اراضی گلستان زه‌کشی می‌شود
اراضی گلستان زه‌کشی می‌شود
استاندار گلستان از آغاز زه‌کشی حدود ۳۰ هزار هکتار از اراضی استان خبر داد.

اراضی گلستان زه‌کشی می‌شود

به گزارش خبرگزاری صبح اقتصاد، هادی حق‌شناس عصر امروز در همایش گرامیداشت روز روستا و عشایر اظهار داشت: روستاییانی که روزی به شهر کوچ کرده بودند تمایل دارند دوباره به روستاها برگردند.

استاندار گلستان از آغاز زه‌کشی حدود ۳۰ هزار هکتار از اراضی استان خبر داد.

وی افزود: مهاجرت معکوس از شهر به روستا از طرفی برای کاهش مشکلات شهری پدیده  خوبی به‌شمار می‌رود اما این مشکلات به روستاها کشیده می‌شود و ممکن است آرامش امروز را دیگر در روستاها شاهد نباشیم.

استاندار با بیان اینکه ۴۶ درصد جمعیت استان گلستان روستایی هستند، خاطرنشان کرد: ۲۶ درصد جمعیت کل کشور را روستاییان تشکیل می‌دهند بر اساس این آمار جمعیت روستاییان استان گلستان ۲۰ درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

وی درباره میزان برخورداری روستاییان از زیرساخت‌های عمرانی گفت: ۹۶ درصد جمعیت روستایی استان از برق، ۹۹٫۹ درصد جمعیت از آب بهداشتی، ۷۱ درصد این جمعیت از اینترنت و ۸۳ درصد روستاییان نیز از مخابرات بهره‌مند هستند.

حق‌شناس ابراز کرد: باید در روستاها منبع درآمد ایجاد و از کارآفرینان و نخبگان و افراد خلاق روستاهای معروف الگوبرداری شود تا ماندگاری جمعیت در روستاها تثبیت شود که دو نعمت زمین و آب در روستاها برای ایجاد منبع درآمد در دسترس است.

وی در ادامه به ظرفیت‌های کشاورزی استان از جمله کشت گوجه فرنگی اشاره و تصریح کرد: مراحل کاشت، داشت و برداشت در روستاها به خوبی انجام می‌شود اما نبود صنایع تبدیلی مرتبط سبب شده محصولات به قیمت واقعی خریداری نشوند و کشاورزان متحمل ضرر شوند.

استاندار همچنین از آغاز زهکشی ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان خبر داد و گفت: مکاتبات برای تخصیص یکهزار میلیارد تومان بودجه زهکشی اراضی استان انجام شده که اگر محقق شود یک جهش اساسی در کشاورزی و همچنین جلوگیری از سیلاب در استان صورت می‌گیرد.

وی افزود: کسی مخالف تخصیص بودجه و صرف هزینه در روستاها نیست، در کنار تحقق درآمد اشتغالزایی ایجاد شده و آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش پیدا می‌کند، امروزه طلاق و اعتیاد در روستاها در حال افزایش است. نباید از این آسیب‌ها غفلت شود بلکه باید با ایجاد منبع درآمد به کاهش این آسیب‌ها و توسعه بنیان خانواده کمک کرد.

حق‌شناس ایجاد فضای سبز در روستاها را بسیار مهم خواند و خطاب به دهیاری ها متذکر شد: دهیاران به سرسبزی و آبادانی روستا به‌ویژه در ورودی و خروجی اهمیت دهند و برای انجام این مهم هر مبلغ و اعتباری که نیاز داشته باشند استانداری آن را تامین خواهد کرد.