ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست قطعه سازان رسید
 ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست قطعه سازان رسید

با اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دلار از روز ۲۱ فروردین ماه امسال سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز درکشور کلید خورد، سیاستی که با هدف ایجاد شفافیت، صرفه‌جویی و جلوگیری از خروج ارز از کشور اجرایی شد.  با وجودی که درسیاست جدید دولت صرافی‌ها نقش گذشته خود را درتأمین نیازهای خرد ارزی از دست دادند، اما […]

با اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دلار از روز ۲۱ فروردین ماه امسال سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز درکشور کلید خورد، سیاستی که با هدف ایجاد شفافیت، صرفه‌جویی و جلوگیری از خروج ارز از کشور اجرایی شد.

 با وجودی که درسیاست جدید دولت صرافی‌ها نقش گذشته خود را درتأمین نیازهای خرد ارزی از دست دادند، اما بانک مرکزی با تدوین دستورالعمل‌ها و ابلاغ بخشنامه‌های پی درپی درمجموع ۳۳ مصرف‌کننده دلار ۴۲۰۰ تومانی را که از واردات تا مسافران و دانشجویان را دربرمی گرفت، اعلام کرد. اکنون پس‌از گذشت ۳۱روز از اجرای این سیاست آمار و گزارش‌ها نشان می‌دهد که در مجموع بیش از ۶٫۶ میلیارد دلار ۴۲۰۰ تومانی برای مصارف گوناگون تخصیص داده شده است. درحالی که درروزهای نخست برخی از تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاها ازعدم تخصیص ارز تعادلی گلایه داشتند، ولی یک ماه پس از اجرای سیاست جدید بخش عمده‌ای از آنها به ارز خود رسیده‌اند.

براساس گزارش بانک مرکزی از زمان ابلاغ سیاست جدید ارزی تا ۱۸ اردیبهشت ماه، در مجموع معادل بیش از ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار ارز به نرخ معادل ۴۲۰۰ تومان برای تأمین نیازهای کشور تخصیص داده شده است. معادل دلاری ۵ میلیارد و ۴۶۴ میلیون دلار از منابع تخصیص یافته در این مدت به صورت بانکی و از منابع بانک مرکزی بوده است. همچنین معادل حدود ۷۰۰ میلیون دلار ارز توسط شبکه بانکی از طریق سامانه نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) برای واردات کالا و خدمت اختصاص یافته است و معادل ۴۴۵ میلیون دلار نیز ارز اشخاص بوده که به صورت واردات در قبال صادرات به موضوع واردات اختصاص پیدا کرده است.

لازم به ذکر است از معادل ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار ارز تخصیص داده شده، بالغ بر معادل ۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار آن، تأمین شده و بانک مرکزی این میزان ارز را به بانک‌های عامل فروخته و بانک‌ها نیز در اختیار متقاضیان قرار داده‌اند. گفتنی است از مجموع ارز تخصیصی برای تأمین نیازهای کشور حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار به واردات کالاهای اساسی شامل برنج، جو، حبوبات، دام زنده، ذرت، روغن، شکر، کره، کنجاله سویا، گندم و گوشت اختصاص یافته است و معادل ۳۳۰ میلیون دلار نیز برای واردات دارویی شامل تجهیزات پزشکی، داروی ساخته شده، شیر خشک و مواد اولیه دارو تخصیص پیدا کرده است.

 ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست قطعه سازان رسید

درهمین ارتباط رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور نیز اعلام کرد که تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به قطعه سازان از حدود یک هفته پیش آغاز شد که این روند زمینه عادی شدن تدریجی شرایط در بازار قطعه و خودرو را فراهم می‌کند. «محمدرضا نجفی منش» به ایرنا افزود: مطابق وعده رئیس جمهوری، تخصیص ارز تک نرخی ۴۲۰۰تومانی وارد فاز اجرایی شده است و همه قطعه سازان می‌توانند نسبت به ثبت سفارش اقدام و پس از آن برای دریافت ارز به بانک مراجعه کنند.این فعال قطعه‌سازی اعلام کرد تاکنون ۲ بار موفق به گشایش حواله با ارز تک نرخی از کشورهای هند و ایتالیا برای واردات مواد اولیه شده است. وی اضافه کرد: یک فرآیند معمولی برای گشایش حواله و دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود دارد و دشواری خاصی به چشم نمی‌خورد. نجفی منش تصریح کرد: تداوم این روند با توجه به اختلاف فاحش قیمتی دلار تک نرخی و دلار آزاد در بازار، عرصه را بر قاچاقچیان قطعات تنگ می‌کند.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور تصریح کرد: با توجه به اثر رشد ۲۰درصدی نرخ دستمزدهای امسال، تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی با اثر کاهشی بر هزینه تمام شده تولید همراه خواهد بود و به نظر می‌رسد اثری قابل توجه در قیمت قطعات داشته باشد.

    دلار ۴۲۰۰ تومانی برای تولیدکنندگان لوازم خانگی

هفته گذشته نیزبانک مرکزی تخصیص ارز تک‌نرخی ۴۲۰۰تومانی برای واردات مواداولیه مورد نیاز تولید لوازم خانگی در کشور را آغاز کرد.رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی با بیان این مطلب اعلام کرد: براساس مذاکره صورت‌گرفته با بانک مرکزی، اعطای ارز مورد نیاز واردات مواداولیه تولید لوازم‌ خانگی در کشور آغاز شده است و مطابق با نیاز تولیدکنندگان گشایش اعتبار صورت می‌گیرد.

    ۱۰۰ میلیون دلار ارز مسافرتی پرداخت شد

مسافران خارجی یکی دیگر از گروه‌هایی هستند که دراین مدت توانسته‌اند دلار ۴۲۰۰ تومانی دریافت کنند. به طوری که طبق اعلام بانک مرکزی تا هفته گذشته معادل ۱۰۰ میلیون دلار ارز به مسافران تخصیص داده شده است.

   تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به نمایشگاه کتاب

درحالی که یکی از نگرانی‌های خریداران کتاب‌های خارجی در نمایشگاه کتاب امسال گرانی ارز بود، دولت اعلام کرد که همه خرید‌هایی که در بخش خارجی انجام می‌شود بر مبنای ارز رسمی ۴۲۰۰ تومان خواهد بود. در ارتباط با خرید کتاب‌های خارجی و نوسانات ارزی که پدید آمد دولت تصمیم گرفت خرید‌های ارزی رسمی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان اتفاق بیفتد.