احتمال توافق آمریکا و طالبان بر سر زمان‌بندی ۸-۹ ماهه خروج نیروهای آمریکایی
احتمال توافق آمریکا و طالبان بر سر زمان‌بندی ۸-۹ ماهه خروج نیروهای آمریکایی
یک منبع وابسته به طالبان همزمان با هفتمین روز از هفتمین دور مذاکرات آمریکا و طالبان در قطر اظهار کرد، آمریکا و طالبان ممکن است به توافقی برای تعیین یک زمان‌بندی هشت یا ۹ ماهه برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان دست یابند.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد این منبع اظهار کرد: هیئت آمریکا و طالبان ممکن است بر سر یک زمان‌بندی هشت یا ۹ ماهه برای تکمیل خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به توافق برسند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، بنا به گفته‌های این منبع آگاه، زمان پیشنهادی آمریکایی‌ها برای خروج نیروها دو سال و زمان پیشنهادی طالبان شش ماه بود و این توافق سازشی میان این دو زمان پیشنهادی خواهد بود.

وی افزود، مدت زمان خروج نیروهای آمریکایی یکی از موانع اصلی مذاکرات میان طالبان و آمریکا بوده و در حالی که طالبان بر خروج نیروها در کوتاه‌ترین زمان ممکن تاکید داشته، آمریکا تلاش کرده تا این روند را تا حد ممکن طولانی کند.

اکبر آقا، یکی از مقامات سابق طالبان به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: آمریکا به دنبال خروج سریع نیست و مساله خروج نیروهای آمریکایی می‌تواند حل نشده باقی بماند.

هدف مذاکرات آمریکا و طالبان دستیابی به توافقی بر سر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تضمین عدم استفاده از خاک افغانستان از سوی طالبان به عنوان پناهگاه نیروهای القاعده بوده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، مذاکره کنندگان آمریکا و طالبان تلاش خود را برای تکمیل پیش‌نویس توافقنامه صلح در افغانستان تا روز یکشنبه جاری به کار می‌گیرند.

این خبرگزاری به نقل از منابع مطلع آورد، مذاکرات دو هیئت تا ساعات پایانی شب چهارشنبه ادامه داشت و روز پنج‌شنبه و جمعه نیز ادامه یافت.

  • منبع خبر : ایسنا