تلاش برای ارائه ارز دیجیتالی داخلی
تلاش برای ارائه ارز دیجیتالی داخلی

تخلف اپراتورهای موبایل در افشای اطلاعات مشترکان وزیر ارتباطات از تخلف دو اپراتور تلفن همراه برای افشای بانک اطلاعاتی مشترکان به برخی وب سایت‌ها خبر داد و دراین باره به گزارش مرکز ماهر درباره عملکرد برخی از اپراتورها اشاره کرد. آذری جهرمی افزود: بر اساس گزارشی که به ما رسیده، دو اپراتور تلفن همراه امکان […]

تخلف اپراتورهای موبایل در افشای اطلاعات مشترکان

وزیر ارتباطات از تخلف دو اپراتور تلفن همراه برای افشای بانک اطلاعاتی مشترکان به برخی وب سایت‌ها خبر داد و دراین باره به گزارش مرکز ماهر درباره عملکرد برخی از اپراتورها اشاره کرد. آذری جهرمی افزود: بر اساس گزارشی که به ما رسیده، دو اپراتور تلفن همراه امکان تبلیغاتی را فراهم کردند تا زمانی که مشترک به یک وب سایت مراجعه می‌کند، شماره وی قابل استخراج بوده و سایت موردنظر می‌تواند از طریق پیامک با مشترک موردنظر در ارتباط باشد یا یک بانک اطلاعاتی از اطلاعات کاربران تشکیل دهد.

وی با بیان اینکه این موضوع ناقض حریم خصوصی افراد است و باید متوقف شود، گفت: گزارش دریافتی بر اساس مستنداتی بود که در فضای مجازی و در فضای رسانه‌ای کشور منتشر شده و با توجه به اهمیت موضوع، نیاز به بررسی داشت.

جهرمی با اشاره به اینکه موضوع را برای بررسی بیشتر به مرکز ماهر ارجاع داده ایم، افزود: طبق کلیپی که از این اقدام تهیه شده، از نظر فنی موضوع کاملاً شفاف است و یک نوع ابزار در پیاده‌سازی کد وجود داشته که باعث فراهم کردن این دسترسی و سوءاستفاده از اطلاعات شده است.

وی تصریح کرد: طبیعتاً این اقدام باید متوقف شود و اگر چه حضور کسب و کارهای نوین خوب است و باید این کسب و کارها شکل بگیرند اما حفظ حریم خصوصی افراد در اولویت قرار دارد و باید ضابطه‌مند باشد


وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: طبیعتاً بخش نظارت وزارت ارتباطات در این زمینه ضعف داشته که نتوانسته این موضوع را سریعاً شناسایی کند و به همین دلیل موضوع از طریق گزارش‌های عمومی واصل شده است..

جهرمی تأکید کرد: هنوز صحت این تخلف کاملاً مشخص نیست اما قرار است مرکز ماهر در این زمینه رسیدگی کرده و گزارشی را منتشر کند. در این راستا ما از نظارت عمومی نیز استقبال می‌کنیم و از مردم می‌خواهیم گزارشاتی که دارند را برای ما بفرستند و بدانند که ما نسبت به آن بی‌تفاوت نیستیم.

ارزکاوی غیرقانونی با کمک از CPU کاربران

وزیر ارتباطات همچنین گفت: براساس گزارش مرکز ماهر مشخص شده که برخی، با گذاشتن کدهای مخصوص و اسکریپت‌ روی برخی سایت‌ها، ارزکاوی برای پول‌های دیجیتال با کمک CPUرایانه کاربران صورت می‌گیرد. به گفته آذری جهرمی، این کار غیرقانونی و غیرشرعی بوده و سرقت محسوب می‌شود چرا که این ارزکاوی، بدون اطلاع کاربران اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: این کدها یا بعد از هک شدن برخی سایت‌ها روی آنها قرار گرفته که بعد از اخطار به آنها مشکل حل شده است یا برخی سایت‌های خبری و دستگاه‌ها به‌عمد، این کدها را روی سایت خود قرار داده‌اند.

جهرمی تأکید کرد: وزارت ارتباطات در حال تکمیل این گزارش است و بعد از جمع‌آوری ادله قانونی، مسببان این کار برای برخورد به‌ دادستانی معرفی خواهند شد.

تلاش برای ارائه ارز دیجیتالی داخلی

وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به مسأله ارزهای دیجیتالی و اینکه اخیراً قرار شده از طرف پست بانک، یک ارز دیجیتالی منتشر شود، اظهار کرد: قرار شده با پست بانک یک مدل آزمایشی ارز دیجیتالی طی شود تا پایه‌ای برای آشنایی بیشتر شهروندان با این مقوله باشد. واقعیت این است که ارز دیجیتال در نهایت خواهد آمد که ما از قبل باید فکری به حال آن بکنیم.

آذری جهرمی با بیان اینکه درباره استفاده از ارزهای مجازی نظرات مختلفی وجود دارد، اظهار کرد: واقعیت این است که ما می‌خواهیم این مدل را که قبلاً در ژاپن هم پیاده شده، پیاده‌سازی کنیم تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود، یک مدل آزمایشی را برای تصمیم‌گیری‌های نهایی اجرا کنیم.

وزیر ارتباطات همچنین به مشکل اینترنت در روستاها پرداخت و گفت: به‌دلیل فراگیری استفاده از اینترنت همراه در کشور، شاید آنچنان که باید از ظرفیت شبکه اینترنت خانگی استفاده نشده است. پوشش اینترنتی استان‌ها بنابر آنچه در برنامه ششم توسعه آمده است، باید در چهار محور اصلی خود به سرانجام برسد، در همین راستا مشکل دسترسی به اینترنت در ۱۰ هزار روستا تا ۲۲ بهمن‌ماه حل شد.

بحث حقوق مالکیت معنوی حل شود

دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز در این همایش با اشاره به تغییرات به وجود آمده در حوزه فضای مجازی، بر ضرورت بازنگری و تناسب در مقررات‌گذاری در این فضا از جمله بحث حقوق مالکیت معنوی تأکید کرد.

ابوالحسن فیروزآبادی با اشاره به خصوصیات فضای مجازی از جمله زمان‌محوری و مکان‌محوری اظهار کرد: بسط این فضا در همه حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی اتفاق خواهد افتاد، اما مسأله این است که آیا این اشاعه فضای مجازی می‌تواند در فضای فرهنگی کشور ما پاسخگو باشد؟

وی با بیان اینکه ما با همت بسیار بانکداری الکترونیکی را در کشور نهادینه کرده‌ایم، گفت: دو اتفاق جدید در فضای پولی کشور به وجود آمد؛ یکی پول مجازی که حتی در فضای واقعی هم تبادل می‌شود و دیگری پول مجازی که تنها در فضای مجازی تبادل می‌شود.

دبیر مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه نمی‌توان با قوانین کهنه که پروسه مجوزدهی را صادر می‌کرد، کسب‌ و کارهای فضای مجازی را مدیریت کرد، گفت: یکی از مدل‌های موجود در فضای مجازی بحث حکمرانی است. یکی از مدل‌هایی که امریکایی‌ها به‌دنبال آن هستند حکمرانی در فضای اینترنت است که البته از سوی دیگر کشورها هم اجلاسی در این باره تشکیل شده، اما ما باید از نظام‌های تنظیم مقررات بومی شده خودمان حمایت کنیم

ایجاد ثروت ۱۰۰تریلیون دلاری در اقتصاد دیجیتال.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات نیز در این همایش با بیان اینکه تحول دیجیتال و اقتصاد دیجیتالی در حال شکل‌گیری است، اظهار کرد: با این مفهوم خلق ثروت مبتنی بر دانش و فناوری اطلاعات خواهد بود و براساس گزارش‌های بین‌المللی تا سال ۲۰۲۰ حدود ۲۵ درصد اقتصاد دنیا به شکل اقتصاد دانش‌بنیان یا دیجیتال خواهد بود و ۱۰۰ تریلیون دلار ثروت ایجاد خواهد شد.

رسول سرائیان با اشاره به تحولات اساسی در جهان مانند کاهش ذخایر منابع طبیعی در دهه‌های اخیر، تأکید کرد: دومین نکته اینکه افزایش مخاطرات زیست محیطی در دنیا بیشتر می‌شود و در نهایت هم تحولات در حوزه دانش بروز و ظهور یافته است؛ بنابراین باید وابستگی به منابع فسیلی را روز به روز کاهش داد.