احتمال کاهش نرخ سود بین بانکی
احتمال کاهش نرخ سود بین بانکی
در حالی‌ که سود بین بانکی در روزهای اخیر با ثبت یک رکورد تاریخی به ۲۱.۳۱ درصد رسید اما در جلسه امروز رؤسای بانک مرکزی و سازمان بورس بر کنترل نرخ سود بین بانکی در چارچوب سیاست‌های پولی تاکید شده است که می‌تواند این پیام را برای بازار بین بانکی داشته باشد که در هفته‌های پیش رو نرخ سود در این بازار کاهشی شود.

در حالی‌ که سود بین بانکی در روزهای اخیر با ثبت یک رکورد تاریخی به ۲۱.۳۱ درصد رسید اما در جلسه امروز رؤسای بانک مرکزی و سازمان بورس بر کنترل نرخ سود بین بانکی در چارچوب سیاست‌های پولی تاکید شده است که می‌تواند این پیام را برای بازار بین بانکی داشته باشد که در هفته‌های پیش رو نرخ سود در این بازار کاهشی شود.

به گزارش ایسنا، سود بین بانکی در هفته‌های اخیر روند صعودی داشت و در اواخر ماه گذشته به ۲۱.۳۱ درصد رسید که رشد قابل توجهی را ثبت کرد زیرا این رقم، بالاترین عدد ثبت شده از این سود از بهمن سال ۱۳۹۹ تاکنون است.

این نرخ که به عنوان یکی از انواع نرخ‌های بهره در بازار پول به نرخ‌های سود یا بهره در سایر بازارها جهت می‌دهد، در واقع قیمت ذخایر بانک‌هاست و زمانی که آن‌ها در پایان دوره مالی کوتاه‌مدت اعم از روزانه یا هفتگی، دچار کسری ذخایر می‌شوند، از سایر بانک‌ها در بازار بین بانکی یا از بانک مرکزی استقراض می‌کنند.

کارشناسان اقتصادی، افزایش نرخ سود بین بانکی را به این شرط که متداوم و چشمگیر باشد، عامل مهمی در کاهش تورم می‌دانند اما کارشناسان بورسی یکی از عوامل تاثیرگذار بر شکل‌گیری روند منفی در بازار سرمایه را افزایش این نرخ می‌دانند و معتقدند کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند نقش مهمی در حرکت نقدینگی از بانک به بازار سرمایه داشته باشد و سبب رونق بازار سرمایه شود.

همچنین به اعتقاد کارشناسان، تداوم روند صعودی بهره بین بانکی، افزایش سود سپرده‌ها و اوراق دولتی را در پی خواهد داشت که این امر، مردم را به سپرده‌گذاری در بانک‌ها و خرید اوراق دولتی تشویق می‌کند و موجب می‌شود که مردم به سمت سرمایه‌گذاری در بازارهای طلا، ارز، خودرو و … نروند تا این موضوع تقاضا برای خرید این دارایی‌ها و قیمت آن‌ها را کاهش ‌دهد و بدین ترتیب با کاهش انتظارات تورمی، تورم نیز کنترل شود.

به عبارت دیگر، افزایش نرخ بهره بین‌بانکی هزینه تامین کسری منابع بانک‌ها را افزایش می‌دهد و بانک ‌ها حاضر می‌شوند با نرخ‌های بالاتری به سپرده‌گذارها سود پرداخت کنند تا کسری خود را جبران کنند.

به دلیل اینکه افزایش سود بین بانکی تاثیر مهمی در حرکت نقدینگی از بازار سرمایه به بانک‌ها دارد، واکنش‌های منفی از سوی فعالان بازار سرمایه به روند صعودی بهره بین بانکی مطرح شد؛ تا اینکه در جلسه امروز رئیس کل بانک مرکزی و سازمان بورس بر کنترل سود در بازار بین بانکی تاکید شد.

طبق اعلام صالح‌آبادی، نرخ سود در بازار بین بانکی متناسب با عرضه و تقاضا و مکانیزم بازار تعیین می‌شود اما بانک مرکزی به عنوان بازارساز و در چارچوب سیاست پولی ضدتورمی که به تائید دولت نیز رسیده است، در این بازار حضور دارد و نرخ سود در این بازار را در چارچوب مشخصی، کنترل می‌کند که در همین راستا نیز در جلسه روز گذشته شورای پول و اعتبار، تصمیماتی در این خصوص اتخاذ شده که با اجرای این تصمیمات، نرخ سود در بازار بین بانکی کنترل می‌شود.

بنابراین، می‌توان از این گفته رئیس کل بانک مرکزی اینگونه برداشت کرد که روند سود بین بانکی در روزهای آتی کاهشی شود زیرا خواسته فعالان بازار سرمایه کاهش سود بین بانکی است. حتی پیش از این، وزیر اقتصاد نیز در واکنش به سود بین بانکی ۲۰.۳۱ درصدی اعلام کرد که سیاست تیم اقتصادی مبنی بر باقی ماندن سود بین بانکی در محدوده ۲۰ درصد تغییر نکرده و برای حل این مسئله در جلسه شورای پول و اعتبار تصمیم‌گیری خواهد شد.

همچنین، عباس حسینی – معاون امور بانکی خاندوزی – در نشست خبری امروز خود درباره افزایش نرخ بهره بین بانکی به بیش از ۲۱ درصد گفته که سیاستی مبنی برای افزایش نرخ سود بین بانکی وجود ندارد و این نرخ به سرعت تعدیل و منطقی می‌شود.

وی در ادامه اعلام کرده که هرگونه تعیین نرخ در تمام بازارها باید با توجه به بازارهای دیگر انجام شود تا بتوانیم تعادل را برقرار کنیم و شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد بر تحقق این امر اصرار دارند.

در این شرایط، باید منتظر ماند و دید که در هفته‌های پیش رو نرخ سود بین بانکی چه تغییری می‌کند که هم متناسب با سیاست‌های پولی و ضد تورمی باشد و هم تاثیر منفی بر بازار سرمایه نداشته باشد.

در ادامه می‌توانید تغییرات نرخ سود بین بانکی از ابتدای سال جاری تاکنون را مشاهده کنید:

انتهای پیام