ادعای آسوشیتدپرس درباره آزادی نفت‌کش توقیف شده توسط ایران
ادعای آسوشیتدپرس درباره آزادی نفت‌کش توقیف شده توسط ایران
خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شد نفت‌کشی که تحت پرچم ویتنام بوده و مدتی پیش توسط ایران توقیف شده بود، آزاد شده و از ایران به سمت آب‌های بین‌المللی رفته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شد نفت‌کشی که تحت پرچم ویتنام بوده و مدتی پیش توسط ایران توقیف شده بود، آزاد شده و از ایران به سمت آب‌های بین‌المللی رفته است.

به گزارش صبح اقتصاد، خبرگزاری آسوشیتد پرس در گزارشی مدعی شد داده‌های ردیابی ماهواره‌ای و دیگر نشانه‌ها حاکی از آن‌ هستتند که نفت‌کش Southys که اخیرا توقیف شده بود، روز چهارشنبه از سوی ایران آزاد شده است.

آسوشیتد پرس مدعی است تحلیل اطلاعات یک وب‌سایت ردیابی مسیر کشتی‌ها به نشانی اینترنتی MarineTraffic.com، نشان می‌‎دهد این نفت‌کش روز چهارشنبه جایی در بندعباس را ترک کرده و در نزدیکی دریای عمان به آب‌های بین‌المللی رسیده است. ظاهرا این کشتی در این نقطه لنگر انداخته است اما اطلاعاتی از کارکنان آن در دست نیست.

این خبرگزاری ادامه داد: ایران آزادسازی این کشتی را تایید نکرده است و هیات آن در سازمان ملل پاسخی به درخواست اظهار نظر در این باره نداده است. مقامات ویتنامی برای اظهار نظر در این باره در دسترس نبوده‌اند، اگرچه مقامات آن پیش‌تر تایید کرده بودند در تلاش‌اند اطلاعات بیشتری راجع به توقیف از ایران بگیرند. ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در خاورمیانه نیز هنوز نظری در این باره ارائه نداده است.

به گزارش ایسنا، ادعای آسوشیتدپرس در این باره در پی این این مطرح می‌شود که دو مقام مطلع آمریکایی روز چهارشنبه هفته گذشته به اطلاع آسوشیتدپرس رسانده بودند، ایران در ماه گذشته میلادی یک نفتکش با پرچم ویتنام را در دریای عمان توقیف کرده است که این نفتکش در بندرعباس نگهداری می‌شود.

یکی از این مقامات مدعی شد که ایران در تاریخ ۲۴ اکتبر نفتکش MV Southys را تحت کنترل خود درآورده است.

سپاه پاسداران در باره توقیف این نفت‌کش اعلام کرده بود، «با اقدام به موقع و مقتدرانه نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات دزدی دریایی و سرقت نفت ایران توسط آمریکا ناکام ماند».

سپاه پاسداران ادامه داد: آمریکا در این اقدام یک نفتکش را که حامل نفت صادراتی ایران بود در آب‌های دریای عمان مصادره کرد و با انتقال محموله نفت آن به یک نفتکش دیگر آن را به سوی مقصدی نامعلوم هدایت کرد که همزمان دلاورمردان نیروی دریایی سپاه با اجرای عملیات هلی برن بر روی عرشه نفتکش آن را به تصرف خود درآوردند و آن را به سوی آب‌های سرزمینی ایران هدایت کردند. نیروهای آمریکا با استفاده از چندین فروند بالگرد و ناو جنگی به تعقیب نفتکش پرداختند، اما با ورود قاطعانه و مقتدرانه نیروهای جان برکف سپاه ناکام ماندند.