احتمال دور جدیدی از ریاست جمهوری پوتین
احتمال دور جدیدی از ریاست جمهوری پوتین
رئیس جمهور روسیه امروز (یکشنبه) تاکید کرد، احتمال کاندیداتوری‌ برای دور دیگری از ریاست جمهوری پس از تصویب متمم‌های قانون اساسی را رد نمی‌کند.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت: من احتمال این مساله را رد نمی‌کنم البته اگر متمم‌های مربوط به این مساله در قانون اساسی تصویب شوند و فرصت کاندیداتوری مجدد برای پست ریاست جمهوری مهیا شود. باید ببینیم چه می‌شود.”پوتین احتمال دور جدیدی از ریاست جمهوری‌اش را رد نکرد”

وی افزود: سیستم سیاسی روسیه باید از ضمانت‌های داخلی صیانت نفس برخوردار باشد و در برابر تشنج‌های داخلی و خارجی مقاوم باشد.

پوتین در اواسط ژانویه سال جاری میلادی در جریان سخنرانی سالانه‌اش در پارلمان لزوم اصلاح قانون اساسی را اعلام کرد. پس از آن، کارگروه مربوطه پیش‌نویس متمم‌های قانون اساسی را آماده کرد که شامل احتمال کاندیداتوری برای پست ریاست جمهوری بیش از دو دوره می‌باشد؛ متممی که کمی بعد به تصویب دادگاه قانون اساسی درآمد.

رای‌گیری سراسری روسیه درخصوص این متمم‌های قانون اساسی ابتدا برای ۲۲ آوریل سال جاری میلادی برنامه‌ریزی شده بود اما به خاطر پاندمی کرونا به اول ژوئیه (۱۱ تیرماه) سال جاری میلادی موکول شد.  “پوتین احتمال دور جدیدی از ریاست جمهوری‌اش را رد نکرد”

“ولادیمیر پوتین” رئیس جمهوری روسیه روز سه ‌شنبه به دومای دولتی رفته و بار دیگر درباره اصلاحاتی صحبت کرد که ممکن است به وی اجازه دهد تا اختیارات ریاست جمهوری خود را گسترش دهد. در نهایت پوتین به نوعی با این نظریه موافقت کرد که در سال ۲۰۲۴ مجدداً نامزد پست ریاست جمهوری شود و این مسئله را مشروط به خواست مردم روسیه دانست.

روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، نوشته است: ولادیمیر پوتین ممکن است واجد شرایطی باشد که دوباره در سال ۲۰۲۴ برای انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند. این فرصت با اصلاح قانون اساسی پیشنهاد ارائه شده روز گذشته در این باره ، به او داده می شود.

تمامی فراکسیون ‌های دوما، به غیر از فراکسیون حزب کمونیست از پیشنهاد “والنتینا تریشکووا” نماینده حزب «روسیه واحد» و نخستین فضانورد زن روسیه در این خصوص حمایت کردند. و روز گذشته رئیس جمهور تصمیم گرفت شخصاً به مجلس دوما برود تا نگرش خود نسبت به این ابتکار را اعلام کند.

همانطور که در شورای فدراسیون (سنای) روسیه گفته شد ، این اصلاحیه برای سیستم سیاسی کشور “تثبیت کننده” است. کارشناسان بر این باورند که رئیس جمهور با حمایت ضمنی خود از این ابتکارعمل ، هم فتنه حضور خویش در انتخابات را حفظ کرده و هم توازنی بین همه شاخه‌های دولتی ایجاد نمود که ظاهراً منتظر تغییرات اساسی هستند.

  • منبع خبر : ایسنا