ادامه لیگ برتر با این شرایط مصلحت نیست!
ادامه لیگ برتر با این شرایط مصلحت نیست!
رئیس فدراسیون فوتبال ضمن انتقاد از یک نماینده مجلس گفت: بابت اتفاقات جام حذفی عذرخواهی می کنم.

مهدی تاج امروز در یک نشست خبری با حضور اهالی رسانه حضور یافت و به سئوالات مختلف درباره حواشی و ابهامات این روزهای فوتبال پاسخ داد.

پیش از شروع صحبت های مهدی تاج، کلیپی از امکانات سخت افزاری آکادمی فوتبال و پیشرفت و ساخت ساختمان «پک» پخش شد.

رئیس فدراسیون فوتبال در ابتدای صحبت هایش گفت: می خواهم درباره چند مسئلهصحبت کنم از جمله فینال جام حذفی و آینده لیگ باتوجه به شرایط بعضی از ورزشگاه ها.هچنین درباره تیم ملی و برنامه هایی که در پیش داریم.

تاج ادامه داد: ضمن اظهار تاسف و عذرخواهی به خاطر اتفاقات جام حذفی، باید تلاش کنیم که این اتفاقات رخ ندهد. یکسری حرف ها بر اساس واقعیت گفته نشد.

وی گفت: باید خیلی چیزها را برای مردم گفت چون محرمانه نیست. در بازی فینال حذفی ۲۰ هزار و ۵۰۰ قطع بلیت فروخته شد ولی ظرفیت ورزشگاه ۳۰ هزار نفر بود. یک سومورزشگاه خالی بوده است. بنا بود این بازی با یک سوم ظرفیت خالی ورزشگاه انجام شود. ۱۴۰۰ بلیت هم به مناطق سیل زده داده شد.

رئیس فدراسیون فوتبال تاکید کرد: ورزشگاه ۲۸ هزار صندلی و ۱۳۰۰ جایگاه وی. آی. پی داشته است. بعضی‌ها می‌گفتند تخمین دچار مشکل شده است در حالی که تخمین در فوتبال عملیاتی نیست. تخمین وقتی درست است که بلیت فروشی الکترونیکی و دوربین داشته باشیم و همه چیز را کنترل کنیم. حرف نیروی انتظامی درست است. امکان اینکه به طور کلی در هر بخشی بخصوص در بازی‌های پرجمعیت با دست افراد را بگردیم، عملی نیست و ضریب اشتباهات زیاد است.

تاج تصریح کرد: نیروی انتظامی می‌گوید اگر پشت درب هر ورزشگاه جمعیتی بدون بلیت بیاید نمی‌تواند تماشاگر را راه ندهد و در را باز می‌کند. حتماً این اتفاق تکرار خواهد شد. به دفعات این اتفاق رخ خواهد داد. ما خیلی تلاش کردیم. برگزاری مراسم قهرمانی الان خیلیوزین شده است ولی امنیت ورزشگاه در اختیار فدراسیون فوتبال نیست. ایراد سازمان لیگ این بود که نیروی انتظامی و ناجا می‌گفت بازی باید در ورزشگاه غدیر باشد ولی آقای فتاحیمی‌گفت باید در ورزشگاه شهدای فولاد باشد. البته خوب شد در ورزشگاه غدیر برگزار نشد چون اطراف ورزشگاه باز است. به دوستان گفتم اگر ناجا توصیه‌ای نسبت به برگزاری یکمسابقه در یک محل و یک زمان مشخص دارد، باید مسئولان اجرایی آن‌را عملی کنند.

وی ادامه داد: هیچ امنیتی بر عهده سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال نیست. فدراسیون هم تا بحث بلیت فروشی به شیوه استاندارد می‌تواند اقدام کند. وقتی مردم بدانند بدون بلیت الکترونیک نمی‌تواند وارد ورزشگاه شود، دیگر به استادیوم نمی آیند و نیروی انتظامی هم مجبور نمی‌شود با این اتفاقات روبرو شود. برگزاری لیگ آینده به این شکل به صلاح نیست. باید ورزشگاه ها دارای این امکانات باشد. وظیفه فدراسیون فوتبال هم ساختن ورزشگاه نیست. باشگاه‌ها هم نمی‌توانند ورزشگاه بسازند چون درآمد کافی ندارند. عدم درآمد هم به خاطر حقوق فوتبال و در راس آن حق پخش تلویزیونی است که شدنی نیست. دولت باید دست از فوتبال بردارد و بگذارد روال عادی فوتبال پیش برود. یعنی به گونه‌ای شود که حق پخش را خود فدراسیون و باشگاه‌ها صحبت کنند و پولش را بگیرند.

رئیس فدراسیون فوتبال تصریح کرد: در این ارتباط واکنش‌هایی داشتیم که در نوع خودش جالب بود! بعضی از دوستان در مجلس بودند که اظهارنظرهای منطقی و درست کرده بودند.بعضی از نمایندگان به طور کلی فوتبال را می‌شناسند. به عنوان مثال یک دوست عزیزی از مجلس درباره سرمربی تیم ملی نظری داشت و می‌گفت مربی خارجی به صلاح تیم ملی نیست. بنده نزدیک به یک ساعت برای نمایندگان توضیح دادم. ایشان مسئول مهمی است که شما هم می‌شناسید. من گفتم آوردم مربی خارجی یعنی آوردن امنیت و اینکه مملکت ثبات امنیت و ثبات اقتصادی دارد.

تاج گفت: البته ایشان باز هم راضی نشد ولی حداقل این احترام را به نظر ما و مردم گذاشت و مصاحبه‌ای نکرد. ولی آقای قاضی زاده هاشمی به هر اتفاق فوتبالی واکنش نشان می‌دهد. درباره اتفاقات اهواز آقای دادکان صحبت می‌کند که رئیس فدراسیون فوتبال بوده و حق دارد درباره فوتبال صحبت کند و ما هم وظیفه داریم جواب بدهیم. اینها سالی دو بار حرف می‌زنند ولی آقای قاضی زاده هفته‌ای ۵ بار صحبت می‌کند راجع به همه چیز. اگر این‌طور پیش برود باید منتظر باشیم ایشان درباره ارنج و ترکیب تیم ملی هم صحبت کند. حداقل ایشان باید بداند سازمان لیگ مسابقات را برگزار می‌کند و امنیت مسابقات با سازمان لیگ نیست. حداقل این است که اجازه بدهد این گزارش در بیاید. بگذارند تحقیق کنند چه تعداد بلیت فروخته شده است. اگر بیش از حد بود سازمان لیگ متخلف است. ولی همه تایید کردند ۲۰ هزار بلیت فروخته شده است. آقایان باید حداقل‌ها را بدانند. اگر کسی دلش برای ورزش می سوزد خیلی از فدراسیون‌ها پول روزانه را ندارند. چرا فوتبال؟ چون نردبانی است که از آن می‌شود بالا رفت. هرچه به انتخابات نزدیک شویم صحبت های عزیزان بیشتر و بیشتر هم می‌شود.

وی ادامه داد: بخشی از این اتفاقات به رسانه‌ها بخصوص رسانه دولت بر می‌گردد. کفایت به دستاورد است. دستاورد فدراسیون فوتبال به مراتب از خیلی از نهادهای دولتی بهتر و بیشتر بوده است. با یک عدد ناچیز دستاوردهای بزرگی داشتیم. تیم بیست و دوم جهان هستیم. فوتسال ما در رده سوم و فوتبال ساحلی در رده دوم جهان است. بهترین شرایط را برای تیم جوانان فراهم کردیم. فوتبال بانوان هم همینطور. یک اظهارنظر از سوی روزنامه دولت می‌شود که انتظار داریم حداقل‌ها را رعایت کنند. اینها محل تشویش و تهمت می‌شود. خودم هم نمی دانم این را باید وزارت ورزش یا وزارت ارشاد کنترل کند یا یک سیستم و جریان پیش می‌رود. انتظار حداقلی ما این است کسانی که وابسته به دولت هستند اطلاعات کسب کنند و صبر کنند. اینها خودشان محل سئوال هستند؛ چطور از ما سئوال می‌کنند؟

رئیس فدراسیون فوتبال تاکید کرد: اگر قرار نیست ورزشگاه‌های ما به بلیت الکترونیکی و دوربین‌ها مجهز نشود، کار برای لیگ آینده سخت می‌شود. بهتر است بازی‌ها تا زمانی که ضمانت کافی برای انجام یک بازی مطمئن نباشد، برگزار نشود. دیروز هم این را در شورای امنیت کشور اعلام کردیم. گفتیم این نظر فدراسیون فوتبال است. خوشبختانه نیروی انتظامی هم نامه‌ای مشابه با فدراسیون فوتبال منعکس و در جلسه اعلام کرده است ما هم نمی‌توانیم مسابقات را تا فراهم کردن امکانات برگزار کنیم.

تاج گفت: از نمایندگان مجلس که بعضی از آنها عضو شورای سیاستگذاری صدا و سیما هم هستند انتظار می‌رود که قدمی برای حل مشکل حق پخش بردارند. این‌طور برای انتخابات هم رای می‌آورند.

رئیس فدراسیون فوتبال در بخش دیگری از صحبت هایش درباره شرایط تیم ملی گفت: تیم ملی کارش را با ویلموتس شروع کرد. الان مشکلاتی در کشور داریم که حتی ورود یک قطعه هم دشوار است. آوردن یک مربی مثل ویلموتس کار درستی است. دو مربی خارجی در تیم ملی هستند که در زمان اردوها این تعداد به صورت روزمزد یک نفر دیگر به دستیاران ویلموتس اضافه می‌شود. الان گرفتاری ما در بخش مالی زیاد است. نمی‌خواهیم دولت به ما کمک کند. دولت ۶ ماه گذشته ۲۰۰ میلیون تومان به تیم امید پاداش داد.

تاج با اشاره به مشکلات ارزی گفت: ارز تیم ملی در سفر به کره جنوبی یا تیم جوانان در روسیه را به سختی تهیه کردیم و فرستادیم. در آینده دچار مشکلاتی هستیم. پولی هم که از فیفا و ای. اف. سی طلب داریم انتظار می‌رود دولت کمک کند این پول به ما برسد و یا آن مبلغ را بگیرند و همینجا در ازای آن‌را پرداخت کنند. بنده بیش از ۳ جلسه شخصی با اینفانتینو رئیس فیفا و دبیر کل فیفا داشتم. آنها می‌گویند مشکلاتی داریم که در حال رفع هستیم. ۵ یا ۶ میلیون دلار معادل ۱۰۰ میلیارد تومان طلب داریم که اگر وارد کشور شود، تمام مشکلات ما حل خواهد شد. امیدوارم دولت فکری به حال این مشکل کند.

وی با بیان اینکه فدراسیون به دنبال جوانگرایی است، تصریح کرد: سعی کردیم آقای شکوری، نکیسا، ماجدی، هاشمیان و… را به فوتبال اضافه کنیم. اینها می‌توانند مدیران ۱۰ سال آینده فوتبال باشند. از افرادی مثل کلانی، فتح الله زاده و مهاجرانی هم در کمیته فنی استفاده می کنیم.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره کرسی های بین المللی اظهار کرد: الان شرایط ما بهتر شده است. از دو کرسی که باید در مجمع ای. اف. سی رای گیری می شد، آقای بیگلری را به عنوان رئیس کمیته استیناف داریم.

  • منبع خبر : مهر