اردوغان: مردم ترکیه دلارهایشان را بفروشند و لیر بخرند
اردوغان: مردم ترکیه دلارهایشان را بفروشند و لیر بخرند

رئیس جمهوری ترکیه از شهروندان کشورش خواست تا به منظور حمایت از پول ملی ترکیه طلاها و دلارهای خود را بفروشند. پس از تشدید تنش ها میان آمریکا و ترکیه ارزش لیر ترکیه به شدت سقوط کرده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از شهروندان کشورش خواست تا به منظور حمایت از پول ملی […]

رئیس جمهوری ترکیه از شهروندان کشورش خواست تا به منظور حمایت از پول ملی ترکیه طلاها و دلارهای خود را بفروشند. پس از تشدید تنش ها میان آمریکا و ترکیه ارزش لیر ترکیه به شدت سقوط کرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از شهروندان کشورش خواست تا به منظور حمایت از پول ملی ترکیه طلاها و دلارهای خود را بفروشند. پس از تشدید تنش ها میان آمریکا و ترکیه ارزش لیر ترکیه به شدت سقوط کرده است.

به دلیل نگرانی ها از اعمال نفوذ اردوغان در سیاست های پولی بانک مرکزی ترکیه و همچنین تشدید تنش در روابط آنکارا و واشنگتن ارزش لیر ترکیه ماه هاست که در حال کاهش است.

روز جمعه ارزش لیر ترکیه در یک مقطع شاهد افت ۱۸ درصدی بود که بیشترین کاهش یک روزه از زمان بحران مالی ۲۰۰۱ ترکیه تاکنون به شمار می رود.

ارزش لیر ترکیه از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته است. پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که وی مجوز افزایش تعرفه واردات از ترکیه را صادر کرده و تعرفه ۲۰ و ۵۰ درصدی بر آلومینیوم و فولاد این کشور وضع می کند، افت ارزش لیر به رقمی بی سابقه رسید.

ترامپ در توئیتر خود نوشت: «(لیر ترکیه) به شدت در برابر دلار قدرتمند ما در حال تضعیف است… روابط ما با ترکیه در حال حاضر خوب نیست.»

اردوغان در شهر بایبورت در شمال شرق ترکیه خطاب به مردم گفت: «اگر کسی هست که دلار یا طلا زیر بالش خود دارد، باید آنها را به بانک های ما بدهد و به جایش لیره بگیرد. این یک جنگ ملی و میهنی است.»