اساسنامه کمیته ملی پارالمپیک ابلاغ شد
اساسنامه کمیته ملی پارالمپیک ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهور براساس تصویب اساسنامه کمیته ملی پارالمپیک در هیات دولت، آن را جهت اجرا ابلاغ کرد؛ بدین ترتیب این کمیته از این پس با اساسنامه مستقل فعالیت خواهد داشت. ۱۷ سال از تشکیل و آغاز به کار کمیته ملی پارالمپیک در ایران می گذرد اما این برای نخستین بار است که این […]

معاون اول رئیس جمهور براساس تصویب اساسنامه کمیته ملی پارالمپیک در هیات دولت، آن را جهت اجرا ابلاغ کرد؛ بدین ترتیب این کمیته از این پس با اساسنامه مستقل فعالیت خواهد داشت.

۱۷ سال از تشکیل و آغاز به کار کمیته ملی پارالمپیک در ایران می گذرد اما این برای نخستین بار است که این کمیته دارای اساسنامه ای مستقل شده است.

تهیه اساسنامه کمیته ملی پارالمپیک بر اساس ابلاغ  قانون انتزاع (۲۸ مهرماه ۹۵) در دستور کار قرار گرفت. این اساسنامه اگرچه با تاخیر اما بالاخره در جلسه ۲۴ مردادماه هیات دولت که به ریاست حسن روحانی رئیس جمهوری تشکیل شد، به تصویب رسید.

بر این اساس اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور روز سوم شهریورماه تصویب‌نامه هیات وزیران در مورد اساسنامه کمیته ملی پارالمپیک را به صورت رسمی ابلاغ کرد تا این کمیته از این پس بر اساس اساسنامه مستقل، فعالیت های خود را دنبال کند.

اساسنامه کمیته ملی پارالمپیک به این شرح است: 

به گزارش خبرنگار مهر، کمیته ملی پارالمپیک ایران با توجه  به رشد و توسعه کمی و کیفی ورزش‌های معلولین و نابینایان و کم‌بینایان در دنیا درهر دو بخش مردان و زنان و با تاکید رسمی کمیته بین المللی پارالمپیک  (IPC)، فعالیت خود را پس از برگزاری اولین مجمع عمومی در ۱۷بهمن ماه ۱۳۷۹ آغاز کرد.

این کمیته طی سال های گذشته بر اساس اساسنامه ای مشترک با کمیته ملی المپیک فعالیت های خود را دنبال می کرد اما مسئولان این کمیته، طبق قانون انتزاع ملزم به تهیه اساسنامه ای مستقل شدند.

قانون انتزاع دو کمیته ملی پارالمپیک و المپیک از یکدیگر در جلسه علنی ۱۰ شهریور ماه ۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۲۴ شهریورماه به تأیید شورای نگهبان رسید. این قانون ۲۸ مهرماه سال ۹۵ توسط رئیس جمهوری ابلاغ رسمی شد.

ایجاد زمینه های لازم برای شرکت قهرمانان و ورزشکاران جانباز و معلول کشور در رقابت های پارالمپیک، بین المللی، قاره ای و منطقه ای، با رعایت مقررات بین المللی و نیز تلاش برای توسعه ورزش در بین اقشار مختلف جامعه معلولان کشور، دلیل انتزاع دو  کمیته ملی پارالمپیک و المپیک ایران از یکدیگر بود.

طبق قانون انتزاع، کمیته ملی پارالمپیک در فهرست مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی موضوع قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی مصوب ۱۳۷۳/۴/۱۹ با اصلاحات بعدی آن قرار گرفته است. همچنین قرار بود اساسنامه کمیته ملی پارالمپیک حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ قانون انتزاع (۲۸ مهرماه ۹۵) تهیه و به تصویب برسد اما تصویب و ابلاغ این اساسنامه تا به امروز به تاخیر افتاد.