتنی بر داده های ثبتی است؛ لذا این آمار قابل اتکا هستند. نرخ باروری بر همین اساس برای سال ۱۴۰۰ محاسبه و اعلام شد و بزودی نرخ باروری برای سال ۱۴۰۱ نیز محاسبه و اعلام خواهد شد.

صدور الکترونیکی گواهی ولادت و فوت تا یک ماه آینده 

وی درباره صدور گواهی ولادت و فوت الکترونیکی نیز گفت: در تلاش هستیم فرایندها را الکترونیک کنیم و در همین راستا ظرف یک ماه آینده بحث الکترونیک شدن گواهی های ولادت و فوت اجرایی خواهد شد.

خدمات جدید ثبت احوال برای مشاهده شجره نامچه خانواده ها و ویرایش نشانی افراد 

کارگر در بخش دیگری از صحبت های خود به سامانه «سهیم» سازمان ثبت احوال کشور اشاره کرد و افزود: بستری فراهم شده تا در تعامل با مردم، همه خدمات ثبت احوال را در قالب آن ارائه کنیم که در حال حاضر ۱۹ خدمت در این سامانه ارائه می شود و روز به روز نیز تعداد این خدمات افزایش می یابد. یکی از اقدامات سازمان شجره نامچه خانواده است که مشخصات فرد، پدر، مادر و همه فرزندان را قابل مشاهده کرده است و نشانی که از افراد در پایگاه ثبت احوال وجود دارد نیز قابل مشاهده است و امکان ویرایش برای همه آنها فراهم شده است.

وی تاکید کرد: این شجره نامچه روز به روز کامل تر خواهد شد. بی تردید یکی از موضوعات مهم در کشور روابط سببی و نسبی است که در موضوعات اقتصادی و… بسیار حائز اهمیت است و بحث ذینفع واحد در مسائل اقتصادی نیز در حال حاضر در کشور ما جایش خالی است که در صورت تحقق از بسیاری تخلفات جلوگیری می شود.