اردوغان به دنبال تعیین سرنوشت ایست‌های بازرسی ترکیه در سوریه
اردوغان به دنبال تعیین سرنوشت ایست‌های بازرسی ترکیه در سوریه
همزمان با تشدید روند درگیری‌ها در ادلب و در سایه تاکید روسیه بر ادامه حمایتش از تلاش‌های ارتش سوریه در مبارزه با تروریسم، استقرار نظامی ترکیه در سوریه منوط به شرایط و محدودیت‌های جدیدی است.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد اسکای نیوز در گزارشی آورده است: نیروهای دولت سوریه به دنبال کنترل بر شهر خان‌شیخون، روستاها و شهرک‌های اطراف آن، دورترین ایست بازرسی ترکیه در خاک سوریه را که در شهرک مورک واقع در شمال حماه‌ قرار دارد، محاصره کردند. چند روز پیش از آن هم جنگنده‌های ارتش سوریه و روسیه کاروان بزرگ نظامی که آنکارا به ادلب فرستاده بود بمباران کردند و از همان موقع همچنان در آنجا باقی مانده است.

به نظر می‌رسد، روسیه تغییر در نقشه استقرار نیروهای ترکیه در سوریه را خواستار است، زیرا به دنبال تغییر خطوط رویارویی نظامی میان دولت دمشق و مخالفان آن براساس گزارش روزنامه “احوال” ترکیه، دیگر نیازی به برخی از این نیروها نیست.

تحلیل‌گران معتقدند، به دلیل تداوم کنترل هیئت تحریرالشام بر ۹۰ درصد ادلب آن هم با وجود توافق میان روسیه و ترکیه که بر خلع سلاح جمعی و ایجاد منطقه عاری از سلاح در این استان تصریح دارد، آنکارا مسؤول حوداث موجود است.

پیش از این هم پوتین در نشست خبری مشترک با ماکرون، همتای فرانسوی خود گفته بود، گروه‌های تروریستی در سال ۲۰۱۸ بر ۵۰ درصد ادلب کنترل یافتند و در حال حاضر به دلیل عدم موفقیت ترکیه در اخراج این گروه‌ها، آنها بر ۹۰ درصد این استان کنترل دارند.

وزیر خارجه روسیه هم پیشتر گفته بود، اگر تروریست‌ها به حملات خود از ادلب به ارتش سوریه، غیرنظامیان و پایگاه هوایی حمیمیم ادامه دهند، با واکنش قاطعانه روبرو می‌شوند. ارتش ترکیه تعداد ایست‌های بازرسی در این استان احداث کرد و انتظار می‌رفت حضور ارتش ترکیه در آنجا مانع از حمله تروریست‌ها شود اما این اتفاق نیفتاد.

در این راستا،‌ اردوغان برای دیدار با پوتین،‌ همتای روسی خود با هدف دستیابی به چاره‌ای برای حفظ  آبروی خود، سریعا به مسکو رفت. وی اذعان داشت،‌ نیروهای مستقر ترکیه نزدیکی ادلب به دلیل پیچیدگی وضعیت نظامی در این منطقه در خطر هستند.

اردوغان در نشست خبری مشترک با پوتین گفت: آنکارا برای حفظ نیروهای مستقر خود در ادلب، همه اقدامات ضروری را انجام می‌دهد. اوضاع به حدی پیچیده است که در حال حاضر نیروهای ترکیه در خطر هستند و ما نمی‌خواهیم این مساله ادامه داشته باشد.

ترکیه در سال ۲۰۱۷ در چارچوب توافق‌نامه‌ای که با روسیه و ایران در آستانه امضا کرد، احداث ایست‌های بازرسی در ادلب را آغاز و ۱۲ ایست بازرسی داخل استان‌های ادلب،‌ حماه و حلب ضمن توافق با طرف روسی و ایرانی با هدف اجرای توافق‌نامه کاهش تنش در مناطق مذکور احداث کرد. سپس این ایست بازرسی‌ها را توسعه داده و تقریبا آنها را به پایگاه نظامی واقعی در داخل خاک سوریه تبدیل کرد، مانند ایست بازرسی واقع در نزدیکی شهرک مورک در مرکز این کشور که گسترش یافت و ۸۰ درصد سربازان را دربرگرفته و در ۸۸ کیلومتری مرزهای ترکیه قرار دارد.

ترکیه همچنین تعدادی از پایگاه‌های نظامی در مناطق الباب، جرابلس، اعزاز و عفرین که تحت کنترل این کشور هستند، در اختیار دارد.

دقیقا تعداد نیروهای ترکیه در خاک سوریه مشخص نیست، به ویژه که مرزهای سوریه به روی ارتش ترکیه در بیشتر مناطق باز است و کاروان‌های نظامی این کشور کاملا آزادنه در تردد هستند.

  • منبع خبر : ایسنا