اروپا بر سر دوراهی!
اروپا بر سر دوراهی!

به گزارش گروه سیاسی صبح اقتصاد؛ حمید محجوب فعال سیاسی در یادداشتی آورده است: بالاخره مذاکرات احزاب موسوم به جامائیکا در تلاش برای تشکیل دولت ائتلافی در آلمان شکست خورد! سال ها است که اروپای سیاسی در معادلات جهانی اضافه شده و چون نتوانسته هویت سیاسی خود را زیر سایه دو دارنده حق رای وتو […]

به گزارش گروه سیاسی صبح اقتصاد؛ حمید محجوب فعال سیاسی در یادداشتی آورده است: بالاخره مذاکرات احزاب موسوم به جامائیکا در تلاش برای تشکیل دولت ائتلافی در آلمان شکست خورد! سال ها است که اروپای سیاسی در معادلات جهانی اضافه شده و چون نتوانسته هویت سیاسی خود را زیر سایه دو دارنده حق رای وتو (بریتانیا و فرانسه) تعریف کند، همواره سردرگم، دست و پاگیر و گیج به نظر می رسید. درخشان ترین سیاسی کاری اروپا مشارکت در رسیدن به توافق هسته ای با ایران بود که پایداری همین دستاوردشان هم به اراده مقامات امریکایی وابسته است!

پس از آن فرانسه متکی به عضویت دائم در شورای امنیت، چاره ای جز رقابت با بریتانیای آزاد پیش روی خود ندید. با این حال ماکرون تازه به دوران رسیده فرانسه را به سردرگمی فرو برده تا اروپا همچنان چشم انتظار نقش وحدت بخش آلمان بنشیند. امثال ایتالیا هم که خود گرفتار و اسیر مشکلات داخلی هستند و معطل یاری دیگران…

فرشته بانوی آلمانی یگانه امید اروپاییان برای ممانعت از سقوط اعتبار سیاسی اروپاست اما اکنون خود چنین به مخمصه افتاده است. اروپا بدون آلمان مقتدر، فرانسه آرمانخواه و مشارکت ملل در پاسداشت ارزش های اروپایی (از جمله طی بحران پناهجویان) به مسیر امیدبخشی نخواهد رفت. همه قدرت های بزرگ جهان هم رضایتمندند از این لنگ شدن سیاست در اروپا! میل پوتین که بدیهی است و ترامپ نیز صراحتا از ملی گرایی تجلیل می کند.

مشکل بسیار بزرگ است و سیاست اروپا هنوز روزنی نیافته تا با خصوصیات بازاری بودن آن هماهنگ شود هرچند می توان از جنبه ای دیگر بر ناسازگاری ارزش های تبلیغی اروپا با شیوه موثر بازی در سیاست بین الملل تمرکز داشت. شاید در اجماعی پنهان همه توافق دارند که اروپا بازاری پایدار باشد به جای اینکه نقش بازیگری کلیدی در معادلات سیاسی جهان را بجوید!

آینده اروپا بر سر دو راهی است؛ رها کردن بلندپروازی های سیاسی و میدان دادن به همگان برای ساختن یک بازار نمونه جهانی یا اینکه اروپاییان در تقلای ابراز یک چهره سیاسی واحد هر روز بیش از پیش به سوی بحران ها و تزلزل در موفقترین بازار مشترک تاریخ بشری گام برخواهند داشت.

در این مقطع زمانی فراتر از اعضای اتحادیه اروپا، مرتبطین با پرونده های حساسی در ایران، ترکیه، لیبی، اوکراین، لبنان و کره شمالی نیز چشم به چگونگی نقش آفرینی آلمان در آینده اروپا دارند.