ارسال غرامت “شهدای منا” به سازمان ملل/ آخرین جزئیات برگزاری حج سال آینده
ارسال غرامت “شهدای منا” به سازمان ملل/ آخرین جزئیات برگزاری حج سال آینده

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه سال آینده ۸۴ هزار نفر به حج اعزام می‌شوند، گفت: طرف عربستانی اعلام کرد غرامت خانواده‌های شهدای منا به دفتر نمایندگی سازمان ملل ارسال شده است، پیگیری کردیم چک‌های مربوطه به خانواده‌ها پرداخت شود. به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ علیرضا‌ رشیدیان پیش از ظهر امروز […]

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه سال آینده ۸۴ هزار نفر به حج اعزام می‌شوند، گفت: طرف عربستانی اعلام کرد غرامت خانواده‌های شهدای منا به دفتر نمایندگی سازمان ملل ارسال شده است، پیگیری کردیم چک‌های مربوطه به خانواده‌ها پرداخت شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ علیرضا‌ رشیدیان پیش از ظهر امروز در نخستین نشست خبری خود با موضوع مذاکرات برگزاری حج تمتع سال آینده اظهار کرد: برای مذاکرات حج ۱۴۴۰ به دعوت وزیر حج و عمره عربستان به آن کشور سفر کردیم، امیدواریم امکان حضور با عزت و کرامت مردم ایران را در مراسم حج پیش رو فراهم کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: این مذاکرات فشرده در سه مرحله پیگیری شد؛ در ابتدا پیشنهادات و درخواست‌های مکتوب جمهوری اسلامی ایران برای طرف عربستانی ارسال شد و در ادامه طی مذاکراتی کارشناسی، محورهای آسیب‌شناسی حج سال گذشته مورد بحث قرار گرفت و در نهایت طی جلسه‌ای که با وزیر حج و عمره عربستان داشتیم تفاهم‌نامه نهایی به جمع‌بندی و امضا رسید.

وی با اشاره به اینکه تفاوت مذاکرات امسال در این بود که همه محورها تنها در یک روز به امضا رسید، اضافه کرد: مهمترین محور برای جمهوری اسلامی تأمین امنیت، عزت و کرامت ایران اسلامی بود که مورد تاکید قرار گرفت.

رشیدیان تصریح کرد: آسیب‌شناسی مباحث تفاهم‌نامه سال گذشته مورد توجه قرار گرفت و مسئله پیگیری حقوق خانواده‌های شهدای ایرانی منا و مسجد الحرام مورد تاکید قرار گرفت که طرف عربستانی اعلام کرد غرامت این خانواده‌ها به دفتر نمایندگی سازمان ملل ارسال شده است، پیگیری کردیم چک‌های مربوطه به خانواده‌ها پرداخت شود.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: مورد دیگر، پیگیری وضعیت شهدای مفقودی بود که محل دفن آنها هنوز مشخص نشده بود، با بررسی‌هایی که صورت گرفت از ۱۰ نفر شهید مفقود، “دی ان ای” پنج نفر تائید شد، دو نفر دیگر هم به کمک اسناد و عکس‌ها تائید شدند و موضوع سه نفر دیگر هم در حال پیگیری است.

وی افزود: موضوع دیگر، افزایش جمعیت زائران ایرانیست؛ با توجه به جمعیت جوان کشور، ۸۴ هزار نفر اعزام خواهیم داشت و درخواست افزایش ۱۰ درصدی سهمیه هم به طرف عربستانی اعلام شد که در حال پیگیری است.

رشیدیان با تاکید بر اینکه تلاش هر دو طرف این بود که مسائل مربوط به واجبات شرعی را از روابط سیاسی جدا کنند، تصریح کرد: به علت عدم وجود کنسولگری در دو کشور قرار شد سه حافظ منافع تحت پوشش سفارت سوئیس در عربستان مستقر شوند و دفتر نمایندگی حج و زیارت در عربستان افتتاح شود.

رئیس سازمان حج و زیارت اضافه کرد: نکته قابل ذکر دیگر، معطلی‌های زائران ایرانی حین ورود به عربستان است؛ ما پیشنهاد دادیم سازمان حج و زیارت کارهای مربوط به انگشت‌نگاری را انجام دهد و فایل‌های مربوط را برای طرف سعودی ارسال کند.

وی با اشاره به خدمات درمانی مربوط به مراکز درمانی عربستان گفت: سال گذشته به علت ناهماهنگی در وزارت درمان عربستان، خدمات درمانی مناسبی انجام نشد، برای رفع این مسئله بنا شد هماهنگ‌کننده‌ها و مترجم‌هایی در مراکز درمانی عربستان استقرار پیدا کنند.

رشیدیان تصریح کرد: همچنین قرار شد زمان حرکت کاروان‌های ایرانی برای رمی جمرات متناسب با وضعیت آب و هوا و شرایط زائران تعیین شود و نیز موارد مربوط به حمل و نقل و اسکان زائران ایرانی به طرف عربستانی اعلام شد.

وی با بیان اینکه حج عمره مفرده تابع شرایط سیاسی دو کشور است، خاطرنشان کرد: مشکلات موجود بین دو کشور باعث تعطیلی آن شد و تا تضمین‌های لازم از طرف عربستان داده نشود راه‌اندازی مجدد آن میسر نیست.