اردوگاه اسکان اضطراری بام‌دژ تخلیه شد/پرهیز از سفر غیر ضروری به مناطق شمالی
اردوگاه اسکان اضطراری بام‌دژ تخلیه شد/پرهیز از سفر غیر ضروری به مناطق شمالی
سخنگوی سازمان مدیریت بحران گفت: با توجه به انتظار بارش برف و تشدید آن در روز دوشنبه در شمال غرب و غرب کشور و شرایط جوی مخاطره آمیز شامل مه غلیظ و احتمال کولاک، به هموطنان توصیه می‌کنیم از سفرهای غیرضروری به این مناطق پرهیز کنند.

بهنام سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به ورود یک سامانه بارشی به کشور از بعدازظهر روز گذشته(شنبه) اظهار کرد: این سامانه بارشی در برخی نقاط همراه با رعد و برق و وزش باد شدید و در ارتفاعات و نقاط سردسیر همراه با بارش برف است که استان‌های خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، گیلان، مازندران، گلستان و ارتفاعات شرقی سمنان را در برمی‌گیرد و بیشترین بارش تجمعی در  خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بین ۲۰ تا ۲۵ میلی متر پیش‌بینی می‌شود.

این مقام مسئول در سازمان مدیریت بحران گفت: روز دوشنبه نیز بارش باران و در ارتفاعات و نقاط سردسیر بارش برف را در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان خواهیم داشت که بیشتر بارش تجمعی در این روز نیز بین ۳۵ تا ۴۰ میلی میتر در گیلان و غرقب مازندران پیش‌‌بینی می‌شود.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران اضافه کرد: همچنین در ادامه فعالیت این سامانه بارشی، بارش باران و وزش باد شدید موقت در برخی نقاط و بارش برف در ارتفاعات استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، لرستان، شمال غرب چهارمحال و بختیاری،  غرب اصفهان، شمال شرق خوزستان و دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز، تهران و شمال سمنان را خواهیم داشت و بیشتر بارش تجمعی بین ۲۰ تا ۳۰ میلی متر خواهد بود.

سعیدی افزود: با توجه به انتظار بارش برف و تشدید آن در روز دوشنبه در شمال غرب و غرب کشور و  جاده‌های کوهستانی البرز و شرایط جوی مخاطره آمیز شامل مه غلیظ و احتمال کولاک، به هموطنان توصیه می‌کنیم ضمن پرهیز از سفرهای غیر ضروری به مناطق شمالی و شمال غرب کشور ، با آگاهی از وضعیت مسیر و رعایت نکات ایمنی به ویژه کسانی که در مسافرت هستند، به اطلاعیه‌ها و اخطاریه‌ها منتشره از سوی صداوسیما و خبرگزاری‌ها توجه کنند تا ریسک مخاطرات احتمالی کاهش یابد.

به گفته این مقام مسئول، با توجه به اینکه بارش‌های بهاری گاهی با تشدید بارش و رگبار خواهد بود احتمال آب گرفتگی معابر عمومی به ویژه در روز دوشنبه در مسیرهای ساحلی دریای خزر پیش بینی می‌شود.

* اردوگاه اسکان اصطراری بام‌دژ در خوزستان تخلیه شد

سخنگوی سازمان مدیریت بحران در ادامه درباره وضعیت امدادرسانی و اسکان مردم مناطق سیل‌زده در استان خوزستان اظهار کرد: در خوزستان اوضاع تحت کنترل است. ضمن اینکه یک تیم فنی و کارشناسی و متخصص، ورودی و خروجی سدها را کنترل می‌کنند.

وی اضافه کرد: در آبادان یک مقدار آب به خاطر «مد اکبر» در حال ورود به برخی مناطق بود که با تلاش صورت گرفته، مانع از ورود آب شدیم و الان تمام تلاش‌مان در جهت ترمیم و تقویت سیل‌بندها و در جاهایی منحرف کردن آب به سمت دریا و دشت‌هاست.

سعیدی در ادامه از بارگشت مردم برخی مناطق سیل‌زده خوزستان به خانه‌هایشان به دلیل برطرف شدن آبگرفتگی و نبود خطر سیل، گفت: در هویزه تعداد ۸۵ خانوار به خانه‌هایشان بازگشتند و اردوگاه اسکان اضطراری بام‌دژ نیز تخلیه شد و مردم به خانه‌هایشان بازگشتند.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران تاکید کرد: البته پیش از بازگشت مردم به خانه‌هایشان، گروهی متشکل از مهندسان و متخصصان بنیاد مسکن، شهرداری و نظام مهندسی، استحکام خانه‌ها را بررسی می‌کنند و در صورتی که خطری نباشد، مردم به خانه‌هایشان باز می‌گردند ضمن اینکه در این مرحله نیز بسته‌های غذایی توسط هلال احمر بین خانوارها توزیع می‌شود.