اختلال در سامانه معاملاتی بورس
اختلال در سامانه معاملاتی بورس
امروز اولین روز معاملاتی بازار سرمایه بعد از گذشت چند روز تعطیلی است. به نظر می‌رسد اختلالاتی در سیستم معاملاتی به وجود آمده است.

امروز یکشنبه ۳۱ مرداد اولین روز معاملاتی بورس بعد از گذشت تعطیلی شش روزه به دلیل کرونا است. شاخص کل امروز با روندی مثبت و با ۱۱ هزار واحد رشد کار خود را آغاز کرده است. اما بر اساس اخبار برخی کاربران و کانال‌های بورسی، به نظر می‌رسد هنگی و قطعی در سیستم معاملات رخ داده است. گفته می‌شود استیشن‌های معاملاتی تالار اصفهان هم قطع شده است و معامله‌گران اصفهانی دسترسی به سامانه معاملات ندارند.

در سال گذشته هم با اوج‌گیری شاخص این مساله در سیستم معاملاتی بورس وجود داشته است و برخی سهامداران از این اختلال‌ها خسارت زیادی را تجربه کردند. در آن زمان تیم فنی سازمان بورس مدعی بود که این موضوع به این دلیل است که هسته معاملاتی قدیمی بوده و پاسخ‌گوی حجم سفارشات در لحظه نیست.

روزهای گذشته در اطلاعیه‌‎ای در سایت کدال شرکت ملی مس صنایع ایران از افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی خود خبر داد. به نظر می‌رسد امروز تحت تاثیر این خبر این نماد تحرکات مثبت یا منفی خود را نشان دهد. همچنین در روزهای گذشته چندین نماد بورسی سودهای تقسیمی خود در مجامع را اعلام کردند که این سودها نشان می‌داد برخی از شرکت‌ها روند قابل قبولی را نداشتند و سود قابل توجهی را به سهامداران خود اختصاص ندادند.

روز گذشته در سایت کدال شرکت الحاوی(دحاوی) از برگزاری مجمع خود خبر داد. این شرکت در مجمع عمومی عادی سالیانه خود به ازای هر سهم خود ۵۰ ریال سود تقسیم کرد.

طبق اخبار منتشر شده از صورت مالی شرکت‌ها، «سهگمت» در سه ماهه ابتدایی امسال سود عملیاتی ۴۱۱ و سود خالص ۳۲۳ میلیارد ریالی را محقق کرده است و سود هر سهم این نماد ۴۴۳ ریال بوده است. در شش ماهه نخست امسال هم سود خالص سهگمت ۹۵۱ و سود عملیاتی ۱۰۶۵ میلیارد ریال بوده است.

بکهنوج در شش ماهه ابتدای سال به زیان ۱۹۱ ریالی رسیده است این سهم در ۱۲ ماهه ۳۰۶۶ میلیارد ریال زیان داشته است. همچنین ولپارس در شش ماهه ۱۲۶ ریال سود محقق کرده است.

لوتوس در سه ماهه ابتدای سال ۲۴۸ ریال و در شش ماهه اول ۵۳۴ ریال سود محقق کرده است. در سه ماه اول این صندوق ۲۴۸۴ میلیارد ریال سود عملیاتی و ۲۲۳۱میلیارد ریال سود خالص داشته است. همچنین در ۶ ماهه به سود عملیاتی ۵۳۸۴ و سود خالص ۴۸۰۳ میلیارد ریالی دست یافته است.

امروز ۳۱ مرداد اولین روز معاملاتی بورس بعد از چند روز تعطیلی و وقفه معاملاتی است. کارشناسان پیش از این روند بازار امروز را مثبت ارزیابی کرده بودند و روند شاخص را به دلیل ثابت ماندن متغیرهای اثرگذار بر بازار صعودی پیش‌بینی کرده بودند.

_قیمت دلار در روز گذشته در بازار آزاد ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان معامله می‌شد. همچنین طبق نرخ اعلامی صرافی بانک ملی قیمت دلار بدون تغییر نسبت به روز جمعه ۲۹ مرداد، ۲۵ هزار و ۹۲۱ هزار تومان برای فروش و ۲۵ هزار و ۴۰۸ هزار تومان برای خرید اعلام شد.

_همچنین بهای هر انس در بازارهای جهانی روز گذشته با کاهش همراه شد و به قیمت یک هزار ۷۸۱ دلار رسید. در بازار ایران هم به دلیل افزایش تقاضا سکه و طلا گران شدند.روز گذشته طلای ۱۸ عیار با هشت هزار تومان افزایش نسبت به چهار روز گذشته با قیمت یک میلیون و ۱۵۷ هزار تومان فروخته شد.

_ روز گذشته سکه طرح جدید هم با ۶۵ هزار تومان افزایش وارد کانال ۱۲ میلیون تومان شد و در آخرین معاملات مجازی با قیمت ۱۲ میلیون و ۶۴ هزار تومان معامله شد.

_ روز گذشته در حکمی محمد رضوانی‌فر مدیرعامل شستا برکنار شد و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سید ضیاءالدین شجاعی برهان را به عنوان سرپرست شستا منصوب کرد. به نظر می‌رسدذ امروز این حبر معاملات شستا را تحت تاثیر خود قرار دهد. رضوانی‌فر دلیل برکناری خود را درخواست غیرقانونی سازمان تامین اجتماعی برای دریافت پیش سود سالانه این شرکت قبل از برگزاری مجمع عمومی و تعیین تکلیف حقوق سهامداران عنوان کرد.

  • منبع خبر : تجارت نیوز