لزوم ارتباط ایران با جوامع و سازمان‌های حقوق بشر برای مقابله با کشتار مسلمانان میانمار
لزوم ارتباط ایران با جوامع و سازمان‌های حقوق بشر برای مقابله با کشتار مسلمانان میانمار

یک عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد که ایران باید از طریق دیپلماتیک و ارتباط با جوامع و سازمان‌های حقوق بشر به دنبال راهکاری برای جلوگیری از کشتار مسلمانان میانمار باشد. محمدجواد جمالی اظهار داشت: موضوع میانمار بحث بسیار مهمی برای جهان اسلام است چون فارغ از آزار و […]

مجلس

یک عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد که ایران باید از طریق دیپلماتیک و ارتباط با جوامع و سازمان‌های حقوق بشر به دنبال راهکاری برای جلوگیری از کشتار مسلمانان میانمار باشد.

محمدجواد جمالی اظهار داشت: موضوع میانمار بحث بسیار مهمی برای جهان اسلام است چون فارغ از آزار و اذیت مسلمانان شاهد نسل‌کشی و پاکسازی قومی در میانمار هستیم که متأسفانه مسبوق به سابقه نیز بوده است. یعنی از یکی، دو سال گذشته این اتفاق انجام شده اما مجامع بین‌المللی و حتی سازمان ملل نیز در قبال آن سکوت کردند.

وی وضعیت مسلمانان میانمار را بسیار اسفبار خواند و گفت: مسلمانان میانمار در سخت‌ترین شرایط زندگی کرده و تحت بیشترین ظلم‌ها و ستم‌ها قرار گرفتند. در میانمار نزدیک به چهار میلیون مسلمان وجود دارد که بیشترین فشارها بر روی اقلیت مسلمانان روهینجیایی است.

به گفته جمالی مسلمانان روهینجیایی حتی از داشتن کوچکترین امکانات زندگی نیز بی‌بهره هستند که باید جامعه جهانی برای جلوگیری از این وضعیت وارد عمل شود. البته جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تلاش کرد از ابزارهای خود برای رسیدن به این مهم استفاده کند که در همین راستا ما در کنفرانس مربوط به رشد و توسعه در اندونزی نیز تلاش کردیم تا در قطعنامه پایانی موضوع میانمار را محکوم کنیم.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از حمایت سوچی رهبر میانمار از نسل‌کشی مسلمانان این کشور گفت: دولت میانمار و در رأس آن خانم سوچی آن هم به عنوان برنده جایزه نوبل به این نسل‌کشی بی‌توجهی می‌کند و آن را در سطح اختلافات قومیتی نگاه می‌کند که این دیدگاه قابل قبول نیست و انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر به وضعیت مسلمانان رسیدگی شود.

وی استفاده از ظرفیت سفیر ایران در تایلند به عنوان سفیر اکرودیته را به عنوان راهکاری برای ورود دیپلماتیک به موضوع میانمار خواند و گفت: ایران باید از طریق ارتباط با سایر کشورها و طرح موضوع در جوامع و سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشر، کنفرانس اسلامی و شورای امنیت از ظرفیت خود برای مقابله با افراطیون میانمار و دفاع از مسلمانان روهینجیایی استفاده کنند.