اراده مشترک ایران، ترکیه و آذربایجان تقویت صلح و امنیت منطقه است
اراده مشترک ایران، ترکیه و آذربایجان تقویت صلح و امنیت منطقه است

وزیر امورخارجه با بیان اینکه سه کشور ایران، ترکیه و آذربایجان به دنبال تقویت صلح و امنیت منطقه هستند، گفت: امیدواریم مشکلات مردم سوریه، فلسطین و یمن از طریق صلح آمیز برطرف شود. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس خبری ششمین نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در استانبول […]

وزیر امورخارجه با بیان اینکه سه کشور ایران، ترکیه و آذربایجان به دنبال تقویت صلح و امنیت منطقه هستند، گفت: امیدواریم مشکلات مردم سوریه، فلسطین و یمن از طریق صلح آمیز برطرف شود.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس خبری ششمین نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در استانبول گفت: مایلم که ابتدا روز ملی ترکیه و افتتاح فرودگاه استانبول را به دولت و مردم ترکیه تبریک بگویم، حتما این فرودگاه نقش خوبی را در نزدیک کردن کشورهای منطقه به یکدیگر و کشورهای منطقه به جهان ایفا خواهد کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: به دوستان در ترکیه و آذربایجان افتتاح پالایشگاه جدید را تبریک می گویم، امیدوارم افتتاح این پالایشگاه حرکت جدیدی در همکاری های منطقه ای باشد.

وی اظهارداشت: از برادر عزیزم اوغلو برای میزبانی ششمین اجلاس ایران، آذربایجان و ترکیه متشکرم و همچنین از همکاران بابت بیانیه بسیار خوبی که از این اجلاس صادر شد تشکر می‌کنم.

ظریف ادامه داد: این بیانیه نشان دهنده تاریخ مشترک، فرهنگ مشترک، دین مشترک و روابط درازمدتی است که بین سه کشور وجود دارد و ریشه در تاریخ دارد و در آینده ادامه خواهد یافت.

وزیر امور خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه سه کشور اراده مشترکی برای همکاری در جهت توسعه منطقه دارند، گفت: ما به دنبال تقویت صلح  و امنیت منطقه هستیم، منطقه ای که با چالش های متعددی مواجه است. کشورهای ما مواضع مشترکی در مورد این چالش ها دارند. امیدواریم مشکلات منطقه ما شامل مشکلات مردم سوریه، فلسطین، یمن از طریق صلح آمیز برطرف شود.

وی گفت: همواره تأکید کرده ایم که مشکل اقوام باید بر اساس روش های صلح آمیز و حقوق بین الملل و مقررات بین المللی حل و فصل شود. در بیانیه اجلاس استانبول هم این واقعیت تکرار شد.

ظریف تصریح کرد: از همکارانم بابت حمایت از برجام  و تاکید بر ضرورت ادامه همکاری ها در چارچوب برجام و محکومیت اقدامات یکجانبه که نه تنها علیه یک کشور، بلکه علیه صلح و امنیت بین المللی و علیه روابط قانونمند بین کشورها است و جایگاهی در جامعه متمدن ندارد، تشکر می کنم.

وزیر امور خارجه اظهارداشت: سه کشور ایران، ترکیه و آذربایجان تأکید بر همکاری در بخش انرژی، ترانزیت، علوم وفناوری و همکاری های فرهنگی و انسانی دارند، این همکاری ها همواره وجود داشته و ادامه خواهد یافت.

وی تأکید کرد: امروز دنیا با اقتصاد دانش بنیان می تواند حرکت جدی داشته باشد و ما این توان را داریم که در حوزه اقتصاد دانش بنیان همکاری های خوبی را داشته باشیم.

ظریف همکاری بخش خصوصی سه کشور را مهم خواند و گفت: تصمیم گرفتیم فرمی برای همکاری های مشترک سه جانبه بین بخش خصوصی سه کشور تدوین کنیم، این امر گام مهمی در راستای همکاری های سه جانبه مشترک است.

وزیر امور خارجه گفت: همکاری های پولی و بانکی، سرمایه گذاری و استفاده از ارزهای ملی موجب خواهد شد روابط منطقه ای از دخالت‌های خارجی مصون شود.

ظریف ادامه داد: همکاری های گمرکی، حوزه های بسیار مهمی هستند که ما تصمیم گرفتیم با توجه به همکاری های بخشی، کارشناسان سه کشور در حوزه های بخشی با هم جلساتی داشته باشند و برنامه سه سال آینده را با این دیدگاه اصلاح کنند تا بتوانیم برای جلسه بعدی که در ایران برگزار می شود، برنامه ریزی خوبی داشته باشیم.

وی در پایان از مهمان نوازی گرم دولت و مردم ترکیه تشکر و ابراز امیدواری کرد به زودی وزرای امور خارجه ترکیه و آذربایجان را در ایران میزبانی کند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال خبرنگار آناتولی اظهار کرد: تحریم‌های آمریکا مناسبات تجاری آنکارا و تهران را متوقف نخواهد کرد.