ازسرگیری تردد قطارهای پرسرعت با مساعدت دولت
ازسرگیری تردد قطارهای پرسرعت با مساعدت دولت

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: با کمک و مساعدت دولت قطعات مورد نیاز قطارهای پرسرعت تأمین اعتبار گردید و تردد این قطارها بار دیگر از سر گرفته شد. به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد سعید محمدزاده ، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تردد قطارهای پرسرعت رجا مجددا از سر گرفته […]

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: با کمک و مساعدت دولت قطعات مورد نیاز قطارهای پرسرعت تأمین اعتبار گردید و تردد این قطارها بار دیگر از سر گرفته شد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد سعید محمدزاده ، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تردد قطارهای پرسرعت رجا مجددا از سر گرفته شد اظهار داشت: امیدواریم دیگر شاهد توقف حرکت این قطارها نباشیم و قرار است دولت برای تأمین هزینه های تعمیر و نگهداری این قطارها به رجا کمک کند که در حال حاضر کمک و مساعدت دولت آغاز شده است.

وی افزود: علت توقف این نوع قطارها، نبود قطعات ترن ست ها بود که با تأمین اعتبار دولتی، قطعات یدکی مورد نیاز تهیه شد. رجا می تواند از این شرایط با کمک دولت خارج شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بخشی از قطعات ترن ست باید از خارج تأمین شود.

وی در خصوص بدهی شرکت های ریلی به شرکت راه آهن تصریح کرد: ما در شرکت راه آهن بابت بدهی شرکت های ریلی تاکنون اقدامی علیه آنها انجام نداده ایم و فعلا قصد نداریم تا شرکت های ریلی را بابت پرداخت بدهی هایشان به راه آهن تحت فشار قرار داده و مؤاخذه کنیم.

نیمه دی ماه امسال محمد رجبی، مدیرعامل اصلی ترین شرکت حمل و نقل ریلی از توقف تردد قطارهای پرسرعت این شرکت (ترن ست ها) خبر داده بود.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی علت توقف تردد این قطارها را هزینه بالای نگهداری ترن ست ها به دلیل گران بودن قطعات آن عنوان کرده بود.

بنا بر اظهارات رجبی، هزینه های ارزی قطارهای پردیس و تندر این شرکت ریلی که جزء پرسرعت ترین قطارهای مسافری محسوب می شوند، به دلیل گران بودن گیربکس، موتور، چرخ، ترمز و … به حدی هستند که در هر ۱۰۰ کیلومتر ۸ یورو هزینه تعمیر و نگهداری این قطارها خواهد بود.

به گفته این مقام مسئول، حتی اگر یورو با نرخ دولتی هم در اختیار شرکت مذکور قرار گیرد، هزینه هر بار سیر قطارهای ترن ست از تهران تا مشهد که ۹۰۰ کیلومتر مسیر ریلی است، ۳۵۰ هزار تومان و اگر یورو با نرخ سامانه نیما تخصیص داده شود، ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود؛ این موارد، غیر از هزینه سوخت و نیروی انسانی است که این شرکت ریلی متحمل می شود.

از همین رو تردد این قطارها در یک مدت زمانی متوقف شد که با مساعدت دولت در ترخیص برخی قطعات قطارهای پرسرعت مسافری و تأمین اعتبار ارزی واردات این قطعات، بار دیگر تردد قطارهای ترن ست از سر گرفته شد./مهرنیوز